Jump to content

Sinkanode på flaps


Ankermann

Recommended Posts

I utgangspunktet er det godt nok at det er kontakt gjennom en skrue. Men det som har vist seg å være den beste løsningen er å montere sinkanoden med litt avstand til monteringsflaten. Dvs at du legger ei skive mellom sinkanoden og trimplanet i ditt tilfelle. Så pusser du rent for lakk på begge sider av planet slik at både skiven som ligger i mellom og skruen får god kontakt med metallet i planet. På denne måten øker du overflaten som har kontakt med sjøvannet en god del. Og du oppnår dermed en bedre beskyttelse.

 

Og så må du jo passe på at det ikke kommer lakk på selve anoden da. Samt at det lønner seg å ta en stålbørste å børste vekk det løse på anoden etter den har vært i bruk en stund.

 

Følger du disse råd skal det gå godt med planene dine. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dersom trimflapsene er godt stoffet er det ikke store anoden som skal til for primært å hindre at det oppstår korrosjonsskader mellom flapsene og innfestingen med skruer til selve aktersåpeilet.

 

Jeg har i havna vår i Son sett trimflpas som har begynt å løsne fra akterspeilet fordi innfestingen til akterdekket har begynt å tære opp.

 

Har desverre ikke bilder av dette.

 

Her er bile av øvre anode på SB trimflafs. Har tilsvarende under trimflapset, og 2 tilsvarende på BB flaps. Dette er klart overdimensjonert - men det kan være at jeg neste år bare trenger å børste anodene.

 

 

anodesbflaps.jpg

 

 

På akterspeilet har jeg dessuten en 3 kg sinkanode som er koblet til propellakselbraketter og roroppheng innvendig med 6 kvmm kobberledning.

 

Produsenten har bare benyttet sinkanoder på propellskruene, så det skal bli interessant til høsten å se hvoprledes de forakjellige anodene tæres.

 

anode3kg.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

plaåpla

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske overbevist om at jeg kjøpte dem hos Biltema - de har betegnelsen "knappanoder".

 

Jeg kjøpte 90 mm anodene med vekt 0.5 kg, til kr 59.90 per stk.

 

 

 

Biltema har to typer:

 

 

 

Ø Vekt Art. Art nr Pris Antall

70 mm 0,25 kg 25-289 39,90 kr

90 mm 0,5 kg 25-281 59,90 kr

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...