Jump to content

Oppussing av gh 14

GeirGod

Recommended Posts

Kan dele min erfaring..

For ca 10 år siden pusset jeg opp en 15 fots skibsplast. Den var mørkerød, lakket den hvit. Jeg snakket også om å bruke rulle, men jeg var heldig, fordi en kamerat av min far snappet opp hva jeg hadde tenkt til.. Ikke på tale sa han.. Han stillte opp med lakksprøyte, kompressor hadde jeg.. I løpet av et par timer i garasjen var båten ferdig sprøytet. Det ble gjort i 3 omganger, først grunning, så 2 strøk med lakk bløtt i bløtt.

Når man lakkerer i vanlig garasje har det lett for å bli en litt ru overflate, siden man ikke har avtrekk. Dette fjerner man det meste av med rubbing en ukes tid etter lakkeringen. Jeg brukte en spesiell type billakk. Det ble veldig bra, og lakken holdt i tøff bruk de 2 årene jeg hadde den.

Dette er nok en litt dyrerer og mer omfattende jobb enn det det virker som du skal gjøre, men husk at den dagen du skal selge båten har du en voldsom fordel hvis du lakkerer med sprøyte. Båten ser så og si ny ut, og jeg er ganske sikker på at du vil få dobbelt så mye igjen for den som om båten er rullemalt..

Nei, da trenger du ikke bunnstoff. Lønner seg kanskje for deg å skrape bort det som er og så eventuellt lakke bunnen også. Da blir den lett å holde ren.

Har du en kamerat som er billakkerer er det jo ikke noen sak :cheers:

Et annet lite tips er vel også å sjekke hvilken hvit farge de få gh'ene som var hvite hadde.. Og for all del, ikke lakk båten i hvit (fargen som er helt hvit..). Få en brytning på den hvis ikke vil båten blende deg i sola, og all møkk vil bli synlig ;-)

• 1 år senere...

Er det ikke smakløst å lakke om i annen farge enn orginalfargen?

Trodde det foringet verdien og ble sett på med stor skepsis.

Har båten vert gul fra begynnelsen bør den vel fortsette å være det?

Ved sprekker kommer jo det gule frem igjen!

Jeg er skeptisk selv ved omlakering til annen orginalmerkefarge som hvit i dette tilfelle.

Hva synes dere om en rosa GH? he he

Gromling 15 med 70 HK Tohatsu

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...