Marwin Startet 24.November.2003 Del på Facebook Startet 24.November.2003 Hvor alvorlig ER sjøveisreglene ment å tolkes? Spørsmålet dukket opp hos meg etter flere ulykker til sjøs, og spesiellt etter Sleipnerulykken. Og, er det andre "regler" som gjelder for mindre båter? Etter en ulykke til sjøs skal det vel holdes sjørett, men jeg har intrykk av at dette ikke følges; Påtalemakta har i de senere år latt det hele bli en vanlig rettsak, hvor ANDRE forhold enn det som sjøvesreglene beskriver blir vektlagt. Siden Sleipnerulykken er den som kanskje er mest omtalt i det siste og huskes best, var det mange paragrafer i sjøveisreglene som ble brutt (mangel på godt sjømannskap). Hvis de viktigste (pragr. 4 til 9) hadde blitt fulgt, ville ikke ulykken ha skjedd! Men tross dette, er det (iflg. media) snakk om å frikjenne navigatørene som brøt reglene, og la hele ansvaret smuldre bort v.h.a. advokatmat. Etter å ha lest Sleipnerrapporten (ligger på nettet), ble jeg rystet over mangel på aktsomhet i h.h.t. reglene. (Før ulykken inntraff). Videre mangel på oppfølging (rederiet) av pålegg fra myndighetene. På toppen forsøkes det å legge skylden på myndighetene. (Det var jo ikke DE som skapte skjærgården!) Så til småbåten: KAN vi reglene godt nok? BRUKER vi dem kategorisk i vår egen båt? Eller sender vi smågutten til byen i en hurtiggående båt for å kjøpe avisa til far på hytta? En ny båtsessong står for døra om noen få måneder. Hva om vi brukte de kalde måneder til å friske opp teksten i de internasjonale sjøveisreglene (+ de norske særbestemmelsene)? Så slipper vi kanskje problemene enkelte andre hadde: De visste hvor de kom fra, visste hvor de skulle, men visste ikke HVOR de var. Ikke holdt de utkikk og ikke tok de bruk de hjelpemidler de hadde. Og kanskje slipper de fri.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Pjolter Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Syntes virkelig at sjøveisreglenen bør abselutt følges det er jo derfor de eksisterer. Ellers var det nok en god ide`å oppfriske reglene i vintersesongen, Om vi følger dem? tja vi fleste gjør nok det så lenge vi kan de.... Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Krapyl Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Har alltid vært av den formening at reglene skal følges, ikke tolkes. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
MortenK Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Her er det vel ett enkelt svar ....... " De skal følges til punkt og prikke.." Jeg tror svært mange trenger å friske opp reglene (også meg selv). Etter min mening skal disse reglene sitte fremst i pannanår en er på sjøen og det er alltid noe en ikke husker "helt eksakt" Har selv reglene liggende i båten, for det er stadig behov for å friske opp! Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Slagskibet Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Jøje meg,men reglene åpner opp for å bruke sunn sjømannskap og fornuft også.Ikke glem det. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Jøje meg,men reglene åpner opp for å bruke sunn sjømannskap og fornuft også.Ikke glem det. Så sant, så sant! Regel nr 2, også kalt "Ansvarsparagrafen" er kanskje den viktigste av alle: Regel 2. Ansvar a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi. b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Hej på er! Tycker egentligen att det er ganska fascinerande att man har kunnat enas i hele världen om " Internationella Sjöveisregler"....................!!! skulle vara kul o höra forumets mening om det vi kaller 'Brödsejler-regeln' 'Den som seglar för nöjes skull, håller undan för den som seglar för sitt bröd' I vilken eller vilka regler kan man utlese ovanstående, som vi fått lära oss sedan vi var små? er det så enkelt att man följer sjöveisreglerna till punkt o prikke ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Hei Gunga Din, Ja, det er ganske utrolig at man kunne bli enig! Enda mer utrolig er det når man tenker på at det var den gangen broderfolket i vest var store på havet og "Solen aldri gikk ned over det Stor Brittanske rike" - så har de allikevel endt opp med venstrekjøring på land og "høyrekjøring" på sjøen.... Den regelen du etterlyser, den står som Regel 44, som riktignok er en del av de norske særreglene: Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Hei Gunga Din, Ja, det er ganske utrolig at man kunne bli enig! Enda mer utrolig er det når man tenker på at det var den gangen broderfolket i vest var store på havet og "Solen aldri gikk ned over det Stor Brittanske rike" - så har de allikevel endt opp med venstrekjøring på land og "høyrekjøring" på sjøen.... Den regelen du etterlyser, den står som Regel 44, som riktignok er en del av de norske særreglene: Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. mvh Poseidon Hej Poseidon! Visst det betyder att när jag seglar från Tönsberg ner till Skagen så håller jag undan för nyttetrafik så länge vi "passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde." men någonstans 'der ute' (säg vid Sydostgrunnen) går en grens der ett maskindrivet fartyg skall börja väja för mig..................... Nu er det ikke så att jag har några problem med just dette, men jag tenkte bare belyse detta att det ikke alltid er 'svart eller vitt' På samma sätt har jag hört att i sjöförklaringar, när olykker skett, så börjar dessa förhandlingar med 50/50 skuld innan man hört parterna og även vid 'solklara' fall med 'styrbordsregeln' så blir det aldrig 100/0 till Babordbåten, för att Styrbordsbåten var ju oxo inblandad o han 'väjde ju ikke för o undgå kollision, när han såg att kollisionen var oundviklig' Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Stadig vekk om sommeren så møter jeg "Bohus" eller "Color Viking" på min vei. De frakter folk som skal på ferie, folk som skal til Strømstad for å handle, og så frakter de røyk og sprit. Det samme frakter jeg. Er jeg nyttefartøy? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Stadig vekk om sommeren så møter jeg "Bohus" eller "Color Viking" på min vei. De frakter folk som skal på ferie, folk som skal til Strømstad for å handle, og så frakter de røyk og sprit. Det samme frakter jeg. Er jeg nyttefartøy? Du gör en veldi stor 'nytte' för handlarna i Strömstad ivarjefall !! men kansje ikke like stor 'nytte' för vinmonopolet ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Krapyl du er bare nyttetrafikk når du bringer forsyninger til vårens store første øltilvennings kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Where?When? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Slagskibet Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Galten,rundt 1ste april. Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Hej Poseidon! Visst det betyder att när jag seglar från Tönsberg ner till Skagen så håller jag undan för nyttetrafik så länge vi "passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde." men någonstans 'der ute' (säg vid Sydostgrunnen) går en grens der ett maskindrivet fartyg skall börja väja för mig..................... Nu er det ikke så att jag har några problem med just dette, men jag tenkte bare belyse detta att det ikke alltid er 'svart eller vitt' På samma sätt har jag hört att i sjöförklaringar, när olykker skett, så börjar dessa förhandlingar med 50/50 skuld innan man hört parterna og även vid 'solklara' fall med 'styrbordsregeln' så blir det aldrig 100/0 till Babordbåten, för att Styrbordsbåten var ju oxo inblandad o han 'väjde ju ikke för o undgå kollision, när han såg att kollisionen var oundviklig' Hei Gunga Din, Muligens detter er semantikk, pirk eller mangel på forståelse av de finere nyanser i det svenske språket, - men.......... Du skriver "o han 'väjde ju ikke för o undgå kollision, när han såg att kollisionen var oundviklig" Dersom en ser at kollisjon er u- unngåelig , er det forsent! En må da vike i god tid dersom det er fare for kollisjon. Jeg er sikker på vi mener det samme her. Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Hei Gunga Din, Muligens detter er semantikk, pirk eller mangel på forståelse av de finere nyanser i det svenske språket, - men.......... Du skriver "o han 'väjde ju ikke för o undgå kollision, när han såg att kollisionen var oundviklig" Dersom en ser at kollisjon er u- unngåelig , er det forsent! En må da vike i god tid dersom det er fare for kollisjon. Jeg er sikker på vi mener det samme her. Mvh sabrina Hej Sabrina! jada, vi menar sikkert samma men............man får ikke vike 'i god tid' om man styrbordsbåt........... Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart a) (i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart. (ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt. c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) (ii) i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side. d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette. Vad jag skrev ovan eller vad jag menade när jag skrev ovan, om jag var otydlig; när olykkan vel er ett faktum ! så kommer en del av skulden även att falla på den som hade 'rett till veg' !!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Batdilla Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 ...vårens store første øltilvennings kurs.Tilvenning? Trodde dette var som med sykling jeg, har man først lært det, så sitter det for alltid. MVH Batdilla Som ikke tar noen sjanser og heller vedlikeholder ferdighetene igjennom vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2003 Gunga Din, du har helt rett i din betraktning om skyldfordeling under sjørett. Den har lite med en vanlig rettsak å gjøre. Det KAN virke uforstående for mange, men bygger på årelange erfaringer (og tradisjoner?). Var engang vitne i sjøretten, og DET var en selsom opplevelse. Det var nesten så JEG følte SKYLD i at ulykken hadde skjedd! :-) Det jeg reagerte mest på med Sleipnerulykken, var bruddet på regel 5: "Et hvert fartøy SKAL ALLTID holde utkikk ved syn, hørsel såvel som ALLE tilgjengelige midler som er BRUKBARE under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt." De seilte i rød sektor fra tre fyr, kartmaskinene var avslått (fordi de stod litt "vanskelig plassert"), mens de sjøl holdt på å skru på hver sin radar (som vi vet var ubrukelige i den sjøen (på en så lav båt), mens de holdt høy fart i et område de visste var vanskelig. I kommentarene for regel 5 er dette utdypet ganske godt. Det samme var også gjeldene for regel 6: Sikker fart. Det KAN se ut som om vi har svært god plass på sjøen, og at alt går "sakte" (i forhold til bilkjøring), men når ting begynner å gå galt, skjer det ofte uhyggelig fort. Noe å tenke på for oss i mindre båter også! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Slagskibet Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 Tilvenning? Trodde dette var som med sykling jeg, har man først lært det, så sitter det for alltid. MVH Batdilla Som ikke tar noen sjanser og heller vedlikeholder ferdighetene igjennom vinteren Men fysjamei da Dilla!Du skjønner jo det at det må jo være tilvennings kurs hver vår.Det er stor forskjell å sitte i heimen og å sitte i båten :nono:Kurset er garantert damefritt,bortsett fra et par bikkjer.Tungetale er tillatt i sene stunder uten innblanding fra det sterke kjønn.Rå ljuging er påbudt.Sånt får du ikke lov til hjemme.Vanligvis Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 ...Sånt får du ikke lov til hjemme. Vanligvis.Men hvordan er det du har stelt deg? Får du ikke lov inne, kunne det kanskje være noe å tenke på å anskaffe deg ei Dillebu hvor du kan sysle med båtsaker, ha kamerater på besøk, og uforstyrret bedrive nevnte aktiviteter. Håper bua mi skal bli innflytningsklar til jul. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 ................................Dillebu hvor du kan sysle med båtsaker, ha kamerater på besøk, og uforstyrret bedrive nevnte aktiviteter...................= + (låter som en kj.ide' ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 Gunga Din, du har helt rett i din betraktning om skyldfordeling under sjørett. Den har lite med en vanlig rettsak å gjøre. Det KAN virke uforstående for mange, men bygger på årelange erfaringer (og tradisjoner?). Var engang vitne i sjøretten, og DET var en selsom opplevelse. Det var nesten så JEG følte SKYLD i at ulykken hadde skjedd! :-) Det jeg reagerte mest på med Sleipnerulykken, var bruddet på regel 5: "Et hvert fartøy SKAL ALLTID holde utkikk ved syn, hørsel såvel som ALLE tilgjengelige midler som er BRUKBARE under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt." De seilte i rød sektor fra tre fyr, kartmaskinene var avslått (fordi de stod litt "vanskelig plassert"), mens de sjøl holdt på å skru på hver sin radar (som vi vet var ubrukelige i den sjøen (på en så lav båt), mens de holdt høy fart i et område de visste var vanskelig. I kommentarene for regel 5 er dette utdypet ganske godt. Det samme var også gjeldene for regel 6: Sikker fart. Det KAN se ut som om vi har svært god plass på sjøen, og at alt går "sakte" (i forhold til bilkjøring), men når ting begynner å gå galt, skjer det ofte uhyggelig fort. Noe å tenke på for oss i mindre båter også! Hej Marwin! Tror ikke att det er så många av 'fritidsbåtsägare med radar' som känner till regel 5! Den innebär att det ställs ett större krav på dom med radar än dom utan radar ! Den skall vara påslagen og användas!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 Det er ikke så lenge siden at vi hadde en sjøforklaring i Stavanger, etter at en bilferje hadde gått på land i tykk tåke. Da kom det frem at man hadde vært to mann på broen da det skjedde, nemlig skipper og rormann. Disse var ikke spesielt på talefot med hverandre og derfor ble heller ingenting sagt mellom dem. Situasjonen kokte ned til: Rormannen så ingenting og skipperen sa ingenting! Under sjøforklaringen presterte skipperen (i følge avisreferatet) å si noe i retning av at han anså matrosen som stod til rors for å være en så erfaren og lokalkjent fisker at det ikke skulle være nødvendig å si noe Det må også tilføyes at rederiet ikke hadde funnet anledning til å installere kartplotter ombord - men det kom visstnok like etterpå.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Slagskibet Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 I gamle huset så hadde jeg ei sånn bu Dilla.Men i sommer så bestemte Ørna seg for å flytte og jeg fikk grini meg til ny motor .Og da er det ikke nok kontanter igjen til å bygge bu .Men bua er planlagt så snart det er mogeleg.Kjøleskapet er klart,stereo(2 faktisk),et par gamle stresslesser,bord står i garasjen og venter .Akkurat nå så holder jeg på å pusse opp 2 gamle hornminer som er innkjøpt i høst. En på hver side av døra for dette blir forbudt område for Ørnhild. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 ...Og da er det ikke nok kontanter igjen til å bygge bu. Men bua er planlagt så snart det er mogeleg. Det behøver ikke bli så ustyrtelig dyrt med Dillebu. Jeg kjøpte ei 19kvm Moelvenbrakke for 6500,-. Det var buet tak på den, så jeg valgte å lage ordentlig mønetak for å slippe at snøen legger seg. Og så blir det penere å se på. Det er hovedsaklig taket som har dratt opp prisen i mitt tilfelle. Og så gikk det med en del beis - treverket var helt knusktørt utvendig. Ellers har jeg plukket opp ei billig dør her, noen billige plater der, osv. Regner med å havne ut på rundt 20 000,- for hele konstruksjonen. Tenkte jeg skulle poste noen bilder fra prosjektet bare jeg kommer litt lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.