Ankermann Startet 4.April.2007 Del på Facebook Startet 4.April.2007 Er det nok å ha sinkanoden på flapsen uten å pusse til stålet, altså på malinga på flapsen? Vil skruen ha nok kontakt, eller bør det pusses rundt hele slik at sinken er flat i flat med flapsen (som er syrefast tror jeg) uten maling under? Sitér dette innlegget Link to post
Ankermann Svart 4.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2007 Og hvor stor bør denne sinken være. Holder det med en "liten" sink? Sitér dette innlegget Link to post
static Svart 4.April.2007 Del på Facebook Svart 4.April.2007 I utgangspunktet er det godt nok at det er kontakt gjennom en skrue. Men det som har vist seg å være den beste løsningen er å montere sinkanoden med litt avstand til monteringsflaten. Dvs at du legger ei skive mellom sinkanoden og trimplanet i ditt tilfelle. Så pusser du rent for lakk på begge sider av planet slik at både skiven som ligger i mellom og skruen får god kontakt med metallet i planet. På denne måten øker du overflaten som har kontakt med sjøvannet en god del. Og du oppnår dermed en bedre beskyttelse. Og så må du jo passe på at det ikke kommer lakk på selve anoden da. Samt at det lønner seg å ta en stålbørste å børste vekk det løse på anoden etter den har vært i bruk en stund. Følger du disse råd skal det gå godt med planene dine. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.April.2007 Del på Facebook Svart 4.April.2007 Dersom trimflapsene er godt stoffet er det ikke store anoden som skal til for primært å hindre at det oppstår korrosjonsskader mellom flapsene og innfestingen med skruer til selve aktersåpeilet. Jeg har i havna vår i Son sett trimflpas som har begynt å løsne fra akterspeilet fordi innfestingen til akterdekket har begynt å tære opp. Har desverre ikke bilder av dette. Her er bile av øvre anode på SB trimflafs. Har tilsvarende under trimflapset, og 2 tilsvarende på BB flaps. Dette er klart overdimensjonert - men det kan være at jeg neste år bare trenger å børste anodene. På akterspeilet har jeg dessuten en 3 kg sinkanode som er koblet til propellakselbraketter og roroppheng innvendig med 6 kvmm kobberledning. Produsenten har bare benyttet sinkanoder på propellskruene, så det skal bli interessant til høsten å se hvoprledes de forakjellige anodene tæres. plaåpla Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 4.April.2007 Del på Facebook Svart 4.April.2007 . Har akkurat samme type anode på mine flaps. Har ikke sett disse før. Selges i de fleste båtbutikker eller ??? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
roaldbj Svart 4.April.2007 Del på Facebook Svart 4.April.2007 Jeg er ganske overbevist om at jeg kjøpte dem hos Biltema - de har betegnelsen "knappanoder". Jeg kjøpte 90 mm anodene med vekt 0.5 kg, til kr 59.90 per stk. Biltema har to typer: Ø Vekt Art. Art nr Pris Antall 70 mm 0,25 kg 25-289 39,90 kr 90 mm 0,5 kg 25-281 59,90 kr Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 4.April.2007 Del på Facebook Svart 4.April.2007 takk for den Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.