Jump to content

Feilfortøying


jada

Recommended Posts

Jada,

 

Det er skremmende, men jeg må allikevel innrømme at hvis denslags skulle dukke opp noe sted på norskekysten  -  da måtte det være i Kristiansand.

 

Der har nemlig havnevesenet, med havnedirektøren i spissen i mange år ført en så rabiat avgiftspolitikk at de har klart å skremme bort en rekke kommersielle fartøyer. I kystfarten er det en stående regel at man unngår Kristiansand så sant det på noen måte er mulig.

 

Hvorvidt man har dekning i "Havneloven" for det som her innføres overfor lystbåtene er et åpent spørsmål, men der er tydeligvis svært mange måter å gjøre seg berømt på...... :seeya:  :smiley::nonod:

 

mvh

Poseidon

(som konsekvent går forbi Kristiansand)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tror nok havnevesenet har forregnet seg litt. For det første kan de risikere å taue vekk lovlige fortøyde båter. Hvis jeg har kjøpt en ny båt og lagt den på min faste plass, blir jeg sur hvis den plutselig er borttauet. Hvordan ting skal håndheves blir nok litt problemfylt.

 

Neste problem er at når båten først er fraktet til Hottiheita, kan man ikke kreve avgiften betalt for å utlevere båten. Nye regler om bortauing fra 1.4 neste år, laget på initiativ fra Forbrukerrådet fastslår at pengene må kreves inn i etterkant av en utlevering. Vil ikke den uheldige båteier betale, må havnevesenet kjøre saken via purring, inkassovarsel, betalingsoppfordring, forliksråd og namsmann. Lager så båteieren bråk og hevder at kravet ikke er rettmessig, går både vinter og vår og risikoen for å tape jevner seg ut for begge parter.

 

Lotus

 

PS: Husk disse ord hvis et griskt parkeringsselskap tauter vekk bilen din neste vår. Ikke betal ei krone i forkant. Bestrid kravet hvis du mener det ikke er rettmessig. Da kan du i alle fall få en rettferdig behandling før du eventuelt må betale de sure kroner.

Link to post
Share on other sites

Tror nok havnevesenet har forregnet seg litt. For det første kan de risikere å taue vekk lovlige fortøyde båter. Hvis jeg har kjøpt en ny båt og lagt den på min faste plass, blir jeg sur hvis den plutselig er borttauet. Hvordan ting skal håndheves blir nok litt problemfylt.Lotus

Hei.

 

Alllerede iår begynte Kristiansand Havnevesen å innføre oblat for alle båter som har fast plass, det blir som med bilskilt oblatene, har du ikke klistret den på, blir du tauet bort.

Men om det vil bli særlig praktisert har jeg ingen tro på.

Imidlertid er det et problem med fremmede båter i båthavnen nærmest gjestehavnen i Kristiansand. En bekjent av meg kom tilbake fra tur og fant plassen opptatt. Da ble han sur. Og den fremmede båten hadde ligget der en stund ble det fortalt.

 

KAT :smiley:

Link to post
Share on other sites

Alt kommer jo ann på hvordan Kristiansand havnevesen håndhever dette. Hvis de håndhever dette fornuftig - noe jeg tror de kommer til å gjøre, hilser jeg det velkommen.

 

Tidliger lå jeg i ei annen havn i Kristiandsand. Der lå det båter som tok seg til rette langs bryggene slik at det skapte store problemer å komme seg ut og inn. Disse lå der hele sommeren uten å betale noe.  De kunne jo gjøre dette fordi det ikke kom noen reaksjon. Havnevesenet bør absolutt kunne aksjonere mot disse.

 

I sommer opplevde vi mange som kom inn og fant seg gratisplasser i havnene rett rundt  gjestehavnen. Forsåvidt ok når vi var andre steder. Men ikke like morsomt hvis det lå fremmede båter på plassen når du kom tilbake. Enda mindre morsomt var det hvis de også tømte septikktanken inne i havna, og ikke så problemet med det. Skal ikke nevne nasjonalitet, men de har vært her før.

 

Så hvis skiltene virker prevantivt og inntauing  brukes på de som ligger lenge på feil plass og det ikke er mulig å kontakte eier - så helt flott.

 

Hvis havnevesenet  derimot legger seg i buskene klar med kranbil så vil det selvfølgelig være helt utidig. Men som sagt tidligere, det tror jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...