Jump to content

Aluminiumslister til vinduene - hva slags og hvordan?


Arniff

Recommended Posts

Ny dekksluke er på plass, og nå skal vinduene til pers. Rakk ikke å gjøre noe med dem ifjor. Som vanlig på Alo Mikkel er det utenpåliggende vinduer. Aluminiumslistene manglet da jeg kjøpte båten, og rundt vinduene var det klint på betydelige mengder sika (se bildet fra høsten 2005). Ikke pent. og fortsatt er det ikke tett. Nå skal det renses opp og gjøres på nytt.

 

Fra de aktuelle trådene her på forumet har jeg forstått at butylgummi er tingen når det gjelder å tette mellom vindu og skrog. Men sannelig om det er lett å finne de ferdiglagede båndene eller "lissene" som ble omtalt her. Jeg lette på nettet og ringte rundt til glassmestere, rørleggere, flisforhandlere og båtutstyrsbutikker, men forgjeves. Så nå bruker jeg det tettemiddelet de sendte med dekksluka fra England. Det er butylgummibasert, og fungerte greit på luka, men var fryktelig klissete. Det hele ble forverret av at beholderen hadde engelske dimensjoner og var for stor for min fugepistol. Jeg måtte mekke noe selv og sølte desto mer. Kjøpte noe liknende stoff på Biltema i dag i tilfelle det skulle bli for lite til vinduene.

 

Men så var det aluminiumslistene. Hva er det egentlig jeg skal ha? Hva slags profil? Og hvor skal jeg få fatt i slike lister? Har allerede kontaktet en del butikker. Hva gjør jeg med de gjennomgående skruene som fester vinduene til skroget? Har gått og stirret på alle vinduer og vinduslister i båthavna for å skjønne noe mer. Men enten har de vinduer som flukter med skroget, eller de har utenpåliggende vinduer uten lister. Finner ingen Alo Mikkel. Synes ikke jeg ser noen skruer i det hele tatt på bilder jeg finner på nettet. Hvordan er listene festet?

 

Fant to mulige lister i eloksert aluminium hos Astrup Maskin på Kaldbakken i dag. Begge var vinkellister med ulike ben, nærmere bestemt 15 x 25 mm. Dimensjonene passer ganske bra dersom de legges utenpå skruehodene. Men det vil jo bli ganske luftig under der. Skal jeg fylle det hele med noe? Forhåpentlig ikke med butylgummi der. Skulle egentlig hatt en profil som gikk inn mot ruta igjen når skruehodene var passert. Hvordan fester jeg listene? Skal jeg erstatte noen av skruene med noen lengre og la dem gå også gjennom lista?

 

Det ble mange spørsmål en sen kveld. Forhåpentlig er det noen som vet hvordan.

 

Arniff

alo_mikkel_26_022__redusert.jpg

Link to post
Share on other sites

Ring denne butikken. Feil landsdel men er nesten sikker på at de har det du trenger.

 

På de båtene jeg har hatt er det benyttet en ytre og en indre alu list. Den ytre listen har profiler som ruten "ligger" i samt en kanal som er for skuene. Innerlisten borres hull i til skruene, når pakning er på plass rundt ruten settes denne i ytterrammen, denne legges inntil skroget fra utsiden, innerlisten legges inntil og skrues fast i ytterlisten. Skruene må ikke være så lange at de bunner i ytterlisten. Rundt ytterkant på utvendig list legges det også en pakning. Pakningen til vinduet får du hos nevnte butikk. Denne har som oftes en profil som stemmer med alu listen. Ytre pakning er flat og selvklebende på ene siden. Begge pakninger limes i skjøtene med lynlim. Se på denne siden.

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Vinduslistene som Wicma lager så jo utrolig bra ut med avrundete hjørner.

 

 

Nå er det ikke meg som skal ha kreditt for de fine vindus rammene.

 

Vurdete disse vinduene i min båt, men det var ikke plass til å utvide vinuene.

Det var skikkelig iriterende, da disse rammene som er beskrevet i linken var skikkelig fine.

Link to post
Share on other sites

Vel hjemme etter nok en dag med båtpuss ser jeg at tråden har vokst. Ingen tvil om at de selvlagede vinduene til vindusprodusenten in spe er nydelige å se på. Jeg merker meg forøvrig at dette med vinduer er et vanskelig felt. På nesten alle andre båtområder blir vi overdynget av produkter og fikse løsninger. Men Thoresen mener han var heldig som fikk tak i aluminiumsprofiler til vinduene i utlandet. Og for å få dette til, må han lage seg sitt eget verktøy, nemlig et bøyeverktøy.

 

Såvidt jeg forstår er alle Thoresens skisserte løsninger for vinduer på samme plan som skroget rundt, altså ikke for utenpåliggende vinduer. Og jeg må si at de litt kantete vinduene med skarpe hjørner og enkle aluminiumslister er en del av Alo Mikkels "image" for meg.

 

Jeg hadde allerede begynt å fjerne sikaflexen og skru ut skruene, så jeg hadde ikke så mye annet å gjøre enn å fortsette i dag. Så nå er det ene vinduet på plass igjen med butylgummi mellom vindu og skrog. Har ikke testet det, men det virker tett på meg. Dermed blir aluminiumslilstene mer til pynt enn til nytte. Men jeg vil likevel ha dem på, for de hører med. Jeg finner nok på noe.

 

Arniff

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Løfter denne en anelse.

 

Er det noen som har forsøkt å finne lister som er brukt på bl.a. Nidelv, Skarpnes og andre ? Fargen er vel brun, elelr svart eloksert ?

 

Skulle gjerne hatt noen nye lister til innsiden, da enkelte skruer har knekt, og jeg må lage nytt skruehull ved siden av, i innerlisten.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har forsøkt å finne lister som er brukt på bl.a. Nidelv, Skarpnes og andre ? Fargen er vel brun, elelr svart eloksert ?

 

Skulle gjerne hatt noen nye lister til innsiden, da enkelte skruer har knekt, og jeg må lage nytt skruehull ved siden av, i innerlisten.

 

 

Jeg mener at jeg kom over et firma som produserte slike vinduslister når jeg holdt på med mine lister. Har ikke noe info om det her, skal se hva jeg kan finne når jeg er hjemme igjen til helga.

Om jeg ikke husker feil var det et Vestfold-firma, muligens i Horten.

 

Har også hatt det samme problemet som du har. Jeg klarte å bore opp den knekte skruen og sette inn en noe større skrue. Dette er knapt synlig, kun et noe større skruehode. Se forøvrig prosjekttråden min for noe mer info.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Om jeg ikke husker feil, så var Nidelv en av kundene hos Aluminium Profil Systemer i Larvik. Jeg jobbet der på slutten av 70-tallet, og vi produserte vinduer og skjermer for mange norske båtprodusenter. Jeg vet ikke helt sikkert, men de har kanskje sluttet med båt vinduer, men det kan jo hende at de har profiler liggende enda...

 

www.apsas.no

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...