Jump to content

Anchorlift korrosjon


Seiljåtten

Recommended Posts

anchorlift.jpg

 

 

Er det andre som har erfaring med at Anchorlift sine ankerwincher korroderer. Min winch er så korrodert etter 3 år og 4 mnd at jeg ikke tør annet enn å fjerne den. Har reklamert, men fikk en annen brukt og kraftig korrodert winch i retur. Riktig nok bedre enn den jeg hadde, men likevel en annen tidsinnstilt bombe. Hvor lenge bør en ankerwinch holde, noen erfaringer???? Jeg mener jeg burde fått reparert min (umulig) eller fått ny ettersom det tydeligvis er en produksjons svakhet (dårlig aluminium) Ps winchen ble montert av anchorlift da båten var ny sommeren 2003. Bildet er fra i høst.

Redigert av christabelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter mitt begrensede skjønn var dette mye korrosjon på kort tid.

 

Har du andre korrosjonsproblemer ombord?

 

Jeg ville gå grundig gjennom alle skroggjennomføringer og observere om det er tilløp til korrosjon der.

 

Hvor har du montert sinkanodene?

 

Kan du legge ut at par bilder til av vinsjen som viser korrosjonen fra andre vinkler?

 

Jeg har ikke kjennskap til denne typen ankervinsjer, men uansett gjelder vel kjøpsloven?

 

Dette synes å være en fabriksasjonssvakhet og jeg håper Skipper Worse har en kommentar til saken.

Link to post
Share on other sites

Nei, båten forøvrig er fri for korrosjon. Denne winsjen er det eneste. Har hatt absorbsjons avfukter i båten i snart 1,5 år, så fuktigheten har vært regulert til 50%. (Munters avfukter). Det er ingen tvil om at dette er et anchorlift problem. Winchen jeg fikk i retur da jeg reklamerte var også angrepet av korrosjon. Når man ser på bildet skulle man nesten tro båten var i dårlig forfatning, men problemet er altså kun denne winch montasjen. Eneste jeg kan se for meg av galvaniske tæringer, må være hvis trestykket winch er montert på er fuktig og salt, og et edlere metall er montert ute på dekk. (kjetting hjul++) så kan det kanskje bli galvanisk tæring. Uansett er dette anchorlift, montert av anchorlift. Det burde da være 5 års reklamasjon også på jobben!!

 

 

 

 

anchorlift_montasje.jpg

Link to post
Share on other sites

Anchorlift ville nå gjerne ha inn denne winchen, for å se på den, og jeg får en splitter ny winch. De finner sikkert et svar på hvorfor den korroderte såpass, men jeg holder en knapp på teorien om galvanisk korrosjon pga. feilmontasje. I følge Anchorlift er de nye winchene ikke laget i samme materiale, så jeg håper det blir bra.

 

Jeg tror det er viktig, uansett merke på ankerwinch å olje montasjeplaten med benar/owatrol slik at den ikke blir trekt full av saltvann/aller helst lage montasjeplaten i plast. Dermed unngår man galvaniske tæringer.

Link to post
Share on other sites

Flott at du fikk ny(skulle bare mangle). Det er nok mange vinsjer som ser gamle ut etter få år når de er montert slik i kjettingkassa hvor saltvann blir dratt inn. Men dette er det værste tilfellet jeg har sett noen gang. Ville ikke brukt trekloss til montering slik, bruk heller en nylonplate eller metallplate, helst i samme materiale som vinsjen. Tror det er en fordel å prøve å få en kapsling som beskytter mot vannet, og smør/spray den med fett/olje jevnlig. Kunne være artig om Hulda kom på banen med noen ord om hvordan det kan bli så ille på så kort tid? :smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var voldsom korrosjon på kort tid. Hadde en tilsvarende sak for et par år siden med en ILAS vinsj der den ene festeskruen til kablene var så mye korrodert at den knakk ved stramming av skrue. Dette fikk jeg også uten noen spørsmål på garanti (vinsjen var 4 år gammel) og sendte den inn og fikk påmontert ny motor.

 

Hvor gammel var vinsjen din? Stod den på ny eller gammel båt?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Da min vinsj (anchorlift) ikke ville starte ved prøvekjøring på land demonterte jeg dreggkassen for å se etter feil :eek: Hele motoren og girfestene var tæret til det ugjennkjennelige.. så på serienummeret at den var produsert i 2001, kansje de ikke har lenger levetid? Hele motoren og terminalene som selvfølgelig var av stål (ikke syrf) lå helt åpent og utsatt for salt og varme inni dreggkassa. Utrolig at de blir laget sånn..Nå ønsker jeg meg enten Engbo 32 tau eller Captain c1000 fra Ilas- noen erfaringer eller meninger?

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

En del av installasjoner er utført med dårlig budsjett. Relè og automatsikring er installert der minst tid tar for installatøren og flere ganger kan kondens oppstå der komponentene er ikke plassert på optimal sted. Der fleste kunder kjøper vinsjer til minst mulig pris er største del av dem produsert av fabrikker i Asia til laveste utbud. Ved bruk av en j...a billig elektrisk motor kan oppstå en del karbonstøv og med delvis kontakt av pluss via fuktig relè produsert med tilsvarende budsjett bør man ha automatsikring plassert tilgjengelig på tørr sted der enkelt er å bryte strømmen når den ikke er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Enig i argumentasjonen Serv.mannen, men når produsentene lager delene oppå kassa i rustfritt og motoren som sitter inni dreggkassa i svartstål har det nok ingen betydning hvor releer og brytere sitter.04042010005.jpg

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i begge de to siste inleggene.

 

Hulda har en ankerwinch på fordekket. Den ble kjøpt brukt for nesten 10 år siden, betalte 7000 kroner for winch, koblingsskap og 50 meter 10 mm kvalitetskjetting. Nå begynner winchen å se litt sliten ut. Men den skulle bare mangle, jeg er den tredje eieren av winchen og den må være 20 år gammel. Fabrikatet er Vetus. Brytere, releer og fjernkontroll er plassert under dekk.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
1423921299.jpg1423921399.jpg Demonterte ankervinsjkasse for lakkering i båtens farge, da jeg oppdaget dette. Dette er en Anchorlift Barracude fra 2008. Kan man ikke forvente at en slik vinsj skal holde lengre? Foten på gearet er helt oppspist/ korrodert. Jeg får kontakte leverandør på Mandag, men er det noen her som vet om de leverer deler til denne vinsjen?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...