Jump to content

Holdbarhet på malt ubehandlet finer i trebåt?


vikers

Recommended Posts

Om jeg bruker malt men ubehandlet "vanlig" finer i trebåt....vil dette holde seg bra (uten direkte kontakt med vann) i mange år?

 

Det er ikke til min treseiler, men et hypotetisk spørsmål. Grunnen til dette er at om det er mange kvm. som skal brukes, så vil prislappen på marinefiner være mangedoblet mot "vanlig" finer. Men om dette må byttes hvert 2. år, så vil jo vinningen gå opp i spinningen....

 

Som dere har skjønt av tidligere tråder, så går jeg med drømmen om en "hyttebåt". Men økonomien tilsier ikke at jeg kan bruke de store pengene på dette i første omgang. Jeg har ikveld fått lov til å legge en slik båt på en nydelig holme i skjærgården her, og leter etter en "tett" båt hvor motor ikke spiller så stor rolle. Men på slike billige båter, så må nok det bmeste av skott skiftes, og hva bør/må jeg bruke da?

 

Og...til de som lurer: Jeg SKAL lage min Agnes flott før jeg begynner på noe annet!!! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tror nok at ved god behandling med en oljemaling at disse platene kan stå i veldig mange år. Vi brukte finerplater (vanlige ) på en "vinterhage" som utvendig kledning for 9 år siden. Disse ble først behandlet med heft grunn før de ble behandlet videre med oljemaling. Alle skjøter ble laget slik at det kom dekklist over disse. Da jeg i forbindelse med planlegging av hytte var og så på dette for noen dager siden så platene like fine ut og da har de ikke fått ny behandling siden de ble montert. (les. kommunalt eid)

 

zhalgaarden.jpg

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er masse vanlig finérplate i min båt, på steder hvor det ikke synes. Jeg tror det er lenge siden de brukte lim som ikke tåler fuktighet i produksjonen av slike plater. Man må passe på å behandle kantene godt, for finer har "endeved" på alle kanter som suger fuktighet.

 

Her fant jeg en link om emnet:

Njordforum

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...