catano Startet 30.Mars.2007 Del på Facebook Startet 30.Mars.2007 (redigert) Hei. Kan noen si hvor mye luft Volvo 41 b trenger ? Jeg har 2 x 41 motorer, og skal lage nye luftinntak til selve motorrommet. Finnes der programmer som kan rekne ut dette ? Mvh Catano Redigert 30.Mars.2007 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 (redigert) Halve maskinens volum x turtall x ladetrykk(bar)= luftforbruk Redigert 30.Mars.2007 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Volvos tommelfingerregel er 1. For dieselmotorers luftforbruk: 1.90 cm2x motorens kW Så da er det bare å regne litt... Forbrenningsluften er grei, men det skal litt til også For dine maskiner så rekker det med 265 cm2 pr. motor.... eller totalt 530 cm2 for begge.. Da har du nok til forbrenning og kjøling av maskinrommet, samt at motoren jobber uten pusteproblemer Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Det skal bli spennende å se de forskjellige svarene du får på dette spørsmålet. Jeg kjenner mest til Yanmar-motorene. Der er kravet at motorromtemperaturen ikke skal ligger mer enn 20 grader C over utetemperatur. I middelhavsområdene og i USA løses dette bl.a. ved å ha ganske kraftige vifter som suger luft ut av motorrommet i tillegg til at det er store luftinntak som slipper luft inn i motoren. Endel norske produsenter av fritidsbåter har slurvet med luftinntak og latt dette gå gjennom 10 cm luftslanger med mange 45 graders bend. Dermed blir lufttilgangen redusert. I dag designer flere produsenter i Norge en stor fast konstruksjon gjerne i galssfiber for luftinntak - og antar at inntaket holder motorromtemperaturen innen for 20 graders anbefalingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 For dine maskiner så rekker det med 265 cm2 pr. motor.... eller totalt 530 cm2 for begge.. Da har du nok til forbrenning og kjøling av maskinrommet, samt at motoren jobber uten pusteproblemer 530cm2 i minuttet/timen/sekundet?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 530cm2 i minuttet/timen/sekundet?? Nå er cm2 et areal og har lite med hastighet å gjøre, så da blir det ikke pr. noen ting.... Dette er tommelfingerregelen oppgitt fra Volvo Penta på arealet til luftinntaket Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
catano Svart 30.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Jeg har laget 2x rør med innerdiameter på 20 cm Hvordan blir det i forhold til det som er skrevet (tommelfinger regel fra volvo)? Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 (redigert) Det rekker fint det... en rør med diameter 20cm gir er areal på 314cm2, så det rekker bra det, med to slike har du 628 cm2, og om disse rørene ikke ekstremt mange meter så rekker dette i massevis Redigert 30.Mars.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
catano Svart 30.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Hei. Rørene er på ca 45 c pr styk. Jeg prøvde på et reknestykke i forhold til data i Vetus kattalgen og da skulle jeg hat dobbelt så store. Jeg ble noe usikker så nå håper jeg det går bra. Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Nå er cm2 et areal og har lite med hastighet å gjøre, så da blir det ikke pr. noen ting.... Dette er tommelfingerregelen oppgitt fra Volvo Penta på arealet til luftinntaket Upps!! Beklager...var litt kjapp der Uansett,så stemmer d bra d du sa da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 31.Mars.2007 Del på Facebook Svart 31.Mars.2007 Kan noen summere opp hva som er luftforbruket i en dieselmotor i forhold til turtall/totalt sylindervolum og/eller andre "vitale" detaljer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 31.Mars.2007 Del på Facebook Svart 31.Mars.2007 Kan noen summere opp hva som er luftforbruket i en dieselmotor i forhold til turtall/totalt sylindervolum og/eller andre "vitale" detaljer? Ja, hvis du betrakter motoren som en stempelpumpe så får du den formelen som er gjengitt ovenfor; selv om man konsekvent har utelatt alle betegnelser Formelen er i utgangspunktet slik: Halve maskinens volum x turtall x ladetrykk(bar)= luftforbruk Dvs motorens slagvolum, f.eks 6 liter, halveres (hvis det dreier seg om en 4-takter). Så ganger man dette tallet med motorens turtall og får dermed hvor mange liter pr minutt som trenges for en motor som går uten turbo/kompressor. Når man presser luft inn i motoren blir det selvfølgelig mer, derfor ganges med ladelufttrykket som kan være f.eks 1,5. Var det forståelig? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 31.Mars.2007 Del på Facebook Svart 31.Mars.2007 Og så var det å finne ladetrykket - må jeg da inn i verkstedmanualen for motoren? Eller finnes det en generell tommelfinger-regel for hvor stort ladetrykket er? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 En motor med lavtrykksturbo på 0,5 bar bruker då halvparten av lufta som ein sugemotor ? Det må jo være ein faktor på (1+ladetrykk) i formelen vel? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 En forbrenningsmotor er noe annet enn en luftpumpe så dette regnestykket gir ingen mening. Motorens luftforbruk til forbrenning er knyttet til motoreffekten. Og hvis du ser på slangen fra luftfilteret til innsuget på turboen så har du en pekepinn. Yanmars angivelse virker fornuftig fordi du trenger mere luft jo varmere det er. Jeg kan også nevne som en kuriositet at på mange racerbiler sitter det restriktor på innsuget. Med 32mm får du ~300hk, 34mm=350hk, 38mm=550hk. dette er da optimaliserte bensinmotorer til gjeldende restriktor men det gir en idé. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Det hjalp ikkje følte eg Mine 340hk må iallefall ha meir luft. Dersom eg legger opp slanger og setter vifter på, så vil data på viftene gi ein pekepinne på kor mykje luft eg gir motoren. Men dersom eg finn ei løysing med meir tilgang på luft i skutesida, så er det vel arealet som er viktig. Nokon som kan finne kor stort areal eller kor mange kubikk en 5.9liter på 340hk treng ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Hvordan merker du at du må ha mer luft? Blir det for varmt i motorrommet? Det er vanlig å ha etpar vifter som suger luft ut av motorrommet og la friskluft komme inn på sidene og gjerne midt bak til forbrenningsluft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Veldig installasjonsavhengig og det finnes ikke en enkel formel som du kan bruke. Du skal sikre at motoren får tilskrekkelig lufttilgang under alle belastningsforhold. Om du har truffet rett kan du f.eks. sjekke på full belastning med et difftrykkmeter (enkelt U-rør med vannsøyle) og sammenlikne med motorleverandørens opplysninger om sådan finnnes. Ryker motor eller blir det for varmt i motorrom, merker du undertrykk når motorluka forsøkes løftet under gange etc., så er alle dise indikasjon på luftmangel. Generelt så bør disse opplysningene søkes i installasjonsmanualen for motoren og du vil nok motta dusinvis ulike "formler" på dette forumet som alle som en tar på seg å være den hele og fulle sannhet. :giggle: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Hvis du tar utgangspunkt i Volvo Penta's regle trenger du for fullgass kjøring 237,5 cm2 på hver side eller f.eks. 2stk 5" rør på hver side. Motorromsvifter har du kanskje allerede? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kes Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Nå er det slik at det ideelt sett skal være et lite undertrykk i motorrommet. Jeg er ikke sikker, men har hørt (eller lest?) at dette skal være nedfelt i et EU direktiv og at det skal tas hensyn til dette ved bygging av lystbåter. Grunnen skal være at det ikke skal sive eksos inn i lukkede båter ved en eventuell lekkasje. Med andre ord er det ikke bare å pøse på med luft i den tro at jo mer, jo bedre. På kommersielle fartøy er dette løst ved bruk av sluser, trykkregulerte lufteventiler/vifter slik at det ikke siver eksos eller forurenset luft inn i innredningen eller passasjeravdelingene på ferjer og cruiseskip ved en eventuell eksos- eller oljelekkasje.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Eg har røyk/varme og merker undertrykk ja. Dersom eg skal inn med rør og slanger for å sette inn vifter så må eg ha eit volum i kubikk å forholde meg til. Kanskje 4 x 5" rør uten vifter er lettere , men det tar litt plass det.... Det er ingen vifte i dag. Finnes det følsomme manometer som kan måle under/overtrykk? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Ventilasjonsinstallatører har sånnt. Hva har du av åpninger i motorrommet i dag? Støy er jo også et tema her.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 to små rister i skutesida, ei på kvar side, men eg veit ikkje kva som er mellom de og dieseltankene, det er nok laget en form for vannfelle... må demontere og se. Motorrom går i full breidde av båten under heile salongen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingvarjg Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Regnet kjapt på luftforbruket til motoren din Sæbø, på full effekt 340 hk med disse forutsetningene: Spesifikt forbruk 224 g/kWh Lambda 1,35 Masseforhold luft/diesel ved støkiometri; 14,59 Massetetthet fuel; 0,85 kg/liter Da kommer jeg frem til ca 14,2 Nm3/min (normalkubikkmeter/minutt) Det enkleste er da å måle tverrsnittsarealet på luftinntaket og kanalen til maskinrommet og regne ut hva det gir av strømningshastighet. Er den veldig høy så blir motstanden for stor og det blir undertrykk i maskinrom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingvarjg Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Nøyaktige manometer for å måle undertrykk lager du forresten selv av en gjennomsiktig plastslange som du fyller med vann. Sett slangen som en U på en planke, fyll vann til midt på planken og bland i litt farge for at det skal bli lettere å se. Fest gjerne en tommestokk eller målebånd på planken. Ene enden av slangen kan bare ende på toppen av planken (må stå utenfor maskinrommet) og den andre enden stikker du inn i rommet. Når maskinen går på fullt så er det da bare å måle avstand mellom vannet på hver side av U-en på slangen. 1 cm er 1 millibar. Det du måler da er differensialtrykket mellom rommene hvor de to slangeendene ender opp i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.