Jump to content

"go lukt" i båten


joelle

Recommended Posts

Har en utfordring som jeg trenger litt gode råd rundt.

På slutten av sessongen i fjor begynte vi kjenne en sigende "go lukt" i båten, dette gjettet jeg skyldes septik slanger som trengs å skiftes. Dette er nå gjort. Utfordringen er at lukta sitter i madrasser, å allt stoff i båten. Gardiner osv. er ju ikke noe problem å vaske men madrassene er en utfordring. Jeg har en mulighet at få låne en "joniserings" apparat. hver patron koster 1000.- som jeg da må betale. Dette er et litet pris å betale hvis det er sannsynligt at dette vil ta seg av problemet.

Videre lurer jeg på hvor tar lukta veien etter at man har brukt denne maskinen?

Link to post
Share on other sites

Sannt det, på samme gang lurer jeg på hvis jeg da ikke ska få skåret til nye madrasser med en gang. Får mye skum gummi for 1000.-.

Det blir klart mer arbeid, så hvis denne maskinen hvirker så er det, det beste. Men jeg ska og prøve dette med eddiken.

Vasken tar jeg uanset med dampvaskern

Link to post
Share on other sites

Den blir syv år i år, er ikke sikker på hvor lenge septik slanger ska va lukt frie, men trur det var det som ga go lukta.

Som med mye annet er det kvalitets forskjell på dette, å jeg gjetter på at det som er satt in som standard fra fabrikken, ikke er det beste som finnes på markedet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

ja, lukt i båten er noe dritt. :wink:

 

Vi var så "heldige" at vi fikk mink i motorrommet. (var en lufting jeg ikke viste om, med litt stor åpning) :cryin:

Merket ikke noe til minken før det begynte å lukte fisk i motorrommet, men da var skaden skjedd.

 

Vi har brukt ca. et år på å bli kvitt lukten.

Da har det blitt vasket med salmiakk, luftet så ofte vi kunne, og hatt en stor pøs med eddik stående i vasken.

Det er helt utrolig hvor lenge slik lukt henger i.

Den satt i treverk, tekstiler og plast.

 

Nå skal det nevnes, at ved gjevnlig bruk har det ikke vært noe lukt å snakke om.

Men den var merkbar når båten hadde lagt en stund med skalkete luker.

 

Har hørt godord om slike ioniseringsapparat, det er jo slike bruktbilselgere bruker.

Tror jeg hadde prøvd dette før full omtrekking av puter.

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har vi mer eller mindre samme erfaring. Vi kjente lukt i båten når vi kjøpte den men ikke mye. Brukte den relativt mye å da var det i stort sett ikke noen lukt. Men på sluttet av sessongen så ble det lengre perioder der vi ikke brukte båten å da ble det virkeligt merkbart.

Denne typen av maskiner bruker di som driver med brukt bil for å fjerene sigarett lukt osv.

Det jeg ikke skjønner er hvor tar lukta veien?

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner er hvor tar lukta veien?

 

Her er jeg litt på tynn is, men....

 

Ioniseringsapparat lader opp atomer (lukten vi kan kjenner er jo atomer)

På denne måten nøytraliseres lukten.

Den forbrenner forurensinger, og omgjør denne til CO2 og vann.

 

Kan vel enklest sammenlignes med den friske luften vi føler etter et realt tordenvær.

 

Sikkert en mer vitenskapelig forklaring på dette, men dette var det som satt igjen på "hardisken" etter lærlingeskolen en gang i forrige årtusen. :crazy:

Redigert av Amfea II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...