Jump to content

Snodig lanterneføring -- to røde, horisontale i masten


Skipper Worse

Recommended Posts

Med utsikt til Den Kongelige norske Marines stoltheter faller blikket ofte på de store grå når jeg pusler omkring i Hangarskibet. I dag, just i skumringstimen, ble jeg obs på en lanternekombinasjon jeg aldri har sett før: To røde lanterner i mastetoppen, horisontalt plassert dvs. side om side. Samtlige fortøyde hadde denne kombinasjonen, også KNM Fritjof Nansen og en av de eldre Oslo-klasse fregattene som lå til kai i kveld. Denne kombinasjonen har jeg aldri sett før og jeg finner den heller ikke hjemlet i Sjøveisreglene.

 

Er det noen som har peiling på hva denne kombinasjonen betyr? Hører dere, "D5-ferskinger"?? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Innen aviasjon er det vanlig med et rødt lys for å markere hinder, ja. Nå har ikke de gamle fregattene (Oslo-klassen) helidekk lengre, men det behøver ikke bety så mye. Kan jo også være noe som disse grå rederiene bruker til andre signalbehov også, hvem vet? Har sett de samme lysene på andre lands krigskanoer, må vite.

 

Saken ble diskutert på siste D5L-samlingen i Stavanger, men den fant ingen entydig konklusjon. Eller for å si det på en annen måte, vi hadde ikke peiling.....

 

Nuvel.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Er det de røde parvise lysene som står på traversen tverskips i formastra du mener?

Gitt det er disse tror jeg ikke de har annen funksjon en markeringslys.

De med D5L har kanskje en annen erfaring

Mener å huske at det ble speidet etter disse i sene nattetimer i de hine dager ombord på Valkyrien.

Den eldre fregatten er vel den eneste gjenværende operative i denne klassen, Narvik som vistnok har vært på avskjedstur i Nord-Norge

og som i løpet av sommeren skal ende opp som en del av Marinemuseet på KarlJohansværn i Horten.

Link to post
Share on other sites

Kan jo tenkes at dei prøver å signalisere ein rød rundtlysende lanterne og må ha to stk på kvar side av masten slik at ikkje denne skal skape blindsoner i bestemte vinkler..? Ein tanke...

Jeg tror at det kan være svaret. Jeg har sett det samme flere gange. Men det skal jo ikke være nødvendig å ha røde ( eller andre ) lanterner når en ligger ved kai. Men de har kanskje startet påsken :drink:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

To røde lys i toppen av masten side omside betyr millitært fartøy og som kjendt har militærefartøy sprengstoff av forskjellige arter.

Optisk signalisering skjer via lyskastere grunnet av at ingen andre enn den retningen lysene går i skal kunne oppfatte kommunikasjonen.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg undredes jo, som naturlig vel er, om denne aparte lanternekombinasjonen kanskje rett og slett betydde "blondinner og cognac om bord", som en slags referanse til det utenlandske "red light district". I så fall hadde jeg jo vært raskt bortom ... :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

To røde lys i toppen av masten side omside betyr millitært fartøy og som kjendt har militærefartøy sprengstoff av forskjellige arter.

Optisk signalisering skjer via lyskastere grunnet av at ingen andre enn den retningen lysene går i skal kunne oppfatte kommunikasjonen.

 

Jeg er med på denne. Signal til flygende fartøy om hinder skal være et rødt lys som lyser 360 grader og hinder over 50 m over bakke skal være rødt blinkende som viser 360 grader...

Var på seilbåt festival i Brest. Som kjennt er det en kjempe stor marine base der. Alle marine fartøy som var fortøyd hadde 2 røde lys i masten. Så den forklaringen høres riktig ut :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg undredes jo, som naturlig vel er, om denne aparte lanternekombinasjonen kanskje rett og slett betydde "blondinner og cognac om bord", som en slags referanse til det utenlandske "red light district". I så fall hadde jeg jo vært raskt bortom ... :yesnod:

 

hehe... Nachspiel på Briggen kanskje :cheers::drink:

Link to post
Share on other sites

Jeg undredes jo, som naturlig vel er, om denne aparte lanternekombinasjonen kanskje rett og slett betydde "blondinner og cognac om bord", som en slags referanse til det utenlandske "red light district". I så fall hadde jeg jo vært raskt bortom ... :yesnod:

Ja bevares, litt enkler for selvbombere å finne seg et eksplosivt mål med disse lysene :yesnod: Så da er ikke et bespøk å anbefale :lol: :lol:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper ikke at det skal "symbolisere" EN rundtlysende ... for hvorfro skal de ha en rød rundtlysende når de ligger fortøyd til kai? Det finnes ingen hjemmel for det i reglene og derfor er det feil. Jeg tror fortsatt mest på B&C-teorien.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Med utsikt til Den Kongelige norske Marines stoltheter faller blikket ofte på de store grå når jeg pusler omkring i Hangarskibet. I dag, just i skumringstimen, ble jeg obs på en lanternekombinasjon jeg aldri har sett før: To røde lanterner i mastetoppen, horisontalt plassert dvs. side om side.

 

 

Jeg mener dette har noe med fly å gjøre, for at fly ikke skal treffe masten kansje :wink:

 

Minerydderene har dette, det er luftputekatamaraner (ses), kansje det har noe å si?

 

Som Matros på KNM Alta så kan jeg fortelle at det er airwarning lampene...

Når vi er vell fortøyd så er det det skipet som har vaktsjef som beholder disse lampene tent...

 

Her er masta på KNM Alta....

52613.jpeg

trykk for større bilde

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er blitt henvist til sjøveisreglene her, og på min hjemmeside har jeg to linker til disse hos Nautisk forlag. Den ene er for nedlasting, og den andre online. Linkene er: http://www.nautisk.no/nor/pub/colreg/index.htm og http://www.nautisk.no/nor/pub/colreg-nor.exe

 

Men reglene er tydeligvis fjernet! Søker jeg på "Sjøveisreglene" hos Nautisk Forlag, finner jeg bare bestillingssiden for reglene! Er de begynt å bli ekstra griske og kun gir oss dette mot betaling?

 

Noen som vet om andre linker til reglene?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk LA3939, da ser linkene mine endret.

Lars H. :sleep:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som Matros på KNM Alta så kan jeg fortelle at det er airwarning lampene...

Når vi er vell fortøyd så er det det skipet som har vaktsjef som beholder disse lampene tent...

 

Jeg hadde det alternativet i tankene, men avskrev det, siden det er svært lite lufttrafikk over Haakonsvern -- for å si det mildt. Forresten var det samtlige fortøyde og ikke bare ett fartøy som hadde disse lanternene tent.

 

Jaja. Mysteriet oppklart? Nei. Jeg tror fortsatt at det er et hittil ukjent signal som forteller at det er B&C m bord :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvorfor alle båtene har lampene tent etter vell fortøyd hvet jeg ikke. men var alle båtene fregatter???

Det er jo 1 vaktsjef pr skvadron. så hvis du så en fregatt en minerydder en mtb osv så er det jo greit, men hvis dette er samme fartøytype så er jeg usikker.

Men jeg kan jo spørre skipsjefen etter påske så kan vi få ett ordentlig svar...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...