Jump to content

Veivhus ventilasjon overbord eller inn på turbo


2715e

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har montert turbo på min motor, noe som forøvrig ble meget bra.

 

Men jeg har ennå ikke gjort noe med veivhus ventilasjonen. Uten turbo gikk ventilasjonen fra toppdekselet og inn til innsuget på motoren, noe som nå ikke går siden innsuget er trykk satt av turbo'en.

 

Mange flytter bare ventilasjon over til innsuget på turboen. Det har jeg også tenkt å gjøre.

Men jeg liker ikke tanken på å all oljedampen som da vil suges inn i turboen og gjøre den fortere uren.

 

Derfor tenkte jeg å lage et filter som jeg setter inn i ventilasjonsslangen før turboen, gjerne med et "drain" slik at de få dråpene med olje som kommer av og til kan dreines vekk.

 

Er dette en god løsning" Eller er det aller beste å lede veivhus ventilasjonen gjennom akterspeilet og ut i det fri ?

Da slipper jeg iallefall å tenke på at turboen skal bli unødig uren..

 

Hva er mest vanlig? Og finnes det ferdige løsninger å få kjøpt til dette formål? Hvordan har dere det??

Link to post
Share on other sites

Du kan jo lede den ut akterspeilet via et rør eller slange slik du selv foreslår. Et stykke opp på slangen kan du montere en kopp som med et lite drain tilbake til bunnpannen. Oljen vil alltid kondensere litt i slangen og værste gausen samler seg i koppen. Er slik vi har det på mangen av motorene til sjøss. Men som oftest er det laget slik at vi drainer dette manuellt og tømmer det på spilloljetanken.

Fett på turboens kompressorhjul vil føre til at smuss som passerer filteret legger seg som et belegg.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er ofte det beste. Jeg har tatt en 1.5 l plastflaske, laget noen hull i øvre enden av flasken og stukket lufteslangen fra veivhuset ned i flasken. Hullene i øvre enden av flasken er til for å slippe ut et eventuelt overtrykk hvis slangen tetter for mye av flasketuten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter å ha lest dette - og sett på prisene for kjøp av en slik "catch tank" - laget jeg meg to av spylerveskekanner med enkle skroggjennomføringer i. Hadde tenkt til å koble to i serie, men det ble fult nok med en tank i mottorrommet.

 

Måtte dele eksisterende lufteslange for å få en inn på kannen og en ut. Eksisterende slange har hengt noe ned i en kurve, men jeg har løftet litt på den en gang i blant i tilfellet det samler seg noe i den. og den var nesten tett av skikkelig oljemasse som var noe seigere enn grease :eek: så det var på tide å åpne den igjen. Så venter jeg spent på å se om det samler seg noe i tanken.

Link to post
Share on other sites

Ikke inn i Turboen da du bare risikerer å brenne den om du er uheldig.

Ta med to halvlitere øl i båten neste gang. Ikke Ringnes. Helst norsk. Ringnes er Carlsberg.

Åpne moteorkassen. Drikk den ene ølen mens du tenker hvor du skal feste den tomme ølboksen. Drikk den tom. Åpne den andre boksen og drikk den mens du fester den første. Stikk lufteslangen ned i ølboksen. Drikk nummer to. Ring mor. Gjør så med henne som du gjorde før dere flyttet sammen.

Link to post
Share on other sites

Snakket med Elektro Zubi (turbo.no) i dag i forbindelse med at jeg leverte mine to turboer til overhaling. Jeg har rør fra toppdekslet og inn på turboens luftintak. Synes det så rart ut med avsetning av olje på inntaksturbinen. De kunne fortelle at dette var bare bra for turboen, og at mesteparten forsvant inn i motoren å ble forbrent. Noe satte seg på bladene, men om man ikke hadde eksoslekkasjer som gjorde at eksosen (sot) ble trukket inn samtidig burde dette være bare bra. Om sot kom inn samtidig ville det bygges opp et belegg på turbinbladene, og det er greit og unngå.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Da var altså turboen på plass! Hvordan gikk det, fikk du de 16 knop'ene som du håpet på?

 

Hei SF. Turboen er på plass og motoren går så fint som aldri før.

Har dersverre ikke fått målt farten ennå, men den går bedre enn før.

 

Nå har det seg slik at propellen er blitt for "lett" noe som jeg viste på forhånd..¨

Jeg kan uten problemer dra motoren opp i et turtall over 2600 O/min som er 100 omdreininger mere enn den skal gi på full fart med rett propell.

 

Skal bli spennende å se hva toppfarten blir når en ny propell er på plass..

 

Har laget et filter for veivhus ventilasjonen som er montert og funker perfekt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...