Fjordland Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 En forbrenningsmotor er noe annet enn en luftpumpe så dette regnestykket gir ingen mening. Motorens luftforbruk til forbrenning er knyttet til motoreffekten. Hvorfor ? Skjlnner ikkje hvorfor det ikkje skulle bli riktig med motorvolum\2 x rpm og en evnt faktor for overladning? uavhengig av effekt..... Sitér dette innlegget Link to post
tbird Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Modelltypen Viksund 31 Sjark ble fra 1975, i forbindelse med utstedelse av DNVs Båtsertifikat, levert med luftinntaksareal på 150 cm2. Til sammenligning stiller NBS krav til at ventilasjonsåpningen til motorrom skal være på minst 7 cm2 pr. kW. Med en maskinkraft på 57 kW tilsvarer dette en åpning på 399 cm2. Sammenlignet med dette kravet var ventilasjonsåpningen til motorrommet om bord i Lill- Anne betydelig mindre. For ventilasjonsåpninger stiller NBS krav til at høyden skal være minst 450 mm over dekk. Åpningen skal være utstyrt med en anordning slik at overbrytende sjø ikke kan trenge inn. Dette kom fram etter gransking etter forliset av sjarken Lill Ann Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Motorens luftforbruk øker ikke proporsjonalt med ladetrykket. Skal du øke trykket i innsugsmanifolden så øker trykket også i eksosmanifolden. Det motvirker air-flow og effekt. Den som tror at turboen går gratis har glemt noe vesentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 (redigert) Det er eg klar over. Men si det er snakk om vanlig sugemotor. Da burde luftforbruket vert som i formelen etter mitt hode... Redigert 23.November.2012 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 La oss få klarhet i dette... Min påstand er at selvsagt bruker en turbomotor meir luft. De har høyere kompressjonstrykk og dette skapes av overskudd/innmating av luft fra turbo, og den mates derfor med meir luft pr forbrenningstakt en sugemotor gjer. Så en turbomotor på 5,9 kubikk bruker meir luft en en sugemotor på 5,9 kubikk. I fohold til hestekrefter blir det likt fordi luftmengde vs dieselmengde er proporsjonalt. Derfor vil en formel med volum ikkje bli rett. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Regnet kjapt på luftforbruket til motoren din Sæbø, på full effekt 340 hk med disse forutsetningene: Spesifikt forbruk 224 g/kWh Lambda 1,35 Masseforhold luft/diesel ved støkiometri; 14,59 Massetetthet fuel; 0,85 kg/liter Da kommer jeg frem til ca 14,2 Nm3/min (normalkubikkmeter/minutt) Genialt ! Sjølv om eg berre skjønte halvparten av det du skriv, så har eg kommet fram til at dette stemmer Tverrsnittet av mine luftinger er 7cm x 35cm pr side av båten , men kva som er konstruert på innsida som bremser lufta veit eg ikkje.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Til sammenligning stiller NBS krav til at ventilasjonsåpningen til motorrom skal være på minst 7 cm2 pr. kW. wtf.... Kven er NBS? Og på 260kw vil det bli en kvadratmeter åpning pr side av båten.... hehe der er noe feil Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Hvorfor ? Skjlnner ikkje hvorfor det ikkje skulle bli riktig med motorvolum\2 x rpm og en evnt faktor for overladning? uavhengig av effekt..... Vi kan ta caféversjonen: Ventilene i topplokket er motorens trangeste struping derfor lages racermotorer med store sylinderboringer som gir plass til store ventiler mens arbeidsmotorer kan ha så lang slaglengde du vil (og dermed volum) med relativt små ventiler. Hvor mye luft trenger da en 2,4 liters F1 motor på 750hk ift en Volvo TAMD163? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Det vil nok bli noe undertrykk i volvoens sylindre når den trekker inn i forhold til F1 motoren. ser den.. men så går vel en F1 motor på 20.000rpm kontra 2.500 rpm på volvoen....vet ikkje kordan regnestykke ville sett ut om en sammenligner disse motorene..noen som gidder? Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Det Fjordland skriver om å regne en motor som en stempelpumpe stemmer dersom man tilfører fyllingsgrad i formelen, men denne er det ikke alltid godt å vite. Men for en diesel sugemotor uten spjeld, EGR osv så er den vel kanskje ca 0,9. Men dette avhenger av motorens gassveksling og varierer fra motor til motor, installasjon til installasjon og den vil variere også med turtall og belastning samt ambient conditions, i mangel av bedre norsk uttrykk. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Kort og godt litereffekt. Du kan regne så mye du vil på dette men du står igjen med store usikre faktorer. Motorens effekt er kjent og den bestemmer luftforbruket. Og ventilasjosbehovet. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Det totale luftbehovet i et motorrom bestemmes av 2 parametere, forbrenningsluft og ventilasjonsluft. Her er et regnestykke fra en motorleverandørs monteringsveiledning for en 320 Hk motor. Ved 20 grader lufttemperatur. Ved 30 grader brukes en faktor på 1,48 Forbrenningsluft : 16 m3 / minutt Ventilasjonsluft : 48 m3 / minutt Totalt blir dette 64 m3 / minutt for at de skal godkjenne driftsbetingelsene til motoren, altså påta seg garantiansvar. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
soc Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 (redigert) wtf.... Kven er NBS? Og på 260kw vil det bli en kvadratmeter åpning pr side av båten.... hehe der er noe feil Feilen er at det ikke er 1000cm2 i en m2, men 10000 (100cmx100cm=ti tusen). Dvs 260kw krever en sirkel med åpning (diameter) på ca 48cm, eller 2 sirkler (en på hver side) på 34cm i diameter. Redigert 23.November.2012 av soc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 NBS? Antar det er Nordisk Båt Standard. Ikke feil å bruke denne slik som du bygger om, selv om du har en lystbåt Du finner den på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 NBS er vel Nordisk Båtstandard..? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Ja jøss vist har eg brukt feil kalkulator.. det er 10000 ja... Då kjem det seg :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.