Jump to content

Solcellepanel i år?

Lotus

Recommended Posts

Her er bildene jeg lovet å ta.

Dette bildet er av regulatoren.

Smiley er fornøyd. Det betyr alt ok.

Venstre knapp er for å bla i displayet. Her vises spenningen på batteriet for øyeblikket.

Høyre knapp er for å koble last inn og ut. Last betyr for min del kjøleskapet.

solcelle_1img_1561.jpg

Bilde av panelet montert på mitt enkle hjemmelagede stativ.

Hullene i siden er gjenget og skruen skrur jeg lett med fingrene.

Vinkelen forandres ved å bytte til et passende hull.

Ingen krefter virker sidelengs, så dette er faktisk skikkelig solid.

4 gummiben sørger for at panelet ikke sklir.

solcelle_4img_1570.jpg

Stativet sammenslått. Det tar nesten ingen ekstra plass.

12mm lengre og 14 mm tykkere, er intet problem når jeg stuer det vekk.

Settskruen står i nå, men kan skrus noen omdreininger til og legges på

det lure stedet der jeg alltid finner den, eller jeg kan la den stå i.

Et par cm lengre totallengde er ikke verdens største problem det heller.

solcelle_2img_1565.jpg

Baksiden av panelet. En vinklet aluprofil og 2 gummiknotter.

To tilkoblingsledninger som kobles til en 5 meter forsyningsledning

med tilsvarende kontakter.

solcelle_3img_1568.jpg

Enkelt og greit. Lett å lage. Tar ikke særlig plass.

Ulempen er at panelet står løst på dekk, men det står faktisk veldig støtt.

For sikkerhets skyld fester jeg en liten sikkerhetsline i panelet.

Selvfølgelig kan panelet umulig dette i vannet, men det er ingen vits i å utfordre skjebnen. :smiley:

50Ah inn på en god soldag, 10Ah på en dårlig dag.

Solcellepanel er nok svaret på hvordan unngå et flytende strømproblem.

Det hele koster den nette sum av 6.600 kroner, men hva gjør man ikke for en kald pils?

Redigert av Lotus (see edit history)
Den last inn/utkoblingen, hva går den ut på?

Her er en tegning av oppsettet:

regulator_solcelle.jpg

Ingen shunt.

Hver av de 3 inngangene/utgangene er adskilt med mosfet halvledere.

Derav intet felles jordingspunkt. Jord er ikke heller nødvendig, kun pluss og minus.

Mosfet'ene fungerer som en kombinasjon av skilledioder og elektroniske av/på-brytere med minimalt spenningsfall. (0,10V ved last 2,7A)

En microprosessor styrer det hele.

Måling av spenning og strøm er meget nøyaktig.

Godtar all driftspenning mellom 6,9 og 43,0V.

Min klarer inntil 15A, men 10A, 20A og 30A utgaver selges også.

I praksis er dette en spenningsregulator med innebygget battmeter samt en lastutgang på inntil 15A.

Dette var imponerende Lotus! Fint at du deler dette med oss andre som ikke har den viten du har på dette området. Takk til Lars H også!

Jeg har nå bestilt en smart regulator fra Hjertmans SE, og skal også bestille tilsv. panel til Lotus. Ser de har et stativ som jeg må se nærmere på før jeg bestiller det også. Siden blir det vel et battmeter ala NASA.

Lite kort spm. Ha bolta fast et gammelt 70w hyttepanel på cabintaket på båten.

Har montert vanlig lampettledning fra panelet (ca 5 m), holder dette?

En ting til. Er det noen forsjell på å montere regulator nære batteri eller panel.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Målte litt mer på panelet mitt her en kveld. Klokka var ca 19.40 og det var tilnærmet blå himmel.

Da fikk jeg ut 3,9A av panelet som skal kunne gi 5,45A på maks.

Samtidig registrerte jeg at nøyaktig vinkling både horisontalt og vertikalt er veldig viktig når sola står lavt på himmelen. Det skulle lite feilvinkling til før ladestrømmen datt ned mot 2A. Med panelet liggende horisontalt, sank ladestrømmen fra 3,9A til 0,9A.

Skygge ble veldig kritisk. Står sola lavt på himmelen, skal det nesten ikke noe skygge til over hode før effekten går rett i dass.

Nesten ingen ting vil si det å holde handa rett foran et panel på 50 x 100 cm.

Kan solcellerpanel koke batteriene? Eller er det helt trygt å lå dette stå og lade i f.eks 3 uker på fulladede batterier? Kanskje det kommer ann på regulatoren (type smart) - hva må en se etter i tilfellet? Kan mange paneler kobles på en regulator, eller seriekobles disse? Hvilke regulatore er gode til f.eks paneler på tilsammen 100-150w?

Hvor bra det går, avhenger gjerne av regulatoren.

Min regulator kryper sakte opp til 14,4V.

Etter 2 timer med 14,4V går regulatoren ned til 13,9V.

Nå er ikke 13,9 så veldig lavt, men for noen uker i strekk, ser jeg intet problem.

Ganske mange timer av døgnet er det jo ikke sol.

Landstrømsladeren min vedlikeholdslader med 13,7 hele døgnet. 13,9 halve døgnet er vel sikkert greit, men jeg bruker uansett ikke panelet til vedlikeholdslading.

Hvor får man kjøpt slike alu-profiler Lotus? Har søkt på nettet, men finner bare 1 på Lørenskog, og de er grossister som selger i lengder på 6 m.

Dersom du leser dette Lotus, hvor får du tak i de spesialkontaktene til panelet?

En ting til. Er det noen forsjell på å montere regulator nære batteri eller panel.

Hvis det er lang mellom regulator og batteri, så er kabeltykkelsen enda viktigere, da spenningsfall mellom regulator og batteri medfører redusert lading, det er med andre ord best å ha den så nærme batteriet som praktisk mulig.

• 2 uker senere...

Da har jeg oppmontert følgende:

95 W panel fra Alternativ Energi,

max power regulator,

batterimeter Nasa fra Seatronic, med 100 a shunt,

4 kv kabler

Jeg har koblet alle store forbrukere (vinsj, thrustere etc.) til startbatteriet., (hekktrusteren var koblet til forbruk...), slik at shunt'n holder.

Jeg får kun lest av batterispenningen, gjenstående utladningstid og batteriets ladningsstatus. Ikke forbrukte Ah eller strøm til og fra batteriet.

Jeg bør vel kunne få lest av hvor mange Ah solcellepanelet leverer til enhver tid, og hvor mange Ah jeg bruker i nuet? Alt er oppmontert iht monteringsanvisningene.

På kontaktpunktet til spenningsregulatoren, hvor panelet er tilkoblet, kan jeg måle spenningen til alt fra 3,2 V og opp til maks 20 V. Skal jeg tyde det dithen at på 20 Volt gir den lite strøm. og på mellom 2 og 17,5 V gir den "maks", iflg LarsH sin presentasjon av grafiske ytelse av panelet?

Var nede i båten nå...panelet ligger under kalesjen, regnvær og målte 1,45 V spenningsregulatorens panelkontakter.

Noen som kan gi meg et svar på det?

Redigert av nimbuster (see edit history)
  • 7 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...