Jump to content

Hvor mye sveller Hondurasmahogny i trutningen?


vikers

Recommended Posts

treseileren min så er huden i 12 mm. Hondurasmahogny. Hvor mye kan jeg regne med at den sveller fra helt tørr som den er nå, og til etter at jeg har mettet den med olje og hatt den på vannet i noen dager?

 

Et par steder er den noen glipper mellom hudplankene men disse er ikke mer enn maks 2 millimeter eller så...bør jeg dreve disse, eller vil disse lukke seg med olje og vann? Bør jeg kanskje dreve disse uansett, eller vil det holde med eksempelvis Farm før sjøsetting? Har aldri jobbet med mahogny under vannlinjen, så her er jeg blank..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det har vært skrevet en masse om dette tidligere. Hvis det er drev mellom bordene, driv etter med bomullsgarn og ikke hardt. Hvis det ikke er noe, bruk smørefett. Bruker du Farm eller hva som helst annet på så tynne bord, kommer de til å bule, garantert. Hvis du 'drukner' bordene i olje, vil de trutne mindre. Selv om de vil forhåndstrutne en del. En bekjent sauset skroget på sin Colin Archer (Venus) inn med 300 liter D1, det tok et par år før båten trutnet. Men den kommer aldri til å råtne.

 

Noen setter vannsprederen på noen dager med bunnpluggen åpen. Det hjelper også. Våte tepper innvendig i båten et par uker før sjøsetting.

 

Noe av det viktigste er å la båten ligge rolig på sjøen en uke eller to før du rigger den.

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med hvor mye det trutner, men her er et utdrag fra en av mine favorittlinker:

 

Tetting av båten før sjøsetting

Det enkleste er å dekke innsiden av skroget med våte filler, disse fuktes regelmessig i noen dager. Noen hevder at det bare er å

fylle båten vha. vannslange. Båten tåler imidlertid ikke denne belastningen, plutselig spretter naglene ut (eller i det minste at de

ryker).

Om skroget er mettet med olje, etter at treet er svellet (gjerne om høsten), reduseres (elimineres) behovet for å trutne skroget.

Det kan ta et par tre sesonger til du kommer dit.

 

Ellers er vanlig margarin fra kolonialen et alternativ til smørefett. :wink:

Jeg kombinerer våte filler og vannspreder, men har vannsprederen på yttersiden. Filler i 2-3 uker før utsett, spreder siste 1-2 døgn.

Gammelt sengetøy og frotehåndkler er gull verdt for å holde på fuktigheten innvendig.

 

Setter gjerne på maskerinstape der det renner som verst med vann gjennom. Inbiller meg at det holder vannet i åpningene og påskynder trutningen.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg vet er at mahogany trutner mindre enn furu, men det vet du jo...

Så trikset er:

 

når sesongen er over og skuta på land, så tømmer du henne for vann. Vent en uke noen dager og begynn å olje med D1, Clipper 1, linolje eller hva du bruker av pentrende olje. Fortsett vått i vått gjennom hele vinteren (3-4 ggr. er nok på majali..) På Majali som er 23 fot og smal, bruker det å gå 10 liter pr vinter. og hun har fått denne behandlingen nesten hvert år siden 1952... ikke i år :blush:

Når sjøsettingen kommer, er båten ferdig "trutnet", dvs, oljen har byttet plass med vannet og bordene er like "svellet" men med olje isteden for vann..

Spensten i treverket holder, råte skal jo mye til. og sjøsettingen er ikke så skummel...

Eneste ulempen er at en ikke bør male skroget under vannlinjen. Dette gjør jo at det ser litt mer "romlete" ut enn når det er malt...

 

Vel, ikke noe svar desverre, men håper dette kanskje gjør at du slipper de spørsmålene i fremtiden..

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hej Om du drevar mahognyen

,kann du räkna med att du får dreva dubbelt så mycket nästa år.

Kör med farm tät eller någon annan gukka.

Fukta gärna med någon gamla mattor inuti båten före sjösättning.

Ettannat trick som används av en slipkompis,maskeringstape.

Kör inte med med vannspridaren om du inte kann sitta å staka upp

hullet hela tiden,lite skit blir snabbt en plugg.

MVH Odd :sailing:

Link to post
Share on other sites

ok..takk for tips og triks! :flag:

 

Da blir det å tette med Farm i sprekkene og legge våte ryer og filler inne i båten. Vannspreder på utsiden de siste dager før sjøsetting.

Så satser jeg på at båten skal bli "potte tett"! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Ferdig blir jeg nok ikke, men båten kommer nok på vannet før din.......i år også! :lol: :lol: :lol:

 

Jeg skal ikke feste inn noe av innredningen før jeg sjøsetter...det blir så mye enklere å se problemer som eventuelt dukker opp da. Men jeg får laget noe ferdig i bua, som jeg kan montere inn mens den ligger på vannet. Virkelig god finish og komfort får den nok ikke før neste sesong, men bruksskikk skal det bli i år...også! :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Samme her...skulle gjerne jobbet litt i båten, men med "styrke 10 fra alle kanter" er det en risikosport jeg ikke behersker. :headbang: :headbang:

Håper det løyer litt utover påsken...det går faretruende fort fremover nå!! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...