Jump to content

Hva slags dopapir bruker du i båten?


tom-ass

Recommended Posts

Her går det i Lambi mykt papir.

 

Hold deg vekke fra billigpapir (resirkulert)

Det er vanskelig å løse opp.

 

En skvett (kork) med sanitærvæske etter hvert besøk hjelper også til med å løse opp massen i septiktanken.

 

Har ennå ikke opplevd at sanitærannlegget har tettet seg med dette. (ennå :yesnod: )

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Gå ned akter,senk rompa ned,egen rompevask utføres der-ikke behov for papir.La bakenden soltørke :wink: MEN dette er ikke å anbefale på snekker,de har en tendens å holde på /dra med seg det du kvitter deg med der bak.Så det anbefales å være litt avventende med selve vasken :blush:

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det samme spesialpapiret kan vel også kjøpes på forretninger som forhandler camping-utstyr, og det er sikkert billigere der. Ordet "båt" på embalasjen har vel en tendens til å øke prisen ganske betraktelig........

 

Når et gjelder sanitærveske, er det viktig å få tak i en med minst mulig lukt. Tror Maritim har en som er ganske bra. Enkelte sanitærvesker har en ekstremt sterk lukt som sikkert er ment å være god, men som er uutholdelig i lengden.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Når jeg hentent min båt på fabrikken for et år siden fikk jeg beskjed av Scand Boat å bruke resirkulert og ikke Lambi varianter. I studietiden jobbet jeg på en papirfabrikk og da husker jeg at man ikke kunne blande inn så mye resirkulert papir fordi fibrene i papirmassen blir svekket . Jo mere resirkulert jo kortere fibre p.g.a. mye oppmaling. Når papirmassen har for mye korte fibre så ryker den raskere. Scand sa at Lambi klumet seg i tanken og lagde trøbel for utpumping. Jeg testet begge varianter i et kjøkkenglass med vann og endte opp med å bruke resirkulert.

Link to post
Share on other sites

Etter min erfaing skal du bruke resiskulert papir i el. toalett, men lambi ol. i pumpetoalett. :yesnod: Prøvde selv med lambi, men det klumpet seg og ville ikke ned med el.toalett. Har i min båt nå et tmc el.toalett og bruker bare resirkulert papir, funker veldig bra. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært gjennom en mindre hyggelig "rørleggerjobb" i min forrige båt, nødvendiggjort fordi vi brukte vanlig mykt dopapir, kommer jeg heretter aldri til å bruke noe annet enn båt-/campingpapir. De få ekstra kronene til spesial-dopapir er ikke akkurat den mest hårreisende utgiftsposten i båtbudsjettet.

Link to post
Share on other sites

Ang. Lambi

Dette er en vinner, til en mer kristelig pris enn "spesialpapiret". Løser seg opp i små fillebiter etter pissetesten (sleng noen tørk i toalettet, vent 10 sek, kjør brannkanon og studer effekten).

Gjorde samme testen i vanlig vannklosett, men var ikke overbevist. Derfor rullet jeg sammen 4-5 tørk og la i vasken med litt vann i, ventet 10 sek. og slo litt frem og tilbake med fingrene litt spredt (for å simulere litt røff behandling i rør) og så resultatet. Det var bare små fillebiter igjen av papiret. Vi kommer ti lå kjøre Lambi.

Link to post
Share on other sites

På Binders får man kjøpt et papir som heter Katrin + ett eller annet nummer (det står lettoppløselig på pakken). Har brukt dette papiret to sesonger nå uten noen problemer.

 

Heter det Katrin 300 Easy Flush? Har blitt anbefalt dette. Skal være beregnet på vakumtoaletter til fly/båt.

Link to post
Share on other sites

vi kjøper maxi 4 ruller i pakka på rema det er det billigste forutenom de aller billigste som går ca 1 rull til et tørk....

vi har byttet rør nå og de var ca bare halvparten av dimmen igjen - nesten grodd igjen - enda har vi enda ikke hatt tett do så min mening: tull og tøys å kjøpe spes papir,men selfølgelig sjekk at det løser seg lett opp

Link to post
Share on other sites

Rundt 60 kroner for 4 ruller spesial papir til dassen overlever jeg, og jkeg slipper alskens tester.... Alternativet er mye værre om "billig" papiret feiler..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Man skal jo måtte dra til de spesialsjappene også - har dere tatt miljøtesten ?? :cheers::cool:

vi har som sagt brukt dette papiret i 3 sesonger med halvert dim innvendig av slanger, vi er 2 voksne og 5 barn og vi BOR i båten hele sommern,

og tar du og dypper det i vann (smuldretesten) kommer du nok til og spare deg turen til båtsjappa??

Jeg kommer vertfall ikke til og gidde bruke 4 ruller til 60 kr når jeg kjøper 4 maxi på rema til 20 kr (145 meter pr rull) og så gjerrig som jeg er så er jeg og handler på rema alikevel og da slipper jeg forurense eller ta en ekstratur

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man skal jo måtte dra til de spesialsjappene også - har dere tatt miljøtesten ??

 

og så gjerrig som jeg er så er jeg og handler på rema alikevel og da slipper jeg forurense eller ta en ekstratur

 

Det var da voldsomt så miljøvennlig vi har blitt her da...

Du skal ikke heller ta å selge båten da å kjøpe seilebåt???

Selge blen kanskje å begyne å sykle???

 

 

men fra spøk til revolver:

 

Det virker som det er ganske delte meninger om dette. Noen sier lambi andre sier resirkulert. Blir i grunnen ganske forvirret.

Men jeg kan jo si at vi har brukt Katrin 300 Easy Flush eller andre typer Katrin easy flush i båten til mamma og pappa og det har funka bra...

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg har lest denne tråden -noe overfladisk -

 

har ingen hittil vært innom problemet med blandingen av urin og saltvann.

 

Denne blandingen skaper urinstein i toilettet - noe som igjen lager belegg på forskjellige ventiler og som kan bygge seg opp til tykke hvitaktige steinaktige belegg.

 

For å motvirke urinstein i toilettet er det klokt å helle 1 kopp med 35 % eddik i toilettet i uka i den perioden hvor toilettet benyttes hyppig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...