Jump to content

propellhylse slark


hifo

Recommended Posts

noen som kan forklare når man bør bytte propellhylse .. den plast lagringen som sitter i selve hylsa?? hvor mye slark kan der være?? eller bør den byttes pga alder?? har skjært den løs nå..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Plastlagringen er gummien i et cutlesslager. Har du skjært av denne må du skifte cutlesslager.

M.h.t. slark i et komplett cutleslager med gummi så kan det være noe slark, en 1/10 mm er ikke farlig hvis gummien er hel og fin. Ofte kan bli litt mer slark opp/ned enn sideveis.

Et cutlesslager som har god vanngjennomstrømning kan vare flere tusen gangtimer.

Link to post
Share on other sites

har sjært ut hylsa som var støpt i bakre del av kjølen. ikke i selve lageret.. men der er jo litt slark i dette lageret. 1\10 mm er jo sågott som ikke slark , så hvis det er max da må jeg vel bytte foringen..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er hylserøret det er snakk om så skal det være god klaring til aksel inne i det. Hylserøret er normalt skrudd fast i stevnlageret. Ingenting av dette bør normalt byttes.

 

Hele "klumpen" som er skrudd fast i stevn kalles stevlager. Inne i dette stevnlageret er det presset inn et cutlesslager. Cutlesslager består av en bronsehylse (finnes også andre materialer) med en gummi vulket fast innevndig, Gummien har langsgående riller. Det er denne gummien som blir slitt, men det er hele cutlesslager med bronsehylse og gummi som må byttes. Denne er normalt presset inn i stevnlager og er festet med 2 stk umbraco setskruer.

 

I DENNE TRÅDEN beskrives hvordan Lars nylig skiftet dette på sin SAGA 27, Trudelutt.

Edited by OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det har ikke vært lekk igjennom pakkboksen min. ohg her en opplagring og ledd foran med gearkassen og et støtte lager bak ved propellen i tillegg-. men stevnhylsa er støpt fast i skroget og burde vel kansje byttes uansett . etr vel ca 25 år gammel..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

På min er stevlageret skrudd fast i stevn, men hylsesøret er støpt fast i båten, sannsynligvis etter at det er skrudd fast i stevnlager. Dette skal normalt aldri byttes med mindre det er snakk om tæring (hull) e.l.

Det som slites ar gummien i cutlesslageret.

Lars hadde ikke tenkt å skifte dette, men gjorde det likevel som du vil kunne lese mot slutten av tråden som jeg henviste til.

 

Cutlesslager finnes også i eventulle akselbraketter som finnes på en del båter. De er skrudd direkte opp i bunnen og er en opplagring utvendig for akselen.

Edited by OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...