Jump to content

Tilkobling av 12 V TV direkte eller via rele


Sydvesten

Recommended Posts

Skal lage en permanet tilkoblig til TV'en ombord i skuta, og min plan er å huske strømtilførselen via bryteren til antenneforsterkeren.. Dette bli en grei løsning siden jeg stort sett trenger antenne når Tv'en skal brukes med unntak av når poden kjører sine DVD'er.

 

Frågan blir da... enkelt og greit, kan jeg kjøre dette direkte på 1,5mm2 kabelen som kommer fra bryteren og rett til TV'en eller bør jeg benytte er rele her.... og bruke strømmen fra bryteren til releet... Avstand fra bryter som er sikret med en 10A sikring til TV er nok en 5-6 meter tenker jeg, og forbruket på televisjonsapparatet er oppgitt til max 60W

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet her blir vel hvor mye bryteren tåler (i tillegg til belastningen fra Antenneforsterkeren). TV'en trekker jo max. 5A.

Uten å vite noe om bryteren til Antenneforsterkeren; en vanlig Carlingswitch f.eks. type V1DA er ratet til 20A ved 12VDC. Så med en skikkelig bryter høres det ut til å gå greit uten rele.

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva bryteren tåler men skal kikke litt etter... se om jeg finner noe. antar den tåler det samme som sikringen, men er slett ikke sikker. Tror jeg prøver meg direkte og sjekker hvordan det går. Antenne forstereker drar vel ikke så mye strøm, i allefall ikke ledningstykkelsen å dømme. Kjøper et rele som jeg kan ha liggende kassen med det rare i også... kan jo være greit å ha

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bør jeg ha en ekstra sikring eller rekker det med den 10A som selve kursen er sikret med?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg lærte i min tid at en kunne bruke opp til 13A sikring i en 220V kurs med 1,5 kvadrat, så det er nok det samme med 12V.

Dette er nok en feiltolkning. Det betyr ingenting om du mister 3-4 volt i et 230V-anlegg frem til forbrukeren, men det betyr veeeeldig mye om du mister 3-4V i et 12V-anlegg

Link to post
Share on other sites

Har vel samme magefølelse, men er greit å spørre litt... Strøm er ikke mitt fag.... Forsterkeren er en slik Triax sak, og den trekker vel ikke rara greiene... Jeg forsøker med direkte, måler spenningfallet frem til Tv og vurderer etter beste evne deretter

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er nok en feiltolkning. Det betyr ingenting om du mister 3-4 volt i et 230V-anlegg frem til forbrukeren, men det betyr veeeeldig mye om du mister 3-4V i et 12V-anlegg

Klart det betyr noe, vi snakker om hva ledningen tåler ikke hvilket spenningstap en får. Det er derfor en har sikringer. Sikringen skal aldri tåle mer enn ledningen tåler uansett spenning.

 

Skal en være helt sikker så kan du sydvesten måle strømmen med tven koblet via den 5 meter lange 1,5 kvadrat kabelen og deretter strømmen når det er direkte koblet til batteriet og se hvor mye det er å spare. Forbruket vil være litt mer med den lange ledningen.

Link to post
Share on other sites

Skal en være helt sikker så kan du sydvesten måle strømmen med tven koblet via den 5 meter lange 1,5 kvadrat kabelen og deretter strømmen når det er direkte koblet til batteriet og se hvor mye det er å spare. Forbruket vil være litt mer med den lange ledningen.

Den skjønte jeg ikke helt. En lang ledning har høyere motstand enn en kort, altså blir strømmen lavere i den lange ledningen. Forbruket blir da således også lavere.

 

Men, dette er kun teoretiske betraktninger, med 5m 1,5mm2 kabel og 5A belastning får du kun 0,3V spenningsfall over kabelen. Helt neglisjerbart til dette bruk.

 

Redigert: 5m kabel som Sydvesten antyder, betyr vel 10m total "strømdistanse". Fram og tilbake. Da får du et spenningsfall over kabelen på ca. 0,6V. Heller ikke mye for at TV'en skal virke.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke helt. En lang ledning har høyere motstand enn en kort, altså blir strømmen lavere i den lange ledningen. Forbruket blir da således også lavere.

En tv har switch-mode power supply, det vil enkelt forklart si at den regulerer den interne spenningen opp eller ned til den spenningen tv trenger. Forbruket på tven blir da konstant i effekt enten en har 1 meter ledning eller 10 meter ledning eller om det er 12V eller 14V. Og da blir det effekttapet i ledningen summert med de 60w som tven allerede bruker. Altså mer effekt totalt med lang ledning.

Link to post
Share on other sites

En tv har switch-mode power supply, det vil enkelt forklart si at den regulerer den interne spenningen opp eller ned til den spenningen tv trenger. Forbruket på tven blir da konstant i effekt enten en har 1 meter ledning eller 10 meter ledning eller om det er 12V eller 14V. Og da blir det effekttapet i ledningen summert med de 60w som tven allerede bruker. Altså mer effekt totalt med lang ledning.
Kjøper den Frøken Fryd. :yesnod:

Litt for tidlig på morgenen. At TV'en selvfølgelig har et Switchmode supply slo meg akkurat da jeg postet innlegget.

 

Men, til hovedspørsmålet, det går sikkert fint rett fra bryteren.

Link to post
Share on other sites

Betyr dette at det ikke spiller noen stor rolle om spenningen blir litt over 12V inn på Tv'en da?.... om en bruker TV mens en går for motor eller ligger på landstrøm så kan jo spenningen bli rundt 13-14V

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

..... , men når du ligger stille og ikke har landstrøm samtidig som du har tappet ned batteriene en god del vil 0.6V bety ganske mye. Ikke alle TV`er vil "starte" med f.eks. 11.6V.

 

Har en gylden regel at man bør prøve å ha minst mulig spenningstap i kabler, særlig der man har tilkoblet utsyr som brukes over lengre tid. Å diskutere om ledninger og brytere tåler det er en ting. Å redusere spenningsfall og få ting til fungere er det som betyr noe i praksis.

Link to post
Share on other sites

Jeg koblet opp dette i dag, testes i morgen.... Hadde selvsagt ikke mere 1,5 kvadrat i kassen med det rare i, men fant en god bete med 2,5 kvadrat... Så det ble totalt 5 meter tur retur, skal montere televisjonapparatet i morgen, og teste... Tenkte da og måle spenningsfallet frem og sjekke hur det står til med spenningen på apperaturen..

 

Time will show, om dette funker med lav spenning på batteriene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

2,5, så da blir vel spenningsfallet noget mindre enn 1,5 vil jeg tro, så vil live testen i morgen vise hvordan det går

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...