Jump to content

Trenger hjelp til å vurdere snekkeskrog (tre)


NilsPils

Recommended Posts

Nå er jeg lei av å vente på båten min., så jeg er på jakt etter en båt jeg kan ha i sommer og muligens pusse og snekre litt på siden også.

Har mest lyst på tresnekke. Det må bli i prisklasse ikke for mye over 50 000, og en båt som det kan være forholdsvis lett å selge igjen. Kan gjerne ta litt oppgradering i form av båtpuss, men helst ikke for mye investeringer i utstyr.

 

Her er noen detaljer fra dagens kandidat:

baug.jpgakter.jpgblaaved.jpg

 

Skroget ser ganske bra ut bortsett fra noen stygge flekker på sidene. Bildet viser det desidert verste partiet.

Spørsmål:

- Hvor alvorlig er dette?

- Bør en prøve å gjøre noe med det?

 

Eieren har pusset båten helt ned for et par år siden, men han har brukt lakk istedenfor olje. Det ser ut til å stå bra på skrogsidene, men på de horisontale fletene flasser lakken av. Derfor må dekk og dollbord pusses ned og taes på nytt. Det ser jeg som en overkommelig jobb i påsken. Derimot synes det ikke rimelig å ta lakken bare noen flekker på skroget(?). Ellers må en skifte vindusgummi og gå over en del detaljer på overbygget. Også overkommelig i påsken. Motoren er nesten ny diesel og ellers er båten rimelig bra utstyrt. Pris i overkant av budsjettet.

 

Kommentarer?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Gå på Finn og se på snekker til under 50 lapper.Jeg har akkurat gjort det.Du får mye bra trebåter for den prisen.Selv om denne har en bra motor.skal ikke en så dyr båt ha en slik skade.Ja, detter er en skade,ikke en skjønnhetsfeil.Den er tydeligvis kommet der på grunn av ferskvannslekkasje ovenfra fra utettheter i skandekk eller det har trekt ned mellom hyttevegg og skandekk.Båten elles ser jo bra ut.Hvor gammel er den og hvor mange fot ?

Du kan siklert kjøre med det i sommer ,men det må tas.Er du kapabel til det,skifter du inn bordstykker selv,men til den prisen bør det betales av selger uten at prisen går opp.Sett det bort til en proff.båtebygger.

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Det lille stykket med tilløp til råte er overkommelig, men for meg ser det ut som det er dårlige klinker på denne...er det ikke råte rundt hver eneste klink?

 

Ikke så farlig nå kanskje, men du sa at du ville ha et prosjekt som blir enkelt å selge igjen, og det blir ikke denne om dette for fortsette. Å klinke om er jo ikke akkurat noe du gjør i påsken. :wink:

 

For 50 båtlapper så bør du kunne finne bedre kandidater enn denne...selv om vi jo ikke har sett annet enn bruddstykker av skroget.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takker for hurtig svar. Da er denne kandidaten mindre attraktiv. Det er en seilsnekke på 25 fot.

 

Jeg synes ellers det ser vanlig ut at det er svart rundt naglehodene på de fleste gamle tresnekker.

For meg er det litt vanskelig å vurdere dette i hvert enkelt tilfelle. Hva er blåved og hva er råte?

 

Hva med denne:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9537612

 

Jeg er avhengig av å finne en båt i nærheten, dvs. i rimelig avstand fra Oslo. Da begrenser utvalget seg sterkt.

Det sannsynligvis beste skroget lot jeg gå fra meg i går pga. dårlig interiør og svært mangelfullt utstyr.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

quote name='NilsPils' post='361621' date='01.04.07 04:46']Takker for hurtig svar. Da er denne kandidaten mindre attraktiv. Det er en seilsnekke på 25 fot.

 

Jeg synes ellers det ser vanlig ut at det er svart rundt naglehodene på de fleste gamle tresnekker.

For meg er det litt vanskelig å vurdere dette i hvert enkelt tilfelle. Hva er blåved og hva er råte?

 

Hva med denne:

 

Jeg er avhengig av å finne en båt i nærheten, dvs. i rimelig avstand fra Oslo. Da begrenser utvalget seg sterkt.

Det sannsynligvis beste skroget lot jeg gå fra meg i går pga. dårlig interiør og svært mangelfullt utstyr.

 

Den så jo enkel og grei ut den. Sjekk tilstanden på motoren.

 

Dessuten var det i hvert fall ikke på bildene spor etter dekkslekkasje der vann over tid har ligget i innvendige nater og forårsaket råte. Treffende omtalt av vikers. Du skal i første rekke se etter vann gjennom dekk. På kinkbygde båter gir det typiske utslag som den første du viser bilde av.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den andre båten synes jeg så fin ut. Prisen var også mer riktig utifra hva du får. Med noen båtlapper til kosmetiske ting + høyne komforten litt - så har du en flott snekke for sommeren, og mye enklere å selge igjen.

 

Innvendig i kahytten ville jeg laget garnering tror jeg...tynne lister 40-50 mm. x 5 mm. som du først lager i skreddersydde plater og skrur fast til spanter (da fjerne du disse lett igjen ved behov). Kjøp rimelig treverk og beis med eks. mahognybeis så gjør du dette rimelig. Trekk om, eller lag nye puter - nye puter til uteplass og om dørken ute er i vannfast finer, så ville jeg gitt denne et par strøk med maling, sammen med listverk og skuffer etc. i kabin.

Om du skal male over taket på kabinen/dekket, så husk at du sannsynlig bør ha en maling som tåler varmen fra reflekspipen.

 

Overkommelige jobber, og som gjør masse med helhetsinntrykket, så om motoren er grei nok - så ville jeg nok vurdert denne sterkt var jeg deg. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om du vurderer plast også, så er det en rimelig tilsalgs i Brummundal:

Fra AutoDB.no

 

Ellers så ville jeg nok sett på denne i Oslo.

I annonsen står det at det er motor med tilstand som ny, og Perkins 48 hk med ferskvannskjøling koster jo litt. Flott skrog og dekk behandlet med Coelan lover jo godt. Prute litt på denne, så er du i alle fall nærme budsjett. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Greide ikke å holde meg lenger. Det ble handel i går.

 

25 fot grimstadsnekke fra 1967:

- INGEN råte eller blåved, bortsett fra LITT svart rundt noen nagler (ikke råte!)

- Veldig godt vedlikeholdt skrog. Trenger minimalt med forberedelser før sjøsetting.

- Verftsbygget mahogni overbygg med hardtop.

- Volvo VP MB18 bensin. Helt nyoverhalt (garantert bra, jeg kan Volvo B18 og B20)

- Veldig enkelt utstyrt.

- Litt for dyr (?), men innenfor budsjett.

 

Sønnen og jeg starter vårpussen i dag. Det er lite som MÅ gjøres, men mye som KAN gjøres.

Største jobben blir sannsynligvis å nate om dekkene. Det er ikke lenge siden det ble gjort, men det er brukt en natmasse som går i oppløsning.

 

Planlegger å starte en ny tråd i kveld med rapport og bilder fra dagens opplevelser. Jeg trenger garantert mye råd og hjelp fra trebåtentusiastene på forumet. Jeg er realtivt bra snekkerkyndig, men har aldri hatt trebåt før.

 

Dette blir gøy! Takker for all hjelp hittil.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk!

 

Nei, båtpussen foregår i marinaen ved Sandvika (Solvik) der den forige eieren har lagt den.

Det er nok for bratt til båt hjemme i hagen.

 

Ellers ligger båten helt innerst. Utsetting er ikke før i uke 22 :cryin:

 

Så det blir god tid til båtpuss, selv om det er ikke mye å gjøre før den er klar til sjøsetting.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...