Jump to content

Polering og sklisikring


froesak

Recommended Posts

Hva og hvordan skal jeg gå frem når jeg skal polere der det er sånn ruglete overflate på skroget. Prøvde på en liten flekk men det ble sittende igjen voks nede i porene som ikke lot seg polere vekk. Er det noe spesiell voks eller fremgangsmåte for og unngå dette eller må jeg bare la være og polere disse områdene?

Link to post
Share on other sites

¨Jeg skal i hverfall prøve å polere dekket i år. Er så lei av all dritten som legger seg imellom rillene. Det er et slit å få det skikkelig rent med dekksbørsten, sitter noe jevl....

Har kjøpt en roterende dekkbørste som jeg kan montere på poleringsmaskinen. Tenkte å kline inn dekket med polish og så benytte dekkbørsten til å børste det skikkelig inn i dekket. Etter 30 minutter så bruker jeg samme børsten til å børste vekk overflødig polish.

Hva tror dere om denne fremgangsmåten???

 

:) Sverre

Link to post
Share on other sites

Hempel (og sikkert flere) har en voks spesielt for dette formålet - uten at det blir glatt å gå på.

 

Jeg har prøvd denne voksen, spesielt for dekk. Man blander den ut med vann.

Jeg synes ikke det hjelper noe særlig, for etter kort tid så legger skitten seg i rillene på dekket, og det er vanskelig å få fjernet det etterpå med dekksbørsten.

Link to post
Share on other sites

Fikk tips om Johnson bonevoks for linoleum. Brukte dette på en tidligere båt. Resultatet ble veldig bra, bortsett fra at jeg jeg ikke hadde gjort godt nok rent. På grunn av rensende effekt ble noe møkk liggende langs kanter og inne ihjørner. Dette så jeg ikke og fikk et svare strev med å få fjernet dette. Resultatet på flater ble veldig bra og ikke glatt.

Link to post
Share on other sites

Har både polert og smurt på hardvoks. Glatt som pokker. Men etter noen dager med regn og skitne sko, så regner jeg med at antisklien er tilbake i virksomhet. Problemet er alle små luftporer som suger skitt. Der er det viktigst å få fylle på med voks, men det blir usikkert å gå på den første tiden. Så jeg tar denne behandlingen tidlig om våren, og før vinteropplaget starter (som regel siste båtturen på høsten).

 

Men det er stor forskjell på hvordan antisklien er laget også. På Bavaria er det små firkantede knotter som da er et mønster i støpeformen. Derav kommer den dårlige finishen med luftporer. Andre har "sand" i topcoaten. Dette er nok enklere å holde rent. Problemet med rengjøringen min, er at det ikke er mulig å få rense disse porene uten skikkelig stoff. Og det beste jeg har funnet til nå er faktisk flytende hardvoks med rensemiddel (International Wax Sealer)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hører fra tid til annen at antisklimønsteret ikke skal poleres av sikkerhetsmessige grunner osv.. Ja for latskap finnes det mange grunner

 

Bruker MaxWax rensekrem (akrylpasta) og polish (Hardglans) og dette holder hele sommeren. Men jeg spyler av, etter hver helg. Og såpe er fy. Men det trengs faktisk ikke. Dette gjelder forøvrig hele båten. Antisklimønstret blir møkkete nederst/innerst i porene. Her må det vokses om man ønsker dette blankt og pent. Det er jo toppen av sklimønstret man går på og der blir polishen slitt bort relativt fort, men her fester heller ikke skitten.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vanlig båtpolish på antisklidelen av dekket , venter til det tørker og går over med en finhåret børste istedet for å polere med duk/klut , da får jeg opp alt nede i rillene samtidig som jeg får gjort det hele litt grovere i finishen.

Har gjort dette i flere år og det er null forskjell på antisklieffekten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...