Skipper Worse Svart 4.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2007 Det var i alle fall Nansen og en Oslo-klasse freatt; hva de andre var kunne jeg ikke se. Ikke bare er synet svekket av innstendig stiring på lekre blondiner gjennem mange år: på toppen av det hele var det skumring da jeg oppdaget disse mystiske lysene. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Zikk Zakk Svart 4.April.2007 Del på Facebook Svart 4.April.2007 Oki. Jeg ble ganske nysgjerrig selv så jeg orket ikke vente til etter påske. sende en sms til sjefen i dag. Men har ikke fått svar enda... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 tankene mine går til signalet "B". Rødt lys om natta,rødt flagg om dagen. Laster,losser,fører farlig last ? Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Hvis et marinefartøy driver med noe "farlig" last osv så tenner de ikke noe ekstra lys men heiser da flagget BRAVO. Uansett om det er natt eller dag... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 B er det røde signal flagget om dagen og rundtlysende rødt lys om natta. Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Sant så sant. men husk at marinen har egne regler for lanterneføring og andre merkinger, enn vanlig skipstrafikk. Selvfølgelig gjelder sjøveisregler osv for oss også, men vi bruker har også militære regler. Sjefen er på ferdie å har lagt igjenn telefonen hjemme. datra hans som svarte meg hviste ikke no men han skulle svare når han kom hjem. så da må vi nok vente til etter påske om å få dette bekreftet... Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Værste jeg har hørt....døtre av slike "Sjæfer" i militæret...de trodde jeg kunne det meste etter å ha hatt oppveksten blandt "gakk-gakker". Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Anonym Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Sant så sant. men husk at marinen har egne regler for lanterneføring og andre merkinger, enn vanlig skipstrafikk.Selvfølgelig gjelder sjøveisregler osv for oss også, men vi bruker har også militære regler. Jeg har luftet spørsmålet for en tidligere NK på en marinebåt, han hadde aldri hørt om en slik lanterneføring, og forstod ikke hva det kunne være. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Tipper det er luftvarsling - mener vi hadde det samme på KV. Er ikke helt mitt felt, men tror altså det. Luftvarslingen er nok i tilfelle mer for helikopter enn for DC9 fra Flesland Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Jeg ringte ombord i går på en av skutene det er snakk om og fikk svaret fra en av offiserene: Det er obligatoriske luftvarslingslanterner. Sånn er det med det! Tipset de om denne siden og håpte de kunne svare selv, men dere vet jo at i det rederiet rir man ikke samme dag man saler...... heheheheheh Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 (redigert) Jeg undredes jo, som naturlig vel er, om denne aparte lanternekombinasjonen kanskje rett og slett betydde "blondinner og cognac om bord", som en slags referanse til det utenlandske "red light district". I så fall hadde jeg jo vært raskt bortom ... Bakgrunnen for diskusjonen vi hadde i Stavanger et par uker siden var den nederlandsk gråtass til kais der borte som jeg observerte på en av mine kveldsturer. Den hadde to røde parallelt i masten (horisontalt). I tillegg hadde den en rundtslysene hvit lanterne på en 2 meter høy mast 3-4 meter innpå bakken. Ikke vet jeg hva det betyr, men det var fredag kveld og hele skipet dunstet gammelt efterbarberingsvann. Ingen musespray ombord der så vidt mine organer senset - men dette var ennu tidlig på aftenen. Da jeg slet ut min gakk gakk uniform i KV hadde vi ingen "airwarning" i masten. Selvom det på enkelte overligg burde vært varlset både med det ene og andre med tanke på omgivelsenes ve og vel Apropos lanterneføring: jeg observerte en helt ny båt i går kveld fra et anerkjent norsk verft. Som fult tillatt for motorbåter under 12 meter har den en rudntlysende topplanterne i stedet for forlanterne og akterlanterne. Ca 10 cm bak denne lanternen var det montert en liten gummiantenne som antakelig gir 20 graders dødvinkel på lanternen for båter som innhenter aktenifra . Etter min mening bryter dette da med CE merkingen av båten ettersom lanterneføringen ikke er godkjent. Merkelig at man kan gjøre noe slik. Redigert 8.April.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Sendte e-post til sjøforsvaret med dette spørsmålet for en uke siden, fikk svar i dag - etter at mottakeren kom tilbake fra avspasering: Sikkerhetslys ifm innflyging av helikoptere Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
olpi Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 (redigert) Husket riktig m.h.t. vaslingslys for helikopter. Er nok noen små grå i skallen som fremdeles lever da Hadde jeg vært FDO så hadde jeg 100% sikker på det, men jeg var istedet maskeviddemåler på deltid Redigert 10.April.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Som Matros på KNM Alta så kan jeg fortelle at det er airwarning lampene... Når vi er vell fortøyd så er det det skipet som har vaktsjef som beholder disse lampene tent... Artig at så mange ringer og sender mail til forsvaret selv om jeg lenger opp i tråden svarte på dette... Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Artig at så mange ringer og sender mail til forsvaret selv om jeg lenger opp i tråden svarte på dette... Jeg skrev da vitterlig at jeg spurte dem for en uke siden, altså den 3/4...... Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Mulligan Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Reglene for helidekk. Må jo være aktuell lesning for enkelte nybåtkjøpere her på siten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.