Jump to content

Kobling av nytt startrelé (+: har noen koblingsskjema til BMC?)

FENRIKSEN

Recommended Posts

Fikk tilbake startmotoren (Lucas til BMC 1.5) etter service i dag. Verstedet hadde renset skrotet og satt på nytt relé. Men reléet er utseendemessig forskjellig fra det gamle.

"Storstrømmen" tror jeg er grei, +batterikabel, samt ampermeterkabel (?) og motorkretskabel (?) på ytterste. Verre er det med kabel med styrestrøm fra startnøkkel (hvit/rød). For det er TO kabelskokoblinger på reléet. Mekaniker sa at terminalen nærmest hovedteminalen skal brukes, men da jeg myste på reléet så jeg at det står IGN på den borterste. Ringte verkstedet, men de var gått for dagen. Noen som vet hva som stemmer?

(Jeg HADDE merket ledningene, men oljefilterspetakkkelet (som var demontert for å få ut startmotoren) hadde slitt seg fra surringene med det resultat at svart gøgge gurglet over ALLE lappene. Mao: uleselige. Har tilbragt noen timer med multimeter for å sortere faenskapet ...)

Ellers skulle jeg gjerne sett en kopi av koblingskjemaet for motoren (1978 BMC/Thornycroft 1.5). Har funnet en del håndbøker på nettet, men ingen med skjema. Kan noen hjelpe? Det elektriske anlegget i båten er såpass ille (i alle fall en komplett uforståelig og stort sett ikke-fungerende tjorereir, med mystiske lampettledninger+kilometervis svart metervare og 220V-sikringer!) at jeg lurer på å røske ut hele kråkereiret og bygge nytt med gode kabler, nytt bryterpanel og loddete forbindelser. Forbruksstrøm er enkelt å få satt opp, men motorkretsen krever skjema.

Fin påskejobb om været holder ...

mvh

Jan

Enkelte startrele har to små tilkoblingspunkt. Det ene er da for å få startmotoren til å gå og det andre er for å gi direkte spenning til coil ( IGN). Hvis du har to ledninger som skal inn på disse tilkoblingene har du en bensinmotor.

For å finne ut hva som er hva av ledningene kan du koble til enprøvelampe eller voltmeter på en av ledningene og se om den har spenning nå tenningsnøkkel står i startstilling. Har den det skal den tilkobles punktet det ikke står IGN ved.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...