Jump to content

hvor mye luft trenger motoren


catano

Recommended Posts

Volvos tommelfingerregel er

1. For dieselmotorers luftforbruk: 1.90 cm2x motorens kW

Så da er det bare å regne litt... Forbrenningsluften er grei, men det skal litt til også

 

For dine maskiner så rekker det med 265 cm2 pr. motor.... eller totalt 530 cm2 for begge.. Da har du nok til forbrenning og kjøling av maskinrommet, samt at motoren jobber uten pusteproblemer

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det skal bli spennende å se de forskjellige svarene du får på dette spørsmålet.

 

Jeg kjenner mest til Yanmar-motorene.

 

Der er kravet at motorromtemperaturen ikke skal ligger mer enn 20 grader C over utetemperatur.

 

I middelhavsområdene og i USA løses dette bl.a. ved å ha ganske kraftige vifter som suger luft ut av motorrommet i tillegg til at det er store luftinntak som slipper luft inn i motoren.

 

Endel norske produsenter av fritidsbåter har slurvet med luftinntak og latt dette gå gjennom 10 cm luftslanger med mange 45 graders bend. Dermed blir lufttilgangen redusert.

 

I dag designer flere produsenter i Norge en stor fast konstruksjon gjerne i galssfiber for luftinntak - og antar at inntaket holder motorromtemperaturen innen for 20 graders anbefalingen.

Link to post
Share on other sites

530cm2 i minuttet/timen/sekundet?? :crazy:

 

 

Nå er cm2 et areal og har lite med hastighet å gjøre, så da blir det ikke pr. noen ting.... Dette er tommelfingerregelen oppgitt fra Volvo Penta på arealet til luftinntaket

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det rekker fint det... en rør med diameter 20cm gir er areal på 314cm2, så det rekker bra det, med to slike har du 628 cm2, og om disse rørene ikke ekstremt mange meter så rekker dette i massevis

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå er cm2 et areal og har lite med hastighet å gjøre, så da blir det ikke pr. noen ting.... Dette er tommelfingerregelen oppgitt fra Volvo Penta på arealet til luftinntaket

 

 

 

Upps!! :headbang: Beklager...var litt kjapp der :yesnod:

 

Uansett,så stemmer d bra d du sa da :wink:

Link to post
Share on other sites

Kan noen summere opp hva som er luftforbruket i en dieselmotor i forhold til turtall/totalt sylindervolum og/eller andre "vitale" detaljer?

 

Ja, hvis du betrakter motoren som en stempelpumpe så får du den formelen som er gjengitt ovenfor; selv om man konsekvent har utelatt alle betegnelser :wink:

 

Formelen er i utgangspunktet slik: Halve maskinens volum x turtall x ladetrykk(bar)= luftforbruk

 

Dvs motorens slagvolum, f.eks 6 liter, halveres (hvis det dreier seg om en 4-takter). Så ganger man dette tallet med motorens turtall og får dermed hvor mange liter pr minutt som trenges for en motor som går uten turbo/kompressor. Når man presser luft inn i motoren blir det selvfølgelig mer, derfor ganges med ladelufttrykket som kan være f.eks 1,5.

 

Var det forståelig?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

En forbrenningsmotor er noe annet enn en luftpumpe så dette regnestykket gir ingen mening. Motorens luftforbruk til forbrenning er knyttet til motoreffekten. Og hvis du ser på slangen fra luftfilteret til innsuget på turboen så har du en pekepinn. Yanmars angivelse virker fornuftig fordi du trenger mere luft jo varmere det er. Jeg kan også nevne som en kuriositet at på mange racerbiler sitter det restriktor på innsuget. Med 32mm får du ~300hk, 34mm=350hk, 38mm=550hk. dette er da optimaliserte bensinmotorer til gjeldende restriktor men det gir en idé.

Link to post
Share on other sites

Det hjalp ikkje følte eg :blush:

Mine 340hk må iallefall ha meir luft. Dersom eg legger opp slanger og setter vifter på, så vil data på viftene gi ein pekepinne på kor mykje luft eg gir motoren. Men dersom eg finn ei løysing med meir tilgang på luft i skutesida, så er det vel arealet som er viktig.

Nokon som kan finne kor stort areal eller kor mange kubikk en 5.9liter på 340hk treng ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Veldig installasjonsavhengig og det finnes ikke en enkel formel som du kan bruke. Du skal sikre at motoren får tilskrekkelig lufttilgang under alle belastningsforhold. Om du har truffet rett kan du f.eks. sjekke på full belastning med et difftrykkmeter (enkelt U-rør med vannsøyle) og sammenlikne med motorleverandørens opplysninger om sådan finnnes.

 

Ryker motor eller blir det for varmt i motorrom, merker du undertrykk når motorluka forsøkes løftet under gange etc., så er alle dise indikasjon på luftmangel.

 

Generelt så bør disse opplysningene søkes i installasjonsmanualen for motoren og du vil nok motta dusinvis ulike "formler" på dette forumet som alle som en tar på seg å være den hele og fulle sannhet. :giggle: :giggle:

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at det ideelt sett skal være et lite undertrykk i motorrommet. Jeg er ikke sikker, men har hørt (eller lest?) at dette skal være nedfelt i et EU direktiv og at det skal tas hensyn til dette ved bygging av lystbåter. Grunnen skal være at det ikke skal sive eksos inn i lukkede båter ved en eventuell lekkasje. Med andre ord er det ikke bare å pøse på med luft i den tro at jo mer, jo bedre. På kommersielle fartøy er dette løst ved bruk av sluser, trykkregulerte lufteventiler/vifter slik at det ikke siver eksos eller forurenset luft inn i innredningen eller passasjeravdelingene på ferjer og cruiseskip ved en eventuell eksos- eller oljelekkasje..

Link to post
Share on other sites

Eg har røyk/varme og merker undertrykk ja.

Dersom eg skal inn med rør og slanger for å sette inn vifter så må eg ha eit volum i kubikk å forholde meg til. Kanskje 4 x 5" rør uten vifter er lettere , men det tar litt plass det....

Det er ingen vifte i dag.

 

Finnes det følsomme manometer som kan måle under/overtrykk?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Regnet kjapt på luftforbruket til motoren din Sæbø, på full effekt 340 hk med disse forutsetningene:

Spesifikt forbruk 224 g/kWh

Lambda 1,35

Masseforhold luft/diesel ved støkiometri; 14,59

Massetetthet fuel; 0,85 kg/liter

 

Da kommer jeg frem til ca 14,2 Nm3/min (normalkubikkmeter/minutt)

 

Det enkleste er da å måle tverrsnittsarealet på luftinntaket og kanalen til maskinrommet og regne ut hva det gir av strømningshastighet. Er den veldig høy så blir motstanden for stor og det blir undertrykk i maskinrom.

Link to post
Share on other sites

Nøyaktige manometer for å måle undertrykk lager du forresten selv av en gjennomsiktig plastslange som du fyller med vann. Sett slangen som en U på en planke, fyll vann til midt på planken og bland i litt farge for at det skal bli lettere å se. Fest gjerne en tommestokk eller målebånd på planken. Ene enden av slangen kan bare ende på toppen av planken (må stå utenfor maskinrommet) og den andre enden stikker du inn i rommet. Når maskinen går på fullt så er det da bare å måle avstand mellom vannet på hver side av U-en på slangen. 1 cm er 1 millibar. Det du måler da er differensialtrykket mellom rommene hvor de to slangeendene ender opp i.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...