Jump to content

Hydraulisk pumpe


mo_rild

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt meg en elektrisk 12 volt hydraulisk pumpe som kan gå begge veier den skal jeg koble sammen med en styre sylinder. Har tenkt og ha en bryter for Styrbord og en for Babord.Så spørsmålet hva trenger jeg for og få det til?

fra pumpa kommer der ut 2 ledninger. Noen her som har peiling på slikt.

Link to post
Share on other sites

Hvor kraftig er denne pumpa ? Tenker da på om du kan kjøre strømmen til motoren via "vanlige" brytere, eller om du må styre den via reléer.

 

Har du strømtrekket på den ?

 

 

Her er én måte å gjøre det på:

fasevender.jpg

 

Her brukes det en bryter med midtstilling som du kan vende enten styrbord eller babord. Tenker da på en slik bryter. Denne står oppgitt til 20 A.

Redigert av Falk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her en mye brukt metode. Reléene tar seg av hovedstrømmen. Dermed holder det med styrestrøm gjenom spakene/bryterne. De bør uansett ha fjær-retur til nøytral. Du kan dessuten ha så mange styreposisjoner du måtte ønske. :yesnod:

 

servopumpe.png

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å føre hovedstrømmen frem til hydralikkpumpa og styre denne med releer som du får kjøpt bl.a. hos Biltema for en billig penge.

 

Releene bør du etter mitt skjønn styre med en joystick - denne får du bl.a. kjøpt hos Seatronic i Moss (jeg har kjøpt der), men sikkert også hos Maritim.

 

Dersom du har interesse av det kan releene også styres med fjernkontroll - tilsvarende den type som benyttes for kontroll av ankervinsj.

 

På vår forrige båt kunne jeg styre båten fra solsenga akter eller fra andre steder med fjernkontroll.

 

Ganske behagelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...