Jump to content

Snodig lanterneføring -- to røde, horisontale i masten

Skipper Worse

Recommended Posts

Sant så sant. men husk at marinen har egne regler for lanterneføring og andre merkinger, enn vanlig skipstrafikk.

Selvfølgelig gjelder sjøveisregler osv for oss også, men vi bruker har også militære regler.

Sjefen er på ferdie å har lagt igjenn telefonen hjemme. datra hans som svarte meg hviste ikke no men han skulle svare når han kom hjem. så da må vi nok vente til etter påske om å få dette bekreftet...

Værste jeg har hørt....døtre av slike "Sjæfer" i militæret...de trodde jeg kunne det meste etter å ha hatt oppveksten blandt "gakk-gakker". :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Sant så sant. men husk at marinen har egne regler for lanterneføring og andre merkinger, enn vanlig skipstrafikk.

Selvfølgelig gjelder sjøveisregler osv for oss også, men vi bruker har også militære regler.

Jeg har luftet spørsmålet for en tidligere NK på en marinebåt, han hadde aldri hørt om en slik lanterneføring, og forstod ikke hva det kunne være.

Jeg ringte ombord i går på en av skutene det er snakk om og fikk svaret fra en av offiserene:

Det er obligatoriske luftvarslingslanterner.

Sånn er det med det!

Tipset de om denne siden og håpte de kunne svare selv, men dere vet jo at i det rederiet rir man ikke samme dag man saler...... heheheheheh

Jeg undredes jo, som naturlig vel er, om denne aparte lanternekombinasjonen kanskje rett og slett betydde "blondinner og cognac om bord", som en slags referanse til det utenlandske "red light district". I så fall hadde jeg jo vært raskt bortom ... :yesnod:

Bakgrunnen for diskusjonen vi hadde i Stavanger et par uker siden var den nederlandsk gråtass til kais der borte som jeg observerte på en av mine kveldsturer. Den hadde to røde parallelt i masten (horisontalt). I tillegg hadde den en rundtslysene hvit lanterne på en 2 meter høy mast 3-4 meter innpå bakken. Ikke vet jeg hva det betyr, men det var fredag kveld og hele skipet dunstet gammelt efterbarberingsvann. Ingen musespray ombord der så vidt mine organer senset - men dette var ennu tidlig på aftenen. Da jeg slet ut min gakk gakk uniform i KV hadde vi ingen "airwarning" i masten. Selvom det på enkelte overligg burde vært varlset både med det ene og andre med tanke på omgivelsenes ve og vel :wink:

Apropos lanterneføring: jeg observerte en helt ny båt i går kveld fra et anerkjent norsk verft. Som fult tillatt for motorbåter under 12 meter har den en rudntlysende topplanterne i stedet for forlanterne og akterlanterne. Ca 10 cm bak denne lanternen var det montert en liten gummiantenne som antakelig gir 20 graders dødvinkel på lanternen for båter som innhenter aktenifra . Etter min mening bryter dette da med CE merkingen av båten ettersom lanterneføringen ikke er godkjent. Merkelig at man kan gjøre noe slik.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...