Jump to content

Skatt på båt

BEG

Recommended Posts

Som kjent kan den enkelte kommune innføre lokal "hytte-skatt", som nødvendigvis har adstedkommet mye diskusjon der det er blitt etablert. I Oslo er det ikke mange hytter, men ser på infosidene til kommuenen at lysten på mer inntekter skaper kreativ tenking. http://www.oslo.kommune.no/getfile.php/osl...ad_utvalg12.pdf

Forslaget er alstå å innføre en "Hytte-skatt" på båter. Bakgrunnen er at antallet store båter som har fast båtplass innen kommunen har økt dramatisk og en eller annen tulling av en politiker har vel tenkt tanken "hytte på sjøen". I følge forslaget vil båteiere som tilfredsstiller minst et av følgende kriterier, bli vil ilagt "hytte-skatt";

* Motor-båter over 26 fot

* Seilbåter over 28 fot

* Det forutsettes at båten er 1990- modell eller nyere

* Båter over 35 fot faller innenfor skatteplikten uansett årsmodel

Et untak fra regelen gjelder; "Dersom båteier kan dokumentere at båten har vært benyttet mer enn 50% av sesongen, vil skattegrunnlaget falle bort. Med dokumentasjon menes skriftlig bevitnelse fra båtforening der båten har sin faste hjemmehavn, om at denne har vært ute av havnen i mer enn 50% av de døgn som ligger mellom sjøsettingsdato og oppsett på land"

Dette er jo reine galematias. Dette vil skape uhorvelig mye ekstraarbeid for båtforeningene! Hva med dem som har båten liggende i boblehavn, de vil jo uansett måtte bli beskattet. Jeg håper KNBF og andre engasjerer seg i å få stoppet dette.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Ja, og så er endelig 1. April her og våren kommer for fullt. :wink:

Værste er at det høres så utrolig dumt ut, at det kunne vært sant. :puke:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 2 years later...

Det stemmer. 75% av forsikringverdien skal føres opp under formue på selvangivelsen. Jeg antar at de fleste setter forsikringsummen på ca det de forventer å få for båten ved et salg.