Jump to content

AISI 316 og saltsyre


RIB

Recommended Posts

Har muligens gjort en grov tabbe ved å rengjøre begge mine sett med syrefaste duoprop propeller med 30% salsyre HCL.

( propellene hadde et tynt belegg med sink fra anodene )

Testet dette først på en liten del og opplevde at stålet ble blankt og fint.

Propellene er nå blanke og fine som nye, men jeg forstår at bruk av saltsyre på syrefast ikke er å anbefale.

 

Noen som vet om overflaten på det syrefaste stålet kan ha blitt skadet?

Vil overflaten kunne "restruktureres" med bruk av salpetersyre? ( brukt for syrebeising )

Link to post
Share on other sites

Når du har fjernet saltsyren fra propellene, så stopper korrosjonen. I løpet av noen minutter har du ett nytt passiverneden belegg (naturlig korrosjon) som er i underkant av 10 atomplan tykt. Det du har gjort er ikke særlig værre enn å dyppe sølvtøy i 'mirakelvann' for å få det blankt. Ikke gjør det hver dag. Heller ikke en gang i måneden. Skyll godt med ferskvann. La det ikke berøve nattesøvnen.

Link to post
Share on other sites

Hempel har noe som heter Gelcoatcleander. Det er et pulver. Samme greia lanserte de i fjor som en vannklar væske. Jeg har misstanke om at den i det vesentligste inneholder oksalsyre. Fin til å fjerne 'gul vannlinje', og dessuten framifrå til å fjerne rust. Kjøp en skvett av det stoffet. Det er en kjemisk reaksjon. Hold overflaten fuktig med stoffet, gnukking hjelper ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...