Jump to content

hvor mye luft trenger motoren


catano

Recommended Posts

Modelltypen Viksund 31 Sjark ble fra 1975, i forbindelse med utstedelse av DNVs

Båtsertifikat, levert med luftinntaksareal på 150 cm2.

Til sammenligning stiller NBS krav til at ventilasjonsåpningen til motorrom skal være på

minst 7 cm2 pr. kW. Med en maskinkraft på 57 kW tilsvarer dette en åpning på 399 cm2.

Sammenlignet med dette kravet var ventilasjonsåpningen til motorrommet om bord i Lill-

Anne betydelig mindre. For ventilasjonsåpninger stiller NBS krav til at høyden skal være

minst 450 mm over dekk. Åpningen skal være utstyrt med en anordning slik at

overbrytende sjø ikke kan trenge inn.

 

Dette kom fram etter gransking etter forliset av sjarken Lill Ann

Link to post

La oss få klarhet i dette... Min påstand er at selvsagt bruker en turbomotor meir luft. De har høyere kompressjonstrykk og dette skapes av overskudd/innmating av luft fra turbo, og den mates derfor med meir luft pr forbrenningstakt en sugemotor gjer. Så en turbomotor på 5,9 kubikk bruker meir luft en en sugemotor på 5,9 kubikk.

I fohold til hestekrefter blir det likt fordi luftmengde vs dieselmengde er proporsjonalt.

Derfor vil en formel med volum ikkje bli rett.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Regnet kjapt på luftforbruket til motoren din Sæbø, på full effekt 340 hk med disse forutsetningene:

Spesifikt forbruk 224 g/kWh

Lambda 1,35

Masseforhold luft/diesel ved støkiometri; 14,59

Massetetthet fuel; 0,85 kg/liter

 

Da kommer jeg frem til ca 14,2 Nm3/min (normalkubikkmeter/minutt)

 

 

 

Genialt ! Sjølv om eg berre skjønte halvparten av det du skriv, så har eg kommet fram til at dette stemmer :thumbsup: Tverrsnittet av mine luftinger er 7cm x 35cm pr side av båten , men kva som er konstruert på innsida som bremser lufta veit eg ikkje....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hvorfor ?

 

Skjlnner ikkje hvorfor det ikkje skulle bli riktig med motorvolum\2 x rpm og en evnt faktor for overladning? uavhengig av effekt.....

Vi kan ta caféversjonen: Ventilene i topplokket er motorens trangeste struping derfor lages racermotorer med store sylinderboringer som gir plass til store ventiler mens arbeidsmotorer kan ha så lang slaglengde du vil (og dermed volum) med relativt små ventiler. Hvor mye luft trenger da en 2,4 liters F1 motor på 750hk ift en Volvo TAMD163? :wink:

Link to post

Det Fjordland skriver om å regne en motor som en stempelpumpe stemmer dersom man tilfører fyllingsgrad i formelen, men denne er det ikke alltid godt å vite. Men for en diesel sugemotor uten spjeld, EGR osv så er den vel kanskje ca 0,9. Men dette avhenger av motorens gassveksling og varierer fra motor til motor, installasjon til installasjon og den vil variere også med turtall og belastning samt ambient conditions, i mangel av bedre norsk uttrykk.

Link to post

Det totale luftbehovet i et motorrom bestemmes av 2 parametere, forbrenningsluft og ventilasjonsluft.

 

Her er et regnestykke fra en motorleverandørs monteringsveiledning for en 320 Hk motor. Ved 20 grader lufttemperatur. Ved 30 grader brukes en faktor på 1,48

 

Forbrenningsluft : 16 m3 / minutt

Ventilasjonsluft : 48 m3 / minutt

Totalt blir dette 64 m3 / minutt for at de skal godkjenne driftsbetingelsene til motoren, altså påta seg garantiansvar.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...