Jump to content

Mye eksos ved oppstart av kald motor


Tallisman

Recommended Posts

Lurer på om noen har en fornuftig forklaring på att det er så stor forskjell på eksos utslipp ved oppstart av kald motor .Ved sjøsetting av båter nå etter vinter opplag la jeg spesielt merke til båter med volvo motor samtlige av disse båtene hadde en røykutvikling ved oppstart som jeg vil karakterisere som svært stor mens båter med yanmar motor var nærmest fri for røykutvikling kun en liten hvit dott som forsvant helt etter ett lite minuts gange mens volvoene slet bortimot 10 minutt før det begynte og normalisere seg :confused:

Link to post
Share on other sites

Har vel mest å gjøre med at Volvo motorene er direkte gammeldagse når det kommer til forbrenning.... Volvo har jo hatt skikkelige problemer med å tilfredstille de nyeste miljøkravene,men dette har de jo løst ved å "kjøpe" andre produsenters modeller fra feks Deutz og Mitsubishi :wink:

Link to post
Share on other sites

Har vel mest å gjøre med at Volvo motorene er direkte gammeldagse når det kommer til forbrenning.... :yesnod::yesnod:

 

Dette er også vanlig på mange andre eldre typer motorer, uten at dette nødvendigvis har noe med slitasjer å gjøre.

Ford 2704 m.fl har også dette problemet og som er behørig omtalt både her og andre steder.

Gammel teknologi på div. kaldstartanordinger,timing på dieselpumpe osv. er nok også medvirkende årsaker.

 

Blårøyk som dette på varm motor ville bekymret meg i større grad!! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har vel mest å gjøre med at Volvo motorene er direkte gammeldagse når det kommer til forbrenning.... :yesnod::yesnod:

 

Dette er også vanlig på mange andre eldre typer motorer, uten at dette nødvendigvis har noe med slitasjer å gjøre.

Ford 2704 m.fl har også dette problemet og som er behørig omtalt både her og andre steder.

Gammel teknologi på div. kaldstartanordinger,timing på dieselpumpe osv. er nok også medvirkende årsaker.

 

Blårøyk som dette på varm motor ville bekymret meg i større grad!! :yesnod:

 

 

 

Joda,men som jeg sa så er jo Volvo gammeldags og det er jo også Ford`en :yesnod::wink:

Redigert av VortexSurfer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda,men som jeg sa så er jo Volvo gammeldags og det er jo også Ford`en :yesnod::wink:

 

 

Er de så gammeldagse da ? Min TAMD 31 tilfredsstiller Bodensee kravet ihvertfall. At blokka er Perkins produkt gjør vel ikke motoren noe mere miljøvennlig når alt det andre leamikket er Volvo. Og TMD 30 motoren røyk ikke i det hele tatt, men den tilfredsstillte ikke Bodensee kravet.

Link to post
Share on other sites

Røkla naboen sist helg, så det så :cool:

Disse gamle motorene klarer ikke å tilpasse dieselmengden i forhold til behov, ser mine bruker ca 2,3L pr time på tomgang. En Steyr 256 bruker 1,0L pr time på tomgang, så der blir mye uforbrent diesel. Ser det på sjøen også, blir en tynn oljefilm.

Link to post
Share on other sites

Min gamle 2704 røykla hele havna og litt til, men etter overhaling var naboens 40 motor blitt gjort til synder..........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Joda,men som jeg sa så er jo Volvo gammeldags og det er jo også Ford`en :yesnod::wink:

 

Måtte bare kommentere denne VortexSurferen.....gammeldags i forhold til hva :confused: :confused:

Om vi først skal snakke om gammel teknologi, så er vel Yanmar noe av det mest "gammelmodige" som finnes (bortsett fra Volvo pg Ford fra 70 tallet da...) :yesnod: :yesnod:

Yanmar har jo måttet tilsnike seg moderne teknologi fra BMW - les Common Rail teknologi...noe som Volvo har hatt endel år allerede... :flag_sw:

OG allikevel , ifølge trådstarter, så ryker de ikke.. :cool: :cool: ALLE dieselmotorer som startes opp fra vinterdvale ++ i kald tilstand, ryker. Det har noe med varm eksos mot kaldt sjøvann å gjøre...blant annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...