Jump to content

Isolering av luftslanger fra varmeapparat


Sydvesten

Recommended Posts

Ser nødvendigheten av å islolere luftslagene fra Mikunien og frem til de forskjellige dysene. Slangene er av disse normal aluminiumslangene med en 90mm diameter målt med amerikansk øyemål og mindre... Hva har så folket benyttet til isolasjon, noe som er enkelt å jobbe med og ikke for tykt vil jeg tro kan fungere

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det finnes en type mørkegrå/sort isolasjon som VVS forhandleren har. Vet ikke navnet på dem, men den er sikkert grei å tre utenpå slangene. Så ex-sjefn min kjøpte denne typen for å isloere slangene i sin Princess så de er sikkert bra greier. :rolleyes:

Jeg kjøpte en type (usett) som er av plast med isolasjonmateriale (glava?) inne i. De er noe herk å tre inn på lange slanger. Jeg kuttet de i litt mindre lengder for å få det til. Isolasjonen inne i plastrømpen har nemlig lett for å pakke seg når man skal tre inn slangen. Da stanger slangen i dette og stopper opp.

Når det gjelder virkingen av å isolere slangene med dette så virket det veldig bra.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt varmeapparat ganske aktivt i tre båter.

 

Effekten av å isolere luft- og vannslanger er åpenbar.

 

Imidlertid har det atskillig større effekt å rette ut alle 30 grader og 45 grader bend som hindrer luftstrømmen frem til ventil.

 

Ideelt sett bør ikke luftvarmer ha noen bend på rørene i det hele, men da jeg så på varmemonteringer i båter på båtmessa i Lillestrøm i mars 2007, ble jeg meget skreptisk til alle de vinkler som slangene gikk gjennom.

 

I egen båt har orginalmonterte slanger frem til vindu-defroster så mange bøyninger at de knapt kan forventes å ha noen effekt i det hele tatt. Dette er jeg nødt til å montere om på ny - i en helt ny stor båt...

 

Jeg har blitt mer og mer tilhenger av å benytte vannbåren varme og varmevekslere - slik mange benytter i sine hus.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke uenig med deg her roaldbj... kikket litt på på hvordan "fagfolk" har innstallert dette på min båt, og æ vart it imponert nei.. Det er en tragedie.... det er bukter og svinger både her od der.... slangen slanger seg rundt omkring... Det blir nok litt jobb her ser det ut til... Noe skal en jo gjøre i den stive Liten kuling som er meldt fra Nord i morgen kveld og natt...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hør med en blikkenslager. De har mange ferdige isolerte slanger/rør til en meget billig penge. Til sammenligning så kjøpte jeg 2 isolerte korugerte alurør i 3 meters lengde. På OBS koster disse 300,- stykket, hos blikkenslageren 60,- for begge to. De hadde også mange andre dimmensjoner så det er verdt et forsøk. Dette er da typisk alu-rør med glava rundt og deretter en plaststrømpe. Et annet alternativ som er mindre er isolasjonsteip som brukes på grenrøra til biler. Fåes kjøpt i de fleste amcar foretninger. Ligner en slags vev-tape som kan surres rundt røret for isolasjon. Da har du mulighet til å justere selv hvor tykt/godt isolert det skal være.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg brukte strimlet glava (beregnet på dytting rundt vinduer og dører) som jeg surret rundt det 90 mm aluminiumsrøret. Dette tapet jeg fast i tilstrekkelig grad med gaffatape. Deretter tredde jeg et 125 mm (tror det var dimensjonen) uttrekkbart aluminium ventilasjonsrør utenpå dette. Det gikk veldig greit å utføre og virker som det gir en meget bra isolasjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...