Seiljåtten Startet 1.April.2007 Del på Facebook Startet 1.April.2007 (redigert) Er det andre som har erfaring med at Anchorlift sine ankerwincher korroderer. Min winch er så korrodert etter 3 år og 4 mnd at jeg ikke tør annet enn å fjerne den. Har reklamert, men fikk en annen brukt og kraftig korrodert winch i retur. Riktig nok bedre enn den jeg hadde, men likevel en annen tidsinnstilt bombe. Hvor lenge bør en ankerwinch holde, noen erfaringer???? Jeg mener jeg burde fått reparert min (umulig) eller fått ny ettersom det tydeligvis er en produksjons svakhet (dårlig aluminium) Ps winchen ble montert av anchorlift da båten var ny sommeren 2003. Bildet er fra i høst. Redigert 1.April.2007 av christabelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 1.April.2007 Del på Facebook Svart 1.April.2007 Etter mitt begrensede skjønn var dette mye korrosjon på kort tid. Har du andre korrosjonsproblemer ombord? Jeg ville gå grundig gjennom alle skroggjennomføringer og observere om det er tilløp til korrosjon der. Hvor har du montert sinkanodene? Kan du legge ut at par bilder til av vinsjen som viser korrosjonen fra andre vinkler? Jeg har ikke kjennskap til denne typen ankervinsjer, men uansett gjelder vel kjøpsloven? Dette synes å være en fabriksasjonssvakhet og jeg håper Skipper Worse har en kommentar til saken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 Nei, båten forøvrig er fri for korrosjon. Denne winsjen er det eneste. Har hatt absorbsjons avfukter i båten i snart 1,5 år, så fuktigheten har vært regulert til 50%. (Munters avfukter). Det er ingen tvil om at dette er et anchorlift problem. Winchen jeg fikk i retur da jeg reklamerte var også angrepet av korrosjon. Når man ser på bildet skulle man nesten tro båten var i dårlig forfatning, men problemet er altså kun denne winch montasjen. Eneste jeg kan se for meg av galvaniske tæringer, må være hvis trestykket winch er montert på er fuktig og salt, og et edlere metall er montert ute på dekk. (kjetting hjul++) så kan det kanskje bli galvanisk tæring. Uansett er dette anchorlift, montert av anchorlift. Det burde da være 5 års reklamasjon også på jobben!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 4.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2007 Anchorlift ville nå gjerne ha inn denne winchen, for å se på den, og jeg får en splitter ny winch. De finner sikkert et svar på hvorfor den korroderte såpass, men jeg holder en knapp på teorien om galvanisk korrosjon pga. feilmontasje. I følge Anchorlift er de nye winchene ikke laget i samme materiale, så jeg håper det blir bra. Jeg tror det er viktig, uansett merke på ankerwinch å olje montasjeplaten med benar/owatrol slik at den ikke blir trekt full av saltvann/aller helst lage montasjeplaten i plast. Dermed unngår man galvaniske tæringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 4.April.2007 Del på Facebook Svart 4.April.2007 (redigert) Flott at du fikk ny(skulle bare mangle). Det er nok mange vinsjer som ser gamle ut etter få år når de er montert slik i kjettingkassa hvor saltvann blir dratt inn. Men dette er det værste tilfellet jeg har sett noen gang. Ville ikke brukt trekloss til montering slik, bruk heller en nylonplate eller metallplate, helst i samme materiale som vinsjen. Tror det er en fordel å prøve å få en kapsling som beskytter mot vannet, og smør/spray den med fett/olje jevnlig. Kunne være artig om Hulda kom på banen med noen ord om hvordan det kan bli så ille på så kort tid? Redigert 4.April.2007 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 4.April.2007 Del på Facebook Svart 4.April.2007 Dette var voldsom korrosjon på kort tid. Hadde en tilsvarende sak for et par år siden med en ILAS vinsj der den ene festeskruen til kablene var så mye korrodert at den knakk ved stramming av skrue. Dette fikk jeg også uten noen spørsmål på garanti (vinsjen var 4 år gammel) og sendte den inn og fikk påmontert ny motor. Hvor gammel var vinsjen din? Stod den på ny eller gammel båt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidarfre Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Da min vinsj (anchorlift) ikke ville starte ved prøvekjøring på land demonterte jeg dreggkassen for å se etter feil Hele motoren og girfestene var tæret til det ugjennkjennelige.. så på serienummeret at den var produsert i 2001, kansje de ikke har lenger levetid? Hele motoren og terminalene som selvfølgelig var av stål (ikke syrf) lå helt åpent og utsatt for salt og varme inni dreggkassa. Utrolig at de blir laget sånn..Nå ønsker jeg meg enten Engbo 32 tau eller Captain c1000 fra Ilas- noen erfaringer eller meninger? Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 En del av installasjoner er utført med dårlig budsjett. Relè og automatsikring er installert der minst tid tar for installatøren og flere ganger kan kondens oppstå der komponentene er ikke plassert på optimal sted. Der fleste kunder kjøper vinsjer til minst mulig pris er største del av dem produsert av fabrikker i Asia til laveste utbud. Ved bruk av en j...a billig elektrisk motor kan oppstå en del karbonstøv og med delvis kontakt av pluss via fuktig relè produsert med tilsvarende budsjett bør man ha automatsikring plassert tilgjengelig på tørr sted der enkelt er å bryte strømmen når den ikke er i bruk. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidarfre Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Enig i argumentasjonen Serv.mannen, men når produsentene lager delene oppå kassa i rustfritt og motoren som sitter inni dreggkassa i svartstål har det nok ingen betydning hvor releer og brytere sitter. Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Jeg er enig i begge de to siste inleggene. Hulda har en ankerwinch på fordekket. Den ble kjøpt brukt for nesten 10 år siden, betalte 7000 kroner for winch, koblingsskap og 50 meter 10 mm kvalitetskjetting. Nå begynner winchen å se litt sliten ut. Men den skulle bare mangle, jeg er den tredje eieren av winchen og den må være 20 år gammel. Fabrikatet er Vetus. Brytere, releer og fjernkontroll er plassert under dekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Jeg har en maken til vinsj i 12v 1500w til salg hvis noen trenger en av kvalitet. Men den er litt krøllet til hekkmontering... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Hantoen Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Demonterte ankervinsjkasse for lakkering i båtens farge, da jeg oppdaget dette. Dette er en Anchorlift Barracude fra 2008. Kan man ikke forvente at en slik vinsj skal holde lengre? Foten på gearet er helt oppspist/ korrodert. Jeg får kontakte leverandør på Mandag, men er det noen her som vet om de leverer deler til denne vinsjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.