Smellingen Startet 31.Mars.2007 Del på Facebook Startet 31.Mars.2007 Hei! Siden det er så mye motstridende oppfatninger om propellberegninger tenkte jeg det er best å basere seg på erfaring. Ser i flere båtannonser at Mørebas 8400 DL (24 fot) oppgis til både 10 og 12 knops fart. Dette gjerne med den originale 49 HK Perkinsen. Jeg byttet til ny type motor i fjor. I denne forbindelse er jeg interessert i hvilke propeller (3 blads, diameter og stigning) eiere av denne båttypen bruker, og da med info om hastighet, motorturtall og gearutveksling. Vet du sikkert hvilket propellturtall og hastighet du har er selvfølgelig dette like bra. Nå står det på en 18" propell med 11" stigning. Denne var brukt sammen med en Perkins 4108 som sto i fra før. Denne propellen går alt for lett for den nye motoren og båten går kun i 7,7 knop. (har ikke gearutveksling og kalibrert turtall for hånden). Ønsker alle en god båtsesong Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Sabeltann Svart 31.Mars.2007 Del på Facebook Svart 31.Mars.2007 (redigert) Hei om du gir meg følgende data, Vannlinje lengde Vekt Motordata(det har jeg på perkinsens fra før) Ser du har 18" diameter, blir ikke det veldig nært skrog bunn da? (mener 17 er ideelt på dette skroget) Trenger og Gear utvekslingen Med de data kan jeg kjøre igjenom en propell kalkulator og få ut en teoretisk maks fart på ditt skrog og hvilken propell som bør brukes. Hva er maks turtall i dag iflg turteller.. Generelt er det nok mye lygeknop ute og går....har selv mørebas 9400, hadde perkins 49 og 17x13 propell, da var maks hastighet oppnåd 10.4 knop. Den propellen var et hakk for tung 17x12 ville nok vært ideelt på perkins/9400 skroget. Skiftet til 120hk yanmar nå har jeg maks på ca 16.5 og marsjer på rundt 12-13knop. Et finnes jo mange bruktepropeller i markedet. Tror jeg ville prøvd meg på en17x13 ev 17x14. På 9400 skroget blir disse litt tunge, på ditt lettere skrog er det kansje perfekt? Ev. 18x12? Redigert 31.Mars.2007 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 31.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2007 Sabeltann har helt rett: Jeg har 17" propell (med 11" stigning). Sånn går det når jeg tar ting fra husken... Nymotoren er en 1985 mod rekkesekser Kubota 2800 på 60HK (55 uten turbo) med et Hurth 250 gear (1,88:1). Den er marinisert av KTT Marine i Sverige. Lengde vannlinje målte jeg til ca 5,75m, men det er et par faste flaps som er ca 30cm i lengderetningen montert også (Disse vurderer jeg å ta av da de er i dårlig stand. Kommenterer til det?). Hvis jeg skal stole på turtelleren som jeg ikke har kalibrert viste den 3400 o/min. Da hadde jeg en fart på 7,7 knop uten at motoren trengte å ta i. Båten tror jeg veier ca 2200kg. Håper dette er tilstrekkelige opplysninger. Det har nemlig vist seg litt vanskelig å få tak i skikkelige data på motoren. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Sabeltann Svart 31.Mars.2007 Del på Facebook Svart 31.Mars.2007 MAX PERFORMANCE Available Power: 57.4 SAE hp ( 42.8 kW) @ 3400 RPM Max Speed: 14.4 kts Fuel: 3 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 39 SAE hp ( 29.2 kW) @ 2950 RPM Cruising Speed: 11.9 kts Fuel: 2 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 15.7 in. Pitch: 13.5 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 17.0 Pitch: 11.9 Blades: 3 Dette sier programmet, la deg inn med average egenskaper, basert på min mørebas passer det best med virkeligheten. Har lagt 3400 som maks turtall oppnåelig(altså 60hk v/3400omdr) Vekt ble satt til 3000kg, tror nok med fulle tanker og folk i båten at det er mest reelt. I samme test fikk jeg på min båt 17x19(4bl), ser etter og ha prøvd denne at jeg mest sansynilg må gå opp en til to tommer på stigningen, dette da jeg klarer og få ut over 300 omdr mere en motor er oppgitt til. (propp for lett) Du skal ikke se bortifra at du og må det! Tror om du klarer og ligge rundt 10knop med denne båten så har den lettet på baugen og du ser at den ikke lengre lager så krapp "stor" sjø. Båtene har nok en tendens til og bli ustabile over 12-13 knop.. 3blads 17x13 17x14 holder jeg en knapp på som et utgangspunkt....men det beste er jo og prøve da! Er lett og si hva som er rett på dataen, virkeligheten er noen ganger annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 31.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2007 Takker så mye Sabeltann! Tror jeg prøver en 17x13-propell. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.