Tallisman Posted March 30, 2007 Share Posted March 30, 2007 Lurer på om noen har en fornuftig forklaring på att det er så stor forskjell på eksos utslipp ved oppstart av kald motor .Ved sjøsetting av båter nå etter vinter opplag la jeg spesielt merke til båter med volvo motor samtlige av disse båtene hadde en røykutvikling ved oppstart som jeg vil karakterisere som svært stor mens båter med yanmar motor var nærmest fri for røykutvikling kun en liten hvit dott som forsvant helt etter ett lite minuts gange mens volvoene slet bortimot 10 minutt før det begynte og normalisere seg Quote Link to post
Boywonder Posted March 30, 2007 Share Posted March 30, 2007 "Smoke on the water" Volvo er vel forsåvidt kjent for dette.... Men hvorfor det er sånn, vet jeg ikke... Quote En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Sleipner93 Posted March 30, 2007 Share Posted March 30, 2007 Har vel kanskje noe med olja og gjøre? At den blir veldig seig når den står lenge? Har egentlig ikke peiling bare tipper. Mon tro om det var volvo motor i den båten som røykla hele havna en vinter Quote Link to post
hifo Posted March 31, 2007 Share Posted March 31, 2007 er det ikke uforbrent diesel pga "kalde" sylindervegger da.. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
VortexSurfer Posted March 31, 2007 Share Posted March 31, 2007 Har vel mest å gjøre med at Volvo motorene er direkte gammeldagse når det kommer til forbrenning.... Volvo har jo hatt skikkelige problemer med å tilfredstille de nyeste miljøkravene,men dette har de jo løst ved å "kjøpe" andre produsenters modeller fra feks Deutz og Mitsubishi Quote Link to post
rogeri Posted March 31, 2007 Share Posted March 31, 2007 Har vel mest å gjøre med at Volvo motorene er direkte gammeldagse når det kommer til forbrenning.... Dette er også vanlig på mange andre eldre typer motorer, uten at dette nødvendigvis har noe med slitasjer å gjøre. Ford 2704 m.fl har også dette problemet og som er behørig omtalt både her og andre steder. Gammel teknologi på div. kaldstartanordinger,timing på dieselpumpe osv. er nok også medvirkende årsaker. Blårøyk som dette på varm motor ville bekymret meg i større grad!! Quote Link to post
VortexSurfer Posted March 31, 2007 Share Posted March 31, 2007 (edited) Har vel mest å gjøre med at Volvo motorene er direkte gammeldagse når det kommer til forbrenning.... Dette er også vanlig på mange andre eldre typer motorer, uten at dette nødvendigvis har noe med slitasjer å gjøre. Ford 2704 m.fl har også dette problemet og som er behørig omtalt både her og andre steder. Gammel teknologi på div. kaldstartanordinger,timing på dieselpumpe osv. er nok også medvirkende årsaker. Blårøyk som dette på varm motor ville bekymret meg i større grad!! Joda,men som jeg sa så er jo Volvo gammeldags og det er jo også Ford`en Edited March 31, 2007 by VortexSurfer (see edit history) Quote Link to post
rogeri Posted March 31, 2007 Share Posted March 31, 2007 Ja du får det sagt, du Vortex !! Quote Link to post
Slagskibet Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Joda,men som jeg sa så er jo Volvo gammeldags og det er jo også Ford`en Er de så gammeldagse da ? Min TAMD 31 tilfredsstiller Bodensee kravet ihvertfall. At blokka er Perkins produkt gjør vel ikke motoren noe mere miljøvennlig når alt det andre leamikket er Volvo. Og TMD 30 motoren røyk ikke i det hele tatt, men den tilfredsstillte ikke Bodensee kravet. Quote Link to post
Skipper Worse Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Ekte Volvo-eiere sier det med røksignaler. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Kjelli Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Røkla naboen sist helg, så det så Disse gamle motorene klarer ikke å tilpasse dieselmengden i forhold til behov, ser mine bruker ca 2,3L pr time på tomgang. En Steyr 256 bruker 1,0L pr time på tomgang, så der blir mye uforbrent diesel. Ser det på sjøen også, blir en tynn oljefilm. Quote Link to post
Slagskibet Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Gammel ? VP din er da ikke muggen selv om den er grønn. Quote Link to post
880 Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Min gamle 2704 røykla hele havna og litt til, men etter overhaling var naboens 40 motor blitt gjort til synder.......... Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Apollo32 Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Joda,men som jeg sa så er jo Volvo gammeldags og det er jo også Ford`en Måtte bare kommentere denne VortexSurferen.....gammeldags i forhold til hva :confused: Om vi først skal snakke om gammel teknologi, så er vel Yanmar noe av det mest "gammelmodige" som finnes (bortsett fra Volvo pg Ford fra 70 tallet da...) :yesnod: Yanmar har jo måttet tilsnike seg moderne teknologi fra BMW - les Common Rail teknologi...noe som Volvo har hatt endel år allerede... OG allikevel , ifølge trådstarter, så ryker de ikke.. :cool: ALLE dieselmotorer som startes opp fra vinterdvale ++ i kald tilstand, ryker. Det har noe med varm eksos mot kaldt sjøvann å gjøre...blant annet. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.