Jump to content

Hjelp har fått urinlukt i teppet, hvordan fjerne lukta?


Odd Thomas

Recommended Posts

Kjøpte båt i vinter som var litt dårlig konservert. Tilsynelatende så det bra ut da jeg fikk båten og kikket i toalettet. Blått i frostveske og ingen problemer, tenkte jeg.

Så kom kulda.

En dag jeg var i båten hadde det flommet over i toalettet. Det viste seg at septiktanken var full, og dette flommet over når minusgradene kom. En dårlig fuge gjørde at dette har spredd seg til teppet i cocpit.

Så hvordan gjør jeg? Jeg har nå vasket dette vekk med kraftvask. flekken er borte men ikke lukten.

 

Har noen tips til dette?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

hadde samme urinluktproblem i gulvteppet på badet, som vi merket etter at vi hadde kjøpt båten (brukt) og forsøkte det meste av renseprodukter, men ingenting hjalp. Vi kastet ut hele teppet å la i stedet vinylbelegg på badegulvet, det kan vaskes ordentlig. I tillegg er det sitteplikt for både kvinner og menn som ønsker å benytte avtredet. Dette for å unngå urinsøl. Det er kapteinen sjøl som har innført dette, for det er ikke like lett å styre strålen i sjøgang, dessuten får jeg tømt blæra skikkelig når jeg sitter sier han.

 

hilsen fra

Fru Charente

Redigert av Charente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lei deg en tepperenser og kjør over med denne noen ganger med skikkelig teppeshampo, f.ex Hagerty. Denne inneholder stoffer som fjerner det meste av lukt, så det kan være verdt et forsøk. I samme omgang kan du jo rense putene, om de trenger det.

 

Jeg hadde store problemer med at putene stinket av mugg når jeg kjøpte båten, og var veldig nære på å skifte ut alt sammen. Men så kom jeg på ideen med tepperenser, og kjørte over alle putene tre ganger med teppeshampo og en siste gang med rent vann. Etter tørking var alle antydninger til lukt borte vekk! Så dette ville jeg ha prøvd, før evt. kjøp av nye tepper som siste utvei! Koster jo ikke stort å leie en slik maskin da..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Strø vaniljesukker langsmed veggene.

 

Brukes av lastebilsjåfører for å nullstille aromaen mellom ulike typer last. Jeg sendte et flyttelass i en henger som hadde kjørt sildemel like før... Ingen lukt av møblene i ettertid. Utrolig effektivt. Det stinka virkelig før vi brukte vaniljesukker der inne.

 

Om det funker på lukter og odører som har "satt seg" i tekstiler, kan jeg imidlertid ikke garantere. Men vaniljesukkeret kan du jo uansett bare støvsuge bort etterpå.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Kansje våre venner på Kålholmen kan hjelpe her, de har jo tepper på badene sine :rolleyes:

:lol::lol::lol::lol:

Men har de luktesans da? Kanskje de tror at et bad skal lukte sånn :puke:

 

Nei, nå var vi stygge. Men etter et par år på Kålholmen, så må jeg si at akkurat det med tepper på badet, er ufattelig dumt.

Link to post
Share on other sites

Kansje våre venner på Kålholmen kan hjelpe her, de har jo tepper på badene sine :rolleyes:

 

 

Tvier sterkt på at det er noen hjelp å få når det gjelder hygiene fra den kanten.

Stort sett støvsuging og masse bruk av airfreshner sprayer er hvordan de løser problemet.

 

Har bodd på hoteller der borte hvor det er teppe på toalettet. Som den vel oppdragne Normann jeg i egene øyne er . Pleier jeg å gå i sokkelessen når jeg er inne på hotel rom.

 

Når jeg bor på teppebelgte UK hoteller, så tar jeg kun skoa av når jeg ligger i senga.

Litt unormalt å ta på seg på beina når en skal på toalettet, men det gjør jeg der.

 

Tilbake til tråstarter.

Prøv tepperens i cocpit som andre har foreslått. Om det også er teppe på toalettet, så hiv svineriet ut.

Hvis du velger å bytte teppe i cocpit så kjøp formsydd og ikke fest det til dørken. Litt greiere å ta teppet ut for risting og spyling om nødvendig.

Syns personlig ikke at heldekkende tepper har noe i en båt å gjøre, tredørk og ryer/løpere er mye greiere. Men det er en helt sannen sak.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Se her, nå kommer kjerringrådene opp :)

 

Jeg har vasket og renset, sam brukt my shampo. der flekkene ikke var lukter båten frisk såpe, rent og pent.

Jeg strter med vaniljepulver og eddik. Funker ikke dette blir det kjemikalier igjen til slutt bør jeg vel rense igjen :)

 

Problemet mitt er ikke teppe på do. Dette er en slik toalett og dusj i et rom, så det som faktisk er probleme at denne har en liten lekkasje som gjør at dette renner ut på teppet i kabinen. Dumt vi måtte bruke urin for å oppdage dette, dusjen har aldri vært prøvd ser det ut som.

 

Flere råd ønskes, dere holdes oppdatert. :)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ser det er skrevet tidligere, men kjerringråd for både katte piss og annet er Vaniljesukker.

Dette har jeg også som vane å bruke på klær som det er kommet diesel på, det fjerner også gammel sur lukt av vann og diverse, ja også røykelukt.

Strø direkte på stredet å gjerne sett ut noen små skåler så er luktern borte.

 

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Nokre skåler/eggeglass med eddik vil også ta knekken på lukta, men ikkje lukta i teppa.

 

Ville her svampa,såpa og turka. Eller lånt meg ein tepperense maskin , kullsyrerensemaskin el.l. For å fjerna det frå teppet.

 

Men lukke til og god påske :-)

 

Sigmund

Link to post
Share on other sites

Ja, da har det gått noen dager. Det lukter vanilje lang veg, men en rask sjekk med nesen nede i teppet, tilsier at lukten foreløpig har kommet for å bli.

i morgen støvsuger jeg dette vegg og satser på følgende alternativer.

 

Damprengjøring

Eddik

eller kjemisk greie fra Wurth..'

 

Holder dere oppdatert.

Link to post
Share on other sites

Da er lukten fjernet. det ble en kjemisk greie fra Wurth, nærmere bestemt en flaske luktfjerner saBesto art. nr. 0893 139 20-B

Etter å ha prøvd diverse kjerring råd, ble jeg anbefalt denne av Ben-Sin her på forumet.

jeg brukte en halv liter av denne vesken.

Fremgangsmåten var veldig enkel. spray på flekken, når lukten fra kemikaliene er borte har den tatt med seg den uønskete lukten og. Er det fortsatt lukt, gjenta behandlingen.

Jeg utførte dette 3 ganger, og nå kjennes ingen urinlukt at all. Jeg kunne vært fornøyd etter første runde, men når jeg la nesebordene rett i teppet, ble det gjentagelse et par ganger til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...