M/B Shanty Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 Ser på de forskjellige tauene at bruddstyrke er oppgitt. Hvordan går man frem for å finne riktig dim./bruddstyrke? Alf kåre Quote Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Herman Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 For en båt i din størrelse ville jeg valgt 16 mm tau til fortøyning. Da har jeg ikke sett på bruddstyrken, men på hva som er behagelig å jobbe med. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
M/B Shanty Posted April 3, 2007 Author Share Posted April 3, 2007 ok - takk! , men hva med bruddstyrken da, noen som har noen formening om hvordan man går frem for å finne ut hva som er riktig? Quote Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Slagskibet Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 Finnes tabeller for sånt. Sjekk på Matitim Start.no. Quote Link to post
seilbåt Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 Hallo Jeg er enig med ''Herman'' du bør velge 16 mm, da det er godt å jobbe med. Det holder rikelig ang. bruddstyrke. hvis du ser i tabell vil nok den anbefalle 12 mm eller noe slikt. men det er etter min mening altfor tynt å jobbe med spesielt ved belastning. lykke til..... Det ser mye bedre ut også Quote Link to post
Akult Posted April 5, 2007 Share Posted April 5, 2007 Oppgitt bruddstyrke på tauet er greit å vite, men husk at denne reduseres med en gang man setter en knute. Et enkelt pålestikk er eksempelvis regnet til å gi tauet en redusert bruddstyrke på ca. 40 %. Quote Link to post
Anonym Posted April 5, 2007 Share Posted April 5, 2007 Oppgitt bruddstyrke på tauet er greit å vite, men husk at denne reduseres med en gang man setter en knute. Et enkelt pålestikk er eksempelvis regnet til å gi tauet en redusert bruddstyrke på ca. 40 %. Pålestikk reduserer vel faktisk bruddstyrken med godt opp mot 60%, mens åttetallsknop reduserer med ca 40%.. Quote Link to post
Recommended Posts