Jump to content

Tetting rundt rorhylse

Espen C

Recommended Posts

Låner denne litt jeg også.

På treseileren min er det en kraftig "slerk" når jeg beveger rorpinnen...altså inni selve "kanalen" hvor roret går opp til rorpinnen. Klarer ikke helt å forstå hva jeg mangler her, men skal det være noe som tetter nedenfra, på slike gamle treseilere, og i tilfellet hva? Roret går jo inn i skroget under vannlinjen, men det finnes ikke greasenipler eller slikt. Noen som har en idè her?

Rorbladet.jpg

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei jeg har grease nippel i rorhylsa,da går jeg ut fra att det er det som holder vannet ute fra roret og ikke noe pakkning.Stemmer dette gruble gruble?mvhBjørn :confused:

Har det samme jeg. Jeg er ikke sikker på om det er noe annet enn fettet som tetter på min. Er rorhylsen høyt over vannlinjen innvendig så trengs jo ikke store tetningen. Noen bruker imidlertid o-ring eller talgpakning i tillegg til fettkopp.

Da blir det en rorpakkboks på rorhylsen.

Redigert av OLPI (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...