Jump to content

Når bruke matt / silkematt / blank lakk ?


Larspo

Recommended Posts

Jeg har altid hørt: Matt innvendig og blankt utvendig, men er det så enkelt?

 

Jeg har en Windy8800 med en god del teak utvendig. Da jeg sier utvendig, så mener jeg innenfor kalesjen men utenfor cabin. Her er det teak-bord, teak-dør til cabin, teak-panty, teak-skuffer, teak sittebrønn akter osv. I det hele tatt relativt mye til å ikke være en trebåt.

 

Nå har jeg altså pusset og skrapt ned absolutt alt av teak utvendig da denne var dårlig og har lakket det meste med X antall strøk blank Epifanes. Blir suveren finish, men kanskje litt for bra? Burde det være silkematt eller matt utvendig isteden? Er litt redd for at dette skal sjenere mye i sol. Noen anbefalinger?

Link to post
Share on other sites

Jo blankere det er jo bedre beskytter det mot UV ståling som vel er trevirkets værste fiende

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det jeg har hørt er at dersom du ønsker matt finish, så er det bare det siste strøket som skal være med matt lakk.

Med mange strøk matt lakk, blir resultatet ugjenomsiktig melkefarget.

 

Jeg vil presisere at dette er noe jeg har hørt, aldri prøvd selv.

 

 

Jeg har imidlertid ingen erfaring med matt finish, bare blankt, blankt blankt. Det synes jeg er finest,da. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det jeg har hørt er at dersom du ønsker matt finish, så er det bare det siste strøket som skal være med matt lakk.

Med mange strøk matt lakk, blir resultatet ugjenomsiktig melkefarget.

 

Jeg har imidlertid ingen erfaring med matt finish, bare blankt, blankt blankt. Det synes jeg er finest,da. :smiley:

Stemmer at man skal bruke blankt til å bygge opp, og deretter avslutte med matt evt. silkematt. Da oppnår man bedre dybde enn om man hadde brukt matt hele veien. Blir sikkert også melkefarget som du sier.

Link to post
Share on other sites

Personlig så synes jeg helt blank overflate blir litt for mye av det gode. Silkematt gir vel kansje en litt mere oljet look på teaken og er mere holdbart enn oljet. Har selv en del teak i Windyen min, tror ikke det blir fint med helt blanke lister og dør frem til kabin.

Det lille jeg har tatt av teak i båten min har jeg oljet med teakolje og så lakket med gulvlakk, ikke fullt så blank som epifanes blank.

Link to post
Share on other sites

Er akkurat det jeg er litt redd for også. Har nå skrapt ned og lakket alt blankt, men typisk døren inn til kabin samt pantry utvendig ble veldig "glinsende". Er egentlig på vei til å kjøpe meg en boks med matt lakk for å ta på et nytt toppstrøk i dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...