Tallisman Startet 30.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2007 Lurer på om noen har en fornuftig forklaring på att det er så stor forskjell på eksos utslipp ved oppstart av kald motor .Ved sjøsetting av båter nå etter vinter opplag la jeg spesielt merke til båter med volvo motor samtlige av disse båtene hadde en røykutvikling ved oppstart som jeg vil karakterisere som svært stor mens båter med yanmar motor var nærmest fri for røykutvikling kun en liten hvit dott som forsvant helt etter ett lite minuts gange mens volvoene slet bortimot 10 minutt før det begynte og normalisere seg Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 30.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2007 "Smoke on the water" Volvo er vel forsåvidt kjent for dette.... Men hvorfor det er sånn, vet jeg ikke... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Sleipner93 Svart 30.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2007 Har vel kanskje noe med olja og gjøre? At den blir veldig seig når den står lenge? Har egentlig ikke peiling bare tipper. Mon tro om det var volvo motor i den båten som røykla hele havna en vinter Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 31.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2007 er det ikke uforbrent diesel pga "kalde" sylindervegger da.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
VortexSurfer Svart 31.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2007 Har vel mest å gjøre med at Volvo motorene er direkte gammeldagse når det kommer til forbrenning.... Volvo har jo hatt skikkelige problemer med å tilfredstille de nyeste miljøkravene,men dette har de jo løst ved å "kjøpe" andre produsenters modeller fra feks Deutz og Mitsubishi Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 31.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2007 Har vel mest å gjøre med at Volvo motorene er direkte gammeldagse når det kommer til forbrenning.... Dette er også vanlig på mange andre eldre typer motorer, uten at dette nødvendigvis har noe med slitasjer å gjøre. Ford 2704 m.fl har også dette problemet og som er behørig omtalt både her og andre steder. Gammel teknologi på div. kaldstartanordinger,timing på dieselpumpe osv. er nok også medvirkende årsaker. Blårøyk som dette på varm motor ville bekymret meg i større grad!! Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 31.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2007 (redigert) Har vel mest å gjøre med at Volvo motorene er direkte gammeldagse når det kommer til forbrenning.... Dette er også vanlig på mange andre eldre typer motorer, uten at dette nødvendigvis har noe med slitasjer å gjøre. Ford 2704 m.fl har også dette problemet og som er behørig omtalt både her og andre steder. Gammel teknologi på div. kaldstartanordinger,timing på dieselpumpe osv. er nok også medvirkende årsaker. Blårøyk som dette på varm motor ville bekymret meg i større grad!! Joda,men som jeg sa så er jo Volvo gammeldags og det er jo også Ford`en Redigert 31.Mars.2007 av VortexSurfer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 31.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2007 Ja du får det sagt, du Vortex !! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 1.April.2007 Link til dette innlegget Svart 1.April.2007 Joda,men som jeg sa så er jo Volvo gammeldags og det er jo også Ford`en Er de så gammeldagse da ? Min TAMD 31 tilfredsstiller Bodensee kravet ihvertfall. At blokka er Perkins produkt gjør vel ikke motoren noe mere miljøvennlig når alt det andre leamikket er Volvo. Og TMD 30 motoren røyk ikke i det hele tatt, men den tilfredsstillte ikke Bodensee kravet. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.April.2007 Link til dette innlegget Svart 1.April.2007 Ekte Volvo-eiere sier det med røksignaler. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Kjelli Svart 1.April.2007 Link til dette innlegget Svart 1.April.2007 Røkla naboen sist helg, så det så Disse gamle motorene klarer ikke å tilpasse dieselmengden i forhold til behov, ser mine bruker ca 2,3L pr time på tomgang. En Steyr 256 bruker 1,0L pr time på tomgang, så der blir mye uforbrent diesel. Ser det på sjøen også, blir en tynn oljefilm. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 1.April.2007 Link til dette innlegget Svart 1.April.2007 Gammel ? VP din er da ikke muggen selv om den er grønn. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.April.2007 Link til dette innlegget Svart 1.April.2007 Min gamle 2704 røykla hele havna og litt til, men etter overhaling var naboens 40 motor blitt gjort til synder.......... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Apollo32 Svart 1.April.2007 Link til dette innlegget Svart 1.April.2007 Joda,men som jeg sa så er jo Volvo gammeldags og det er jo også Ford`en Måtte bare kommentere denne VortexSurferen.....gammeldags i forhold til hva :confused: Om vi først skal snakke om gammel teknologi, så er vel Yanmar noe av det mest "gammelmodige" som finnes (bortsett fra Volvo pg Ford fra 70 tallet da...) :yesnod: Yanmar har jo måttet tilsnike seg moderne teknologi fra BMW - les Common Rail teknologi...noe som Volvo har hatt endel år allerede... OG allikevel , ifølge trådstarter, så ryker de ikke.. :cool: ALLE dieselmotorer som startes opp fra vinterdvale ++ i kald tilstand, ryker. Det har noe med varm eksos mot kaldt sjøvann å gjøre...blant annet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.