Jump to content

Festeanordning for anker med kjetting


ovelaur

Recommended Posts

Hei

 

Byttet til lengre ankerkjetting fremme i forgårs. Har vinsj med kjetting og 10kg Bruce-kopi fremme og bak. Men det er litt merkverdig at kjettingen festes i enden av ankeret. Den burde jo vært festet i ankerenden med en svakere forbindelse til enden på ankeret. På den måten har man jo mulighet å få slite opp ett anker som sitter. Vanskelig å skjære kjettingen...

 

Noen gode linker med bilder om hvordan jeg skal gjøre dette? Tenkte i første omgang på en tynn wire gjennom en kjettingløkke og inn i der kjettingen i dag er festet. Med en wirelås bør dette bli et så svakt ledd at man får ankeret løst med motorkraft. Hvor tykk wire burde jeg i så fall bruke?

Link to post
Share on other sites

Glem det!

 

Det er fysisk umulig å lage et svakt ledd som aldri vil gi seg uansett vinddreining, bølger og vindbyger, når det samme svake leddet skal løsne ved at du bakker det løs. Dette med at en hyssing eller lignende skal ryke hvis ankret sitter fast, er ren teori uten rot i virkeligheten!

 

Fest kjettingen i enden på halsen til ankeret. Hvis ankret sitter fast, og du ikke får det opp, er dykkermaske og store lunger eneste mulighet. Hvor ofte har du (eller noen andre)forresten opplevd at ankeret "sitter fast". Du snakker dessuten om vinsj, da får du det ihvertfall opp.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

En annen mulighet er å feste en liten bøye i et tau som igjen er festet nederst på ankeret. Hvis alt sitter fast, kan du trekke opp ankeret "bakveien" vha dette tauet. Ulempen er at det lett kan bli surr når du har både kjetting og denne triplina å holde styr på.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ovelaur - hva slags motorer har du i båten din? 2xKAD 32? Det er jo da 340 hk til sammen og drar du motsatt vei av dreggen er det ikke så mye feste som motstår den kraften.

 

Jeg har bakket fast ankeret vårt med ganske stor kraft akterover. Det satt dønn fast når jeg prøvde å heise det med vinsjen. Dro baugen på båten nedover.

Kjørte" over" dreggen - ga lit gass - vips var rakkern oppe. Tror kanskje jeg var oppi ca 1000 Omin - og da gir vel motorene til sammen ca 150 hk. Det var bare et lite nykk som skulle til

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ovelaur - hva slags motorer har du i båten din? 2xKAD 32? Det er jo da 340 hk til sammen og drar du motsatt vei av dreggen er det ikke så mye feste som motstår den kraften.

 

Jeg har bakket fast ankeret vårt med ganske stor kraft akterover. Det satt dønn fast når jeg prøvde å heise det med vinsjen. Dro baugen på båten nedover.

Kjørte" over" dreggen - ga lit gass - vips var rakkern oppe. Tror kanskje jeg var oppi ca 1000 Omin - og da gir vel motorene til sammen ca 150 hk. Det var bare et lite nykk som skulle til

 

2xKAD32 ja. 360hk :wink:

 

Har aldri satt fast sånn at jeg ikke får ankeret opp. Heller det motsatte: Vi satt på land og hygget oss uten et vindpust da plutselig himmelen datt ned på sjøen og røsket ut ankeret. Men da skiftet det fra 2m/s til 20m/s på 2 min. Og heldigvis er det sjeldent, men det bør man være på vakt for inne i fjordene.

 

Men han som jeg lå på siden av slapp og dra ut på sjøen mens familien satt igjen på land og holdt på å fryse i hjel. Han hadde satt ankeret (paraply) så til de grader fast. I et tau, som sikkert stammer fra en gammel mooring. Der var kniv eneste utvei. Og det ville nok ikke hjulpet med hverken 360hk eller kjetting festet i andre enden.

 

Grunnen til at jeg spør er at en bekjent av meg som hjalp til å skifte fra 25m til 50m kjetting på vinsjen foran reagerte på dette. Men han har tresnekke med manuellt anker.

 

Men jeg gir meg; dere har rett. Et slikt arrangement vil gi meg flere ulemper enn fordeler. Og dersom ankeret sitter er vel det værste som kan skje at vinsjen løsner dersom været er dårlig. Og da er man jo løs. :puke:

 

Så takk for at dere "klarnet" mine tanker!

Link to post
Share on other sites

Bitteliten har et viktig poeng:

 

Dersom man mener at ankeret "sitter fast",

 

er det alltid klokt å dreie båten 180 grader og deretter bakke noe tilbake.

 

Jeg aldri opplevd at ankeret som i utgangspunktet var gjenstridig ikke har sluppet bunnen ved 180 graders turn og bakking.

 

Jeg har endel netter for svai - men utelukker ikke at det kan være helt spesielle lokale forhold som motvirker at 180 graders turn og bakking får ankeret til å slippe.

 

Vil imidlertid nevne at det største oppankringsproblemet etter min erfaring finnes i endel havner med ankermoringer - og særlig på vestkysten av Sverige (kunne nevne et ti-talls havner).

 

Eksempelvis kan det være et lotteri i deler av Strømstad havn om man får ankeret opp eller ei.

 

For noen år siden traff jeg en kar som "livberget" seg ved å tilby å fjerne ankrene fra moringskjettingene for en helflaske sprit.

 

Han dykket 2 meter i uklart vann og fjernet ankeret fra kjettingsmoringen. Han fortalte at han på denne måten hadde sprit for hele året. Om dette er sant eller ei vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...