Jump to content

Solcellepanel i år?

Lotus

Recommended Posts

Gratulerer med nytt panel.

For mer om virkningsgrad ved forskjellig vinkling og andre lysforhold, anbefaler jeg en nøktern artikkel fra Svenska Kryssarklubben. Du finner den her. Anbefales!

Takk for gratulasjonen. Håper panelet svarer til forventningene.

Og linken din? Glimrende. Må si jeg ble litt overrasket. Å vinkle panelet etter solen sammenlignet med å ha det liggende flatt på dekket, betyr jo nesten en dobling av antallet amperetimer inn. Tenkte at jeg skulle være litt flink med vinkling for å kompensere for en litt mindre effektiv regulator, men det blir jo bare som småplukk å regne sammenlignet med god vinkling.

• 1 måned senere...
Å vinkle panelet etter solen sammenlignet med å ha det liggende flatt på dekket, betyr jo nesten en dobling av antallet amperetimer inn.

Helt riktig, men hvorfor stadig fly på dekk og rette inn panelet? Nå er det nemlig kommet et nytt svensk produkt som gjør dette automatisk,

fra soloppgang til solnedgang! Mer om produktet som koster SEK 4950,- på http://sunaimer.se

panel01.jpg

Og her et plott av målinger med panel montert horisontalt og med Sunaimer nettopp mottatt fra Sunaimer:

sunaimerkurve.gif

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg vurderer også å gå til anskaffelse av et solcellepanel. Ser at Seatronic har et med alu-ramme, på 85w, til kr. 5450.-. Regulator kommer i tillegg.

Fortrinnsvis ønsker jeg å fastmontere det, for å unngå "flyttingen" gjennom dagen. Jeg har 400 ah til rent forbruk.

Så litt på det som Lars H linket oss til, men tror det ville sett værre ut enn en båt jeg merket meg på Bolærne for noen uker siden. Den hadde to skjøtede båtshaker som var behørlig surret til rekka, og på toppen var en gammeldags antenne festet. Antennekabelen hang som en velbrukt klessnor fra mastetoppen og inn gjennom kalsjeåpningen over frontruta.

Det er mye rart å se, ja. Men helt akter på en større seilbåt er det ikke så ille med solcellepanel på stang rettet mot solen. Det er det faktisk mange som har, dog ikke automatisk søkende etter solen. Og å rette inn panelet mot solen er ikke så dumt, manuelt eller manuelt. Solen står ikke særlig høyt på himmelen her til lands. Se de to kurvene jeg har laget for solhøyden i Oslo-området for april og midtsommer.

sol_april_oslo2.gifsol_juni_oslo2.gif

Er det foresten noen som vet om det finnes paneler som kan bøyes litt til å legge på fordekket og som er over 70watt? Mine paneler på tilsammen 60watt begynner å bli litt slitne nå, så jeg tenkte å investere i litt mer solenergi, gjerne et panel på 120 - 130 watt. De størst bøyelige jeg finner er et Salora på 68watt og et SunWare på 70watt. Og i en Saga 27 ville det nok bli rart med et panel som dreier rundt på en stang!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fant et greit panel hos Alternativ Energi AS, som også er prisgunstig. Dersom du skal ha fastmontert panel da.

SunPower SPR-95W til kr. 5400. Størrelse 54x104x46 m/aluramme. 8,6 kg.

Regulator m/display kr. 1100.

PS: Så jo nå at det var det samme opplegget som Lotus handlet, på samme sted. er ladestrømmen, og hva er ladespenningen på?

Forsto det slik at den regultatoren til kr. 1100 ikke er såkalt "smart"? Eller kanskje du kan svare på det Lars H?

Redigert av nimbuster (see edit history)

Nå har jeg testet Sunpower SPR-95. Det gir mer strøm enn jeg forventet og kan absolutt anbefales.

95W på 0,5 m² panel er veldig bra. 1m lengde på panelet er håndterbart. 1,20m er litt i lengste laget for meg. Knotete å håndtere lengder på over en meter og bredder på over halvmeteren.

Jeg har laget meg et stativ til panelet som kan vinkles etter solen.

5,6A får jeg en normal soldag i juni rundt kl. 13. Bra for et panel som er oppgitt til 5,45A på max.

I den beste 6-timers perioden på dagen, er jeg aldri under 5,0A. Selv etter klokken 21 har jeg over 1A ladestrøm.

Panelet gir meg omlag 50Ah/døgn på en god soldag når jeg vinkler det sånn passelig omtrentlig etter solen. Det synes jeg er veldig bra.

Panelet er ikke spesielt kritisk til vinkling. Ca 5 grader feil vertikalt og ca 10 grader feil horisontalt gav en forskjell på ca 0,2 A når ladestrømmen var 5,5A. Skygge på deler av panelet er den imidlertid veldig kresen på.

Å endre vinkelen på panelet 5 ganger i løpet av dagen, er intet stort problem for meg. Det tar noe slikt som 2 sekunder å endre vinkel horisontalt, 20-30 sekunder å kneppe opp et hakk verikalt. (kan justeres i ca 10 graders trinn fra ca 25 grader over horisonten til 90 grader (helt flatt ). Mindre enn 25 grader tok jeg ikke sjansen på da jeg ikke vil at panelet skal kunne finne på å bikke over hvis det kommer noen skikkelige hekkbølger. Av kurvene over solhøyden som LarsH. viser i innlegget lenger oppe er sola mindre enn 25 grader over horisonten bare tidlig om morgenen og sent om kvelden. Med andre ord intet stort problem.

Jeg er altså en av dem som har panelet stående løst på dekket. (alu-ramme med 4 sklisikre gummiben - materialkostnad 100 kroner for 2m aluprofiler og 24 kroner for 4 gummiben) Jeg har hurtigkobling på ledninger, panelet står på et greit stativ og det står ikke i veien. Funker utmerket. Er ikke redd for at panelet skal havne i vannet. I teorien skal det være så godt som umulig, men man vet jo aldri.... :smiley:

Ah-telleren i regulatoren samt visning av ladestrøm og ladespenning er meget kjekt. Synd den bare viser en ting av gangen. Dessverre får regulatoren hikke når solcellepanelet kobles fra om kvelden og blinker en feilkode som betyr at den ikke kan sense solcellepanelet. Helt korrekt riktignok, men irriterende. Har ikke skjønt hvordan jeg får vekk denne meldingen, men regulatoren virker utmerket likevel.

Kjøleskapet er koblet direkte til regulatoren og jeg ser hvor mye strøm kjøleskapet bruker når det går (2,7A) og hvor mye det bruker på et døgn (ca 50 Ah). Med andre ord går jeg ca i null på soldagene og i minus på andre dager. Må gjøre noen stunt med luftingen bak skapet. 50 grader der bak på det meste er vannvittig mye. 20 grader ned på temperaturen bak skapet og jeg sparer nok 15 Ah/døgn. Skal hente luft fra kjølsvinet etter hvert. Den har temperatur like over sjøtemperaturen.

Alt i alt? Solcellepanel kan anbefales på det varmeste, men man bør kjøpe et panel som gir mange watt på lite areal.

http://www.sunpowercorp.com/pdf/SPR-95.pdf

Har ikke helt bestemt meg om jeg kjøper det i Norge, Tyskland eller USA.

Nå har jeg testet Sunpower SPR-95. Det gir mer strøm enn jeg forventet og kan absolutt anbefales.

95W på 0,5 m² panel er veldig bra. 1m lengde på panelet er håndterbart. 1,20m er litt i lengste laget for meg. Knotete å håndtere lengder på over en meter og bredder på over halvmeteren.

Jeg har laget meg et stativ til panelet som kan vinkles etter solen.

5,6A får jeg en normal soldag i juni rundt kl. 13. Bra for et panel som er oppgitt til 5,45A på max.

I den beste 6-timers perioden på dagen, er jeg aldri under 5,0A. Selv etter klokken 21 har jeg over 1A ladestrøm.

Panelet gir meg omlag 50Ah/døgn på en god soldag når jeg vinkler det sånn passelig omtrentlig etter solen. Det synes jeg er veldig bra.

Panelet er ikke spesielt kritisk til vinkling. Ca 5 grader feil vertikalt og ca 10 grader feil horisontalt gav en forskjell på ca 0,2 A når ladestrømmen var 5,5A. Skygge på deler av panelet er den imidlertid veldig kresen på.

Å endre vinkelen på panelet 5 ganger i løpet av dagen, er intet stort problem for meg. Det tar noe slikt som 2 sekunder å endre vinkel horisontalt, 20-30 sekunder å kneppe opp et hakk verikalt. (kan justeres i ca 10 graders trinn fra ca 25 grader over horisonten til 90 grader (helt flatt ). Mindre enn 25 grader tok jeg ikke sjansen på da jeg ikke vil at panelet skal kunne finne på å bikke over hvis det kommer noen skikkelige hekkbølger. Av kurvene over solhøyden som LarsH. viser i innlegget lenger oppe er sola mindre enn 25 grader over horisonten bare tidlig om morgenen og sent om kvelden. Med andre ord intet stort problem.

Jeg er altså en av dem som har panelet stående løst på dekket. (alu-ramme med 4 sklisikre gummiben - materialkostnad 100 kroner for 2m aluprofiler og 24 kroner for 4 gummiben) Jeg har hurtigkobling på ledninger, panelet står på et greit stativ og det står ikke i veien. Funker utmerket. Er ikke redd for at panelet skal havne i vannet. I teorien skal det være så godt som umulig, men man vet jo aldri.... :smiley:

Ah-telleren i regulatoren samt visning av ladestrøm og ladespenning er meget kjekt. Synd den bare viser en ting av gangen. Dessverre får regulatoren hikke når solcellepanelet kobles fra om kvelden og blinker en feilkode som betyr at den ikke kan sense solcellepanelet. Helt korrekt riktignok, men irriterende. Har ikke skjønt hvordan jeg får vekk denne meldingen, men regulatoren virker utmerket likevel.

Kjøleskapet er koblet direkte til regulatoren og jeg ser hvor mye strøm kjøleskapet bruker når det går (2,7A) og hvor mye det bruker på et døgn (ca 50 Ah). Med andre ord går jeg ca i null på soldagene og i minus på andre dager. Må gjøre noen stunt med luftingen bak skapet. 50 grader der bak på det meste er vannvittig mye. 20 grader ned på temperaturen bak skapet og jeg sparer nok 15 Ah/døgn. Skal hente luft fra kjølsvinet etter hvert. Den har temperatur like over sjøtemperaturen.

Alt i alt? Solcellepanel kan anbefales på det varmeste, men man bør kjøpe et panel som gir mange watt på lite areal.

Du har ikke et bilde utav løsningen din.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Stusset litt over diagrammet Lars H. viste om effekten ved å vinkle etter solen. Det viser jo full effekt fra 6 om morgenen til 7 om kvalden. Det er 13 timer. Selv om jeg vinkler mitt panel, har jeg ikke en sjanse til å klare mer enn tilnærmet full effekt i 5-6 timer midt på dagen.

Hvordan dene trackeren skal klare å få full effekt nesten hele dagen, kan jeg ikke fatte. Solinnstrålingen varierer jo veldig i løpet av dagen, og dermed varierer også effekten på panelet.

Titt litt på denne linken: http://met.hia.no

Klikk på knappen Graph og velg "Solar Last 24 hours"

Solinnstrålingen varierer mye, men jeg antar at den kanskje måles på en horisontal flate og ikke noe som følger solen.

Tusen takk lotus, for den fine og detaljerte tilbakemeldingen....etter at fu nå har fått erfart panelet.

Det blir nok en tilsvarende løsning for meg også. Hvor stort kjøleskap har du? Jeg har 110 ltr, og det tar ca 50 w (hvis jeg ikke husker feil).

Men, likevel....med det panelet får du tilført såpass mye strøm at du nesten kan drive kjøleskapet. For, det er jo det som tross alt bruker mest strøm, av alle forbrukere.

Står panalet på under gangen, slik at du ladet batteriene, både med panel og med dynamo?

Jeg kommer til å gå for det panelet på 95 W, men:

Hva mener du Lars H eller Lotus...om regulatortype. Er det "godt nok" med en regulator tilsvarende den Lotus kjøpte, eller er det flere fordeler (til hans bruk) med en såkalt "smart" regulator.

I så tilfelle, hvilken...og til hvilken pris?

Et spørsmål til Lars og andre som kan solcelle.

Jeg har kjøpt et ordinært hyttepanel fra vaktmesteren som har fått strøm på hytta. Panelet 100w på en al.ramme. Det har jeg tenkt å sett det opp på noen kalesjebøyler bak ( halvpermanent) i vannrett stilling. Jeg trekker 6mm ledning fra panelet til en

Solara regulator fra Seatronic SR 125 TL 12/24V. Fra denne trekker jeg ledning til til pluss og minus på ene forbruksbatteriet

som er ett av to 110v batterier i forbruksbanken. Har eget startebatteri.

Virker dette fornuftig?

Høres ut som en helt grei instalasjon det, og 100w er jo ikke så dårlig. Har selv 60w, og har tenkt å doble dette. Og til Nimbuster: Jeg har en såkalt "smart" regulator fordi jeg tror og mener at det er det beste, eller at den i hvert fall er "noe" bedre enn andre konstruksjoner. Og så var det tilbud hos Hjertmans i Sverige da jeg kjøpte den.

Lars H.

En smart regulator som Lars H. har gir deg flere Ah inn på batteriet med samme solcellepanel som før. Jeg synes i utgangspunktet dette er det klart beste. På den annen side: Min regulator er ikke dum. Den er kjempesmart. Den har et kjekt lcd-display. Den har pulslading og to-trinns lading samt utjevningslading med høy spenning etter behov. Galvanisk skille mellom solcelle batteri og last.

Jeg kjøpte denne fordi jeg veide de ekstra amperetimene opp mot det å ha en regulator som gir oversikt over spenning inn og ut, strøm inn og ut, Ah inn og ut. Fant ut at dette var viktigere for meg enn 20% bedre lading fra en regulator med maximum power point tracking. Jeg har nemlig koblet kjøleskapet rett på regulatoren og har dermed full kontroll på den desidert største strømslukeren ombord.

Syens solcelleprosjektet ditt høres intr. ut, Lotus.

Har samme behov som deg - dvs strøm til kjøleboksen ved lengre opphold i uthavn.

Hadde vært flott med noen bilder av "konstruksjonen" din. Har hittill vært skeptisk til solceller fordi jeg har antatt at det ville gi for liten effekt ifht størrelsen, men etter det jeg har lest klarer du å få 5++ amp ut av dette i godvær, basert på et panel som er ca 100 x 50 cm stort. Ikke dårlig!

Den MaxPower-regulatoren fra Hjertmans ser jo grei ut...til SEK 950:-

Men, som Lotus sier...den gir ingen informasjon. Kan man koble på et annet instrument for å få den infoen som Lotus får? Eksempelvis Seatronic sin Fox-250 (er denne "smart"?) eller snarere FOX-D1?

Med voltmeter og amperemeter, eventuelt et battmeter, har du full kontroll.

Så vidt jeg kan se hva som skrives om FOX-D1 uten å studere spesifikasjonene, skulle det være et greit supplement til en MaxPower regulator. Det er et kombinert amperemeter/voltmeter som ikke har noe med reguleringen av strømmen fra panelet. Så det burde være greit for å måle ladestrøm fra panelet og spenningen på batteriet.

Lars H.

Som ett ikke altfor kyndig elektromenneske lurer jeg følgende: Et solcellepanel gir et lite bidrag til ladingen, men ikke er all verden. Så kobler en til displayer, ampermeter, voltmeter, mer og mindre smarte regulatorer. Alt dette går da ikke bare på frisk sjøluft? Jeg lærte vel engang at alle kontroll- og styringsduppeditter bruker strøm, da er det viktig å være litt streng på hva som er nødvendig og skille det fra "kjekt å ha duppeditter" ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...