Jump to content

Hva slags dopapir bruker du i båten?

tom-ass

Recommended Posts

Hei

I fjor sommer gikk jeg lens av spesialpapiret for båttoalett som jeg normalt bruker midt i ferien , kjøpte derfor Lambi av beste kvalitet på nermeste Rema 1000 . Det gikk imidlertid ikke lang tid før min bedre halvdel ropte fra "litlahuset" og lurte på hvor mye makt det var forsvarlig å bruke på pumpen . Det gikk heldigvis godt da , men jeg skaffet meg spesialpapiret igjen ved første anledning siden jeg mener det er en lav pris å betale hvis jeg kan slippe å få ferien ødelagt på grunn av en tett dass .

Og som nevnt i et tidligere innlegg , 35% eddik er obligatorisk ombord hos meg , en 10 liters pøs ferskvann iblandet 1 dl eddik pumpes ned i dassen slik at pumpe , ventiler , slange og septiktank får stå med denne blandingen lengst mulig , som regel etter endt tur .

Jeg har vært med å pirke urinsyrestein ut av andres pumper , og jeg tror at med litt innsats selv kan en redusere faren for tett dass vesentlig .

Hei

Jeg tror bruken av båten betyr mer en typen papir. I tillegg om en har tank eller ikke.

Ved ferie i 3 uker i strekk går ikke det med vanlig papir er min arefaring. Da bygger det seg opp ett lag med papir på bunnen av tanken. Da kommer problemene med å tømme tanken.. Da dette løsner i fra bunnen å skal ut begynner problemene. Dette vil jeg påstå jeg vet noe om da jeg har vært på reise og fått full tank og ikke fått ut "dritten".

Etter at jeg begynte med spesial papir har jeg ikke hatt problem. Å faktisk er papiret i bruk ikke noe dyrere en vanlig papir. 4 ruller 50 kr og er fantastisk drøy i bruk.

Det skal aldri papir fra vanlig butikk ombord i min båt. Da går jeg heller i land.

Husk det finnes dem som har hatt tett dass og dem som skal få tett dass.

Hilsen smaapala.

Pleier å kjøpe Katrin 300 easy flush hos firma Tybring Gjedde. Papiret er ekstremt raskt oppløselig, så vær rask med tørken eller bruk hansker :lol:. Husker ikke prisen, men tror ikke det blir så dyrt når vi kjøper inn i stort. Toalettpapir er vel ikke den største utgiftsposten til sommerens båtliv, så om vi bruker 200 eller 400 kr i året kommer vel ut på ett :wink:

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Rundt 60 kroner for 4 ruller spesial papir til dassen overlever jeg, og jkeg slipper alskens tester.... Alternativet er mye værre om "billig" papiret feiler..

:yesnod: helt enig. Skjønner ikke at noen gidder satse ferien og dyrebare soldager på eksprimenterer med annet papir. 25 kroner rullen er jo selvsagt vannvittig, men så får en heller innføre diktatur-regime på dassen og sette maksrense på antall tørk :lol::lol:

Bruker hvitt toalettpapir og flytende grønnsåpe på tanken. Har pumpetoalett. Ingen forstoppelser på fire år. Har ikke prøvd resirkulert papir.

Lenser alltid septikktanken når jeg har forlater havn og er min. 300 m fra land. Mest fordi jeg ikke liker å dra på unødig last, men også for og unngå at det dannes kake i tanken under lengre perioder uten bruk.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

25 kroner rullen er jo selvsagt vannvittig, men så får en heller innføre diktatur-regime på dassen og sette maksrense på antall tørk :lol::lol:

Clas Ohlson selger Aqua Chem papir til 49,- for fire ruller, synes ikke det er så dyrt. Og disse rullene er det mye på, så de holder lenge. Ellers kjøpte jeg Katrin 300 papir på tilbud på Binders for en stund siden, til 26,- for fire. Skal være like bra, men har ikke fått prøvd disse ennå. Uansett blir det bare et apr-tre hundrelapper i året ut av dette, og det synes jeg det er verdt for å unngå toalettproblemer!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 13 år senere...
Captain A skrev for 1 time siden:

Kjøpte toalett papir på Biltema

lett oppløselig  som det stod på emballasjen.

Stod halve påsken og gravde ut dritt av toalett skålen.

papiret viste ingen tegn på og løse seg opp og nektet plent og gå igjennom kvernen...,

Aldri meir den sorten ombord i min båt

Har alltid brukt biltema, men hørte fra forum på face at de har byttet levrandør og at det nye papire er dårlig på å løse seg opp.

Ttopp skrev 33 minutter siden:

Har alltid brukt biltema, men hørte fra forum på face at de har byttet levrandør og at det nye papire er dårlig på å løse seg opp.

Meiner og ha brukt papir derfra tidligere med godt resultat 

Så da har det sin forklaring....

Det dei selger i dag minner meir om steinbitskinn enn toalettpapir....

Bruker helt vanlig lambi og har aldri hatt et eneste hikk. Dassen min en en Jabsco Pumpe dass og jeg leste i manualen til Jabsco der de skrev at man skulle bruke helt vanlig mykt toalettpapir, og ikke resirkulert. I forbindelse med en annen jobb så tok jeg ut tanken i fjor og rengjorde den. Ikke spor av papir på bunnen, alt var borte. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Forklaringen på at en ikke skal bruke brukt:giggle: resirkulert papir er at fibrene i resirkulert er blitt så korte at det er tilsatt mye limstoff for at det ikke skal løse seg opp når en bruker det "der bak". Limet gjør i sin omgang at papiret pakker seg i toalettsystemet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...