Jump to content

Bytte motor NordWest 740


gustav

Recommended Posts

Bytter motor i en Skilsø 750 nå.Det tok en dag å ta motoren ut og en dag å rengjøre motorrommet.En dag å tenke dype tanker om motor rom isolasjon.En dag å rive ut den

gamle isolasjon.Lengre er ikke saken kommet.

Men tror det tar 2 dager å sette inn motor og gearkasse og bytte instrument panel.Før

dette skjer så går det kanskje et par dager til støyisolering.Jobber du supereffektivt og

uten å tenke dype tanker underveis så klarer du det på kortere tid,3 dager kanskje?

Link to post
Share on other sites

Har hatt båeten 5 år.Max fart loget gps 22 knop.ved prøvekjøring av verksted,efter

jeg fikk byttet girog propell.Fikk en regning på 183 timer for det jobbet,ganske saftig

når folk gjør samme jobbet på 3-5 dager. Er det fler NW740 eiere som leser dette så hør

av dere med synspungter på hvor lang tid bør ta

Gustav : :wink: :

Link to post
Share on other sites

Går selv med planer om ny motor i min Nord West 741. (740 m/flybridge)

Nå har jeg en Volvo Penta MD40A.  Hadde tenkt å bytte til en TMD40 som er samme motor

med turbo og 124HK i stedenfor 86, men de er vanskelig å få tak i.

 

Er Ford 2704 orginalmontert i din 740 eller er den ettermontert.  Jeg har inntrykk av at de

fleste 740 ble levert enten med MD40 (el. TMD) eller en Perkinsmotor på 55-60HK.

De med den minste motoren har også et mindre motorrom.

 

Skal man bytte til en helt annen motor, risikerer man jo at man må lage nye

motorfester, kanskje aksling og hylse må flyttes osv.  Det kan jo bli en stor job.

 

Når det gjelder tiden det tar å ta ut og sette inn samme motor, så kan jeg ikke skjønne

at det skulle ta mer en et par dager for hver operasjon.  Man må demontere en del av

bakveggen, men det er forholdsvis fort gjort.  Sannsynligvis lønner det seg å ta ut veggene

til toalettet også, men det er heller ingen kjempejobb.

 

MVH Kai

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg en Volvo Penta MD40A.  Hadde tenkt å bytte til en TMD40 som er samme motor

med turbo og 124HK i stedenfor 86, men de er vanskelig å få tak i.

 

MVH Kai

Eg har hatt samme ide. Har og tenkt på om det går å bygge om MD'en til TMD. :yesnod:

Det hadde iallefall vore kjekt med litt meir fart på marsj.

 

Kor mykje kan ein få for ein MD40 frå 1981 gått 2500t, om ein skal selge den??

Link to post
Share on other sites

Beklager har ikke helt tråden i dette. Har du fått en regning på 183 timer for et motorbytte.

 

Det høres jo veldig mye ut. 183timer/37,5t/uke=4,88uker.

 

Har det jobbet en person med din båt alene i nesten 5 uker for å bytte motor, nei dette kan ikke stemme.

Å hvis det er en marina som du sier skal de jo ha folk med litt peil.

Hvis jeg har forstått deg rett så ville jeg ikke godtatt dette uten protester.

Har ikke vi en tråd her som heter firmaer du bør holde deg unna, er dette firmaet der?

Lykke til med dine protester.

Link to post
Share on other sites

:santa: Hei.Det er et stort verksted som har gjort jobben.Tatt ut motoren,byttet gir,laget

           nye motorfundamenter(2 plater)plana toppen .slipa ventilerog satt motoren tilbake i

           båten. Toppen blev gjort på et annet sted,så det kommer utom de 183 timene.

           Det er bra med sympati,men jeg trener fakta fra noen som har byttet motor og

           gir i en NW740 . Det blir vel rettsak om det.

           Gustav. ønsker alle båtvenner God Jul :santa::santcheers:

Link to post
Share on other sites

Kan desverre heller ikke bidra med fakta på området.

Tror det beste du kan gjøre er å innhente tilbud på tilsvarende jobb fra flere andre leverandører.

 

Om det havner i retten må du kunne føre bevis for at det utført mer arbeid eller annet arbeid enn avtalt og/eller at det er brukt vesentlig mer tid enn nødvendig.

 

Håper det ordner seg!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

En veldig trist historie.Til din orientering så er prisen jeg betaler for å ta ut gamle motoren og sette inn ny motor kr. 15000.Da skal selvfølgelig det være nøkkel klar løsning-leverte båten om høsten og hentes på vannet  klar til første start.

Motoren som ble tatt ut var en Volvo TMD 30 og inn gikk en Volvo TAMD31L.I jobben så ligger det bytte av kabelstokken og instrumentene.Instrumentene som ble levert var beregnet for

nye mere fancy dashbord så std Volvo plate er bestilt og så må det kobles fra på det fancy utstyret og på igjen på  den gamle std løsninga.Propell akselen sliter de litt med å tilpasse

til nye gearkassa,men ingen sure miner for det og heller ingen ekstra regning.Nå regna han

ny aksel inn i total prisen så heller ikke ny aksel gir økonomisk bakrus-i pristilbudet regna

han 3500 for aksel men den kom bare på 1678 levert.

Din jobb kan vel ikke direkte sammenlignes med min(bla har ikke motorfester blitt rørt)men en

viss likhet er det jo.Regner du 15000 for motor ut & inn pluss de andre jobbene på timepris

så må total prisen din bli veldig mye lavere.Går saken din til retten så håper jeg at resultatet

blir at verksted får beskjed om at de  ikke kan skrive regning på det de ønsker å tjene.Og har

du vært litt dum og bedt og bedt om en litt dyr løsning eller om en jobb som de ikke kan gi

prisoverslag på så syntes jeg at de er pliktig til å opplyse deg om det før de starter jobben.

Ihverfall gjør mine verksted både på motorsykkel og båt det hvis jeg har merkelige ideer og løsninger som jeg vil de skal gjøre for meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...