Jump to content

Gummihylse for pakkboks


jo_no

Recommended Posts

Hei,

 

Det jeg setter størst pris på med forumet, er all ekspertisen og erfaringen som finnes her :yesnod:

Jeg er i tvil om jeg bør skifte gummihylsa til pakkboksen - grunnen er at den svulmer litt.

Nedenfor har jeg lagt ved noen bilder.

 

Det er her forumets know-how kommer inn: Ser det ut som denne bør skiftes eller ingen grunn til bekymring :confused:

 

gummihylse1.jpg

 

gummihylse2.jpg

 

gummihylse3.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke pakkboksen din, men den kan tyde på at det har blitt presset mye fett ut i gummien mot hylserør. Det kan være årsaken til at gummien har svellet en god del. Jeg ville byttet den, men også sjekket opp tettningen med det samme. Der kan tyde på at du har talgpakning i front av pakkboksen mot motor. Husk at en slik løsning skal være tett ved stilleligge, men dryppe litt vann inn under drift. Det er dermed fånyttes og uriktig å prøve å få det potte tett under drift ved å skru mye på fettkopp eller å stramme talgpakning fro mye.

 

En annen ting er at det alltid bør være dobbelt opp med slangeklemmer i hver ende av gummien. Hvis det er en talgpakningspakkboks så ser det også ut som den er strammet helt inn hvis bildet bildet viser riktig. da er det på tide å bytte talgpaking.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kan se ut som et "originalt Volvo" propellanlegg. Pakkboks med simmerringer og en gummihylse uten armering, men som til gjengjeld er minst dobbelt så tykk som de vanlige. Pga at den er myk ser det ut som om denne sveller når slangeklemmene strammes. Er du i tvil så bytt den. Men jeg ville ikke gjort det nå, heller tatt det senere ifm bytte av simmerringene.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde gummihylsen sett slik ut da jeg byttet simmerringene i pakkbosen nylig, hadde jeg blitt "vettaskremt"! Da hadde jeg byttet den umiddelbart. Og selvfølgelig ville jeg ikke stole på enkle slangeklemmer. Under vannlinjen er det et "must" med 2 kvalitetslangeklemmeringer over alt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å ha dobbelt opp med slanegklemmer på alle gjennomføringer (også hylseør) er en god regel. Jeg tror sagår det er et forsikringkrav. Jeg ville ikke brukt noe mindre enn 2 + 2.

 

Hva er årsaken til at man har en gummihylse mellom pakkbosk og hylse - kunne man ikke skrudd den rett på hylserøret??

 

Jo, for at akselanlegget vil bevege seg siden motoren m/gear beveger seg. Det vil dermed sørge for mindre belatsning på tettninger. Med en myk gummi som kan revne ville i hvertfall jeg gjort noe. Better safe than sorry!

 

Er det ikke plass til 2-+2? OK - da hadde jeg byttet pakkboks og GUMMI.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen flere opplysninger jeg burde tatt med i hovedinnlegget:

 

Motoren er en 55HK Yanmar; hva slags propellanlegg vet jeg ærlig talt ikke. Gummihylsen antas å være like gammel som båten: 20 år.

Kjøpte båten i høst og selger garanterte anlegget tett.

 

Jeg er enig i at hvis der er nok plass, bør det være to slangeklemmer på - sånn for sikkerhets skyld... men for å si det på en annen måte: Det har jo holdt i 20 år uten å feile frem til nå..

 

Det er zimmer-ringer og ikke talgpakniner i pakkboksen.

Det OLPI sier om talgpakninger, har jeg litt annen erfaring med fra forrige båt: Fikk den helt tett etter litt justering i innkjøringsperioden. Hadde aviser liggende under for å verifisere evt. lekkasje.

 

------------------

Apropos båten: Har en liten prosjektside gående..

Link to post
Share on other sites

Normalt ikke noe problem å få det tett også under gange med talpakning, men da kan man lettt få høy varemgang og dertil akselslittasje. Bedre at det drypper noen dråper. Det kommer også selvsagt an på akselturtall.

 

Ingar: enig i det med forsikring og at det er mye rart. Jeg sendte en forespørsel til Sikkerhetsbutikken til Gjensidige om hvilken brannvarsler jeg burde velge i båt. Tenkte da på Ionisk eller optisk, eventulet CO-alarm. Fikk svar at jeg burde velge gass varsler. Jeg fortalte at jeg ikke brukte gass ombord , men lampeolje kokeapp og dieselvarmer. Jeg spurte hvilke gasser de mente en brann da ville slå ut på. Gass-detektor som varsler lekkasje av propan-, butan-, metan-, hydrogen og acetylengass. Fikk nytt svar at leverandør anbefaler gass varsler i båt.

Av "trygg og sikker" fikk jeg beskjed om at Optisk røykvarsler var best, men at også CO-varsler kunne være bra å ha i mitt tilfelle. Svarene jeg fikk fra Sikkerhetsbtikken ville de ikke si annet om enn at -ringer men et call senter som ikke har ekspertise så får man slike svar.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har dubble slangklemmer på allt (en åt vart håll)

 

det finns dock ett viktigt undantag...er stosen gjord bare för en enkel klemme då skall man ikke ha dubble klemmer...

då er risken stor att man skader slangen istellet....fortsett med en slangklemme då tills man byter stosen

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Denne hylsen var standard fra Volvo på 80-tallet. Ble også benyttet på Veritasgodkjente båter.

 

At det er forsikringskrav med 2 klemmer overrasker meg ikke, som vi har diskutert i andre sammenhenger er det ikke alle forsikringskrav som er like gjennomtenkte...

 

 

Kvalitetsklemme som feiler: Hulda har opplevd det. Klemmen skar seg på gjengene og virket tiltrukket før den var det. Slangen mellom motorens varmeveksler og blokka hoppet av. Motoren var tømt for vann i løpet av et par sekunder.

 

2 klemmer: Hulda har godkjent utstyr, sjøvannspumpe (Jabsco) og varmevekslere (Bowman og andre) der det ikke er plass til to klemmer på noen av dem.

Link to post
Share on other sites

:eek:

Hei.

 

Denne gummihylsa bør nok skiftes fortest mulig. Ser ut som det er IKKe oljebestandig gummi. Den vil svelle, som her, og gå i oppløsning. Det MÅ bare brukes oljebestandig gummi. Her syndes ofte, kjenner en som holdt på å synke fordi gummien på pakkboksen svellet ut og begynte å lekke, han fikk kjørt båten i strandsteinene og berget seg. Han hadde skiftet gummi, men fått en som ikke tålte olje og fett. Oljebest. gummi er merket, tror det er med en gul stripe på langs.

Og selvsagt dobble slangeklemmer er must.

 

mvh

haba

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei,

 

Det refereres til trådstart. Demonteringen er nå gjordt.

Det jeg observerer, er at selve akslingen har fått et slitespor der hvor tetningsringene har sittet. Sikkert ikke uvanlig.

 

Tenkte at når gummihylsa kjøpes, må jeg ha en som er litt lengre enn den jeg tok av.

Tenkte videre at hvis Maritim kun har en lengde (og hvis denne er 100mm som den gamle), går jeg til TESS og kjøper et slangekapp der; eks. 130mm.

 

Har noen gjordt noe tilsvarende??

 

Skal også bytte zimmerringene i pakkboksen - og - cutlesslageret :cryin: Det baller bare på seg :sad: ---men så skal det sannelig bli bra til slutt...

Link to post
Share on other sites

Hos meg gikk slangen lekk en gang. En langsgående sprekk på 2-3 cm. Hell i uhell. Har for vane å sjekke motorommet etter endt tur. Halvfullt av sjøvann. Den orginale slangen fra sleipner hadde sprukket. Ingen armering i slangen, kun gummi. Denne ble kun to år gammel. Byttet til en stivere slange med armering og var tett da jeg solgte båten 8 år senere..... Dette var en oljesmurt pakkboks...

Var noe bekymret for stivheten i den nye slangen, men det fungerte fint. Denne ble montert med dobble klemmer....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...