avmønstret5 Svart 19.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 Det er vel mer nostalgi en skepsis - verden var nesten problemfri da en bare trengte strøm bare til lys, logg og dybdemåler Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 19.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 Det var godt du skrev NESTEN problemfri. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Lotus Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 (redigert) Her er bildene jeg lovet å ta. Dette bildet er av regulatoren. Smiley er fornøyd. Det betyr alt ok. Venstre knapp er for å bla i displayet. Her vises spenningen på batteriet for øyeblikket. Høyre knapp er for å koble last inn og ut. Last betyr for min del kjøleskapet. Bilde av panelet montert på mitt enkle hjemmelagede stativ. Hullene i siden er gjenget og skruen skrur jeg lett med fingrene. Vinkelen forandres ved å bytte til et passende hull. Ingen krefter virker sidelengs, så dette er faktisk skikkelig solid. 4 gummiben sørger for at panelet ikke sklir. Stativet sammenslått. Det tar nesten ingen ekstra plass. 12mm lengre og 14 mm tykkere, er intet problem når jeg stuer det vekk. Settskruen står i nå, men kan skrus noen omdreininger til og legges på det lure stedet der jeg alltid finner den, eller jeg kan la den stå i. Et par cm lengre totallengde er ikke verdens største problem det heller. Baksiden av panelet. En vinklet aluprofil og 2 gummiknotter. To tilkoblingsledninger som kobles til en 5 meter forsyningsledning med tilsvarende kontakter. Enkelt og greit. Lett å lage. Tar ikke særlig plass. Ulempen er at panelet står løst på dekk, men det står faktisk veldig støtt. For sikkerhets skyld fester jeg en liten sikkerhetsline i panelet. Selvfølgelig kan panelet umulig dette i vannet, men det er ingen vits i å utfordre skjebnen. 50Ah inn på en god soldag, 10Ah på en dårlig dag. Solcellepanel er nok svaret på hvordan unngå et flytende strømproblem. Det hele koster den nette sum av 6.600 kroner, men hva gjør man ikke for en kald pils? Redigert 19.Juni.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 Den last inn/utkoblingen, hva går den ut på? Er det bare måling av strømtrekket til kjøleskapet via en shunt? Fulgte det med en shunt? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 (redigert) OLPI skrev: Den last inn/utkoblingen, hva går den ut på? Her er en tegning av oppsettet: Ingen shunt. Hver av de 3 inngangene/utgangene er adskilt med mosfet halvledere. Derav intet felles jordingspunkt. Jord er ikke heller nødvendig, kun pluss og minus. Mosfet'ene fungerer som en kombinasjon av skilledioder og elektroniske av/på-brytere med minimalt spenningsfall. (0,10V ved last 2,7A) En microprosessor styrer det hele. Måling av spenning og strøm er meget nøyaktig. Godtar all driftspenning mellom 6,9 og 43,0V. Min klarer inntil 15A, men 10A, 20A og 30A utgaver selges også. I praksis er dette en spenningsregulator med innebygget battmeter samt en lastutgang på inntil 15A. Redigert 19.Juni.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 Ok, den var ikke dum Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 Stilig. Noe å tenke på for neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 Et spm til Lotus: Ville det vært mulig å få til tilsvarende løsning basert på to paneler som har halve størrelsen av ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 Helt i orden med 2 paneler med halve størrelsen. 2 stk 50W paneler koster imidlertid mer enn et 100W panel. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 20.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 Dette var imponerende Lotus! Fint at du deler dette med oss andre som ikke har den viten du har på dette området. Takk til Lars H også! Jeg har nå bestilt en smart regulator fra Hjertmans SE, og skal også bestille tilsv. panel til Lotus. Ser de har et stativ som jeg må se nærmere på før jeg bestiller det også. Siden blir det vel et battmeter ala NASA. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 takk Lotus flott og enkelt forklart Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mulligan Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Høres veldig likt ut som Solara regulatoren min. Ingen shunt. Kan programmeres for batteritype og ladeforløpskontroll. Hele greia med 55W panel, regulator og tilt/sving stativ kosta meg 5600.- Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 22.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2007 Noen som vet om et stativ å få kjøpt til et solcellepanel, noe ala Lotus sitt hjemmelagde? Alternativ Energi har ikke stativ som passer, kun ett til å montere på vegg. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Lite kort spm. Ha bolta fast et gammelt 70w hyttepanel på cabintaket på båten. Har montert vanlig lampettledning fra panelet (ca 5 m), holder dette? En ting til. Er det noen forsjell på å montere regulator nære batteri eller panel. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Lotus Svart 23.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Lampettledning har 0,75 kv.mm. Det er veldig lite på et 5m strekk. Ville nok byttet til noe tykkere. Kan ikke se noen stor forskjell på om man monterer regulatoren nærmere den ene eller den andre enden. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Ok Lotus. Da satser jeg vel på å føre lampettledningen inn tl cabinen (ca 1 m) koble regulatoren inn her og bruke 2kv mm ledning derifra frem til batteriene. Høres det smartere ut? Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Lotus Svart 23.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 (redigert) Målte litt mer på panelet mitt her en kveld. Klokka var ca 19.40 og det var tilnærmet blå himmel. Da fikk jeg ut 3,9A av panelet som skal kunne gi 5,45A på maks. Samtidig registrerte jeg at nøyaktig vinkling både horisontalt og vertikalt er veldig viktig når sola står lavt på himmelen. Det skulle lite feilvinkling til før ladestrømmen datt ned mot 2A. Med panelet liggende horisontalt, sank ladestrømmen fra 3,9A til 0,9A. Skygge ble veldig kritisk. Står sola lavt på himmelen, skal det nesten ikke noe skygge til over hode før effekten går rett i dass. Nesten ingen ting vil si det å holde handa rett foran et panel på 50 x 100 cm. Redigert 23.Juni.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Kan solcellerpanel koke batteriene? Eller er det helt trygt å lå dette stå og lade i f.eks 3 uker på fulladede batterier? Kanskje det kommer ann på regulatoren (type smart) - hva må en se etter i tilfellet? Kan mange paneler kobles på en regulator, eller seriekobles disse? Hvilke regulatore er gode til f.eks paneler på tilsammen 100-150w? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Hvor bra det går, avhenger gjerne av regulatoren. Min regulator kryper sakte opp til 14,4V. Etter 2 timer med 14,4V går regulatoren ned til 13,9V. Nå er ikke 13,9 så veldig lavt, men for noen uker i strekk, ser jeg intet problem. Ganske mange timer av døgnet er det jo ikke sol. Landstrømsladeren min vedlikeholdslader med 13,7 hele døgnet. 13,9 halve døgnet er vel sikkert greit, men jeg bruker uansett ikke panelet til vedlikeholdslading. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 27.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2007 Hvilken regulator har du da? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Hvor får man kjøpt slike alu-profiler Lotus? Har søkt på nettet, men finner bare 1 på Lørenskog, og de er grossister som selger i lengder på 6 m. Dersom du leser dette Lotus, hvor får du tak i de spesialkontaktene til panelet? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Ojda skrev: En ting til. Er det noen forsjell på å montere regulator nære batteri eller panel. Hvis det er lang mellom regulator og batteri, så er kabeltykkelsen enda viktigere, da spenningsfall mellom regulator og batteri medfører redusert lading, det er med andre ord best å ha den så nærme batteriet som praktisk mulig. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 (redigert) Da har jeg oppmontert følgende: 95 W panel fra Alternativ Energi, max power regulator, batterimeter Nasa fra Seatronic, med 100 a shunt, 4 kv kabler Jeg har koblet alle store forbrukere (vinsj, thrustere etc.) til startbatteriet., (hekktrusteren var koblet til forbruk...), slik at shunt'n holder. Jeg får kun lest av batterispenningen, gjenstående utladningstid og batteriets ladningsstatus. Ikke forbrukte Ah eller strøm til og fra batteriet. Jeg bør vel kunne få lest av hvor mange Ah solcellepanelet leverer til enhver tid, og hvor mange Ah jeg bruker i nuet? Alt er oppmontert iht monteringsanvisningene. På kontaktpunktet til spenningsregulatoren, hvor panelet er tilkoblet, kan jeg måle spenningen til alt fra 3,2 V og opp til maks 20 V. Skal jeg tyde det dithen at på 20 Volt gir den lite strøm. og på mellom 2 og 17,5 V gir den "maks", iflg LarsH sin presentasjon av grafiske ytelse av panelet? Var nede i båten nå...panelet ligger under kalesjen, regnvær og målte 1,45 V spenningsregulatorens panelkontakter. Noen som kan gi meg et svar på det? Redigert 14.Juli.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 (redigert) B Redigert 15.Juli.2014 av Røilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.