GeirGod Startet 5.April.2007 Link til dette innlegget Startet 5.April.2007 (redigert) Hei ! Lurer på om det er noen som har noen gode tips og råd til meg! Har en GH 14 fra midten av 80-tallet (gul)! Nå har jeg lyst til å pusse opp denne og lakkere den hvit , men har aldri prøvd meg på dette ! Hva bør jeg gjøre ?? Type lakk ?? Redigert 5.April.2007 av GeirGod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 5.April.2007 Link til dette innlegget Svart 5.April.2007 Pusse denn/matte med vannslipepair,mulig sparkle hakk.Grunne og lakke.Går bra med rulle.Lykke til mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Høvdingen Svart 5.April.2007 Link til dette innlegget Svart 5.April.2007 Hei og velkommen Les i emneoversikten - der finner du alt Lykke til med GHen Sitér dette innlegget Link to post
Arniff Svart 5.April.2007 Link til dette innlegget Svart 5.April.2007 Hei, Har hørt at det blir penest med skumgummirulle. Den gir tynnere strøk, og du må kanskje ta et ekstra strøk, men det blir jevnere. Skal prøve det selv om kort tid. Lykke til. Arniff Sitér dette innlegget Link to post
GeirGod Svart 5.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2007 Hei, Har hørt at det blir penest med skumgummirulle. Den gir tynnere strøk, og du må kanskje ta et ekstra strøk, men det blir jevnere. Skal prøve det selv om kort tid. Lykke til. Arniff Ja det har jeg hørt også ! Hva slags lakk skal du bruke? Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 6.April.2007 Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Kan dele min erfaring.. For ca 10 år siden pusset jeg opp en 15 fots skibsplast. Den var mørkerød, lakket den hvit. Jeg snakket også om å bruke rulle, men jeg var heldig, fordi en kamerat av min far snappet opp hva jeg hadde tenkt til.. Ikke på tale sa han.. Han stillte opp med lakksprøyte, kompressor hadde jeg.. I løpet av et par timer i garasjen var båten ferdig sprøytet. Det ble gjort i 3 omganger, først grunning, så 2 strøk med lakk bløtt i bløtt. Når man lakkerer i vanlig garasje har det lett for å bli en litt ru overflate, siden man ikke har avtrekk. Dette fjerner man det meste av med rubbing en ukes tid etter lakkeringen. Jeg brukte en spesiell type billakk. Det ble veldig bra, og lakken holdt i tøff bruk de 2 årene jeg hadde den. Dette er nok en litt dyrerer og mer omfattende jobb enn det det virker som du skal gjøre, men husk at den dagen du skal selge båten har du en voldsom fordel hvis du lakkerer med sprøyte. Båten ser så og si ny ut, og jeg er ganske sikker på at du vil få dobbelt så mye igjen for den som om båten er rullemalt.. Sitér dette innlegget Link to post
GeirGod Svart 6.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Ja jeg har en kamerat som er billakkerer så jeg har lurt litt på om jeg ikke skulle "smiske" litt med han !! Vet han har lakkert en båt før! Sitér dette innlegget Link to post
GeirGod Svart 6.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Trenger jeg bunnstoff når jeg bare bruker den i ferskvann ? Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 6.April.2007 Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Nei, da trenger du ikke bunnstoff. Lønner seg kanskje for deg å skrape bort det som er og så eventuellt lakke bunnen også. Da blir den lett å holde ren. Har du en kamerat som er billakkerer er det jo ikke noen sak Et annet lite tips er vel også å sjekke hvilken hvit farge de få gh'ene som var hvite hadde.. Og for all del, ikke lakk båten i hvit (fargen som er helt hvit..). Få en brytning på den hvis ikke vil båten blende deg i sola, og all møkk vil bli synlig ;-) Sitér dette innlegget Link to post
GeirGod Svart 10.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Hvor kan jeg finne ut det om fargen til GH14 ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Du kan sikkert sjekke med http://www.rana-plast.no , som vel fortsatt produserer disse. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Panasync Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Hvor kan jeg finne ut det om fargen til GH14 ? Jeg brukte skumhvit, og den synes jeg ble bra. Har også vært borti hvit, og det er helt sant at den vil blende deg i sola Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 15.April.2007 Link til dette innlegget Svart 15.April.2007 Trenger du kanskje overbygg til gh 14 med kallerse bøyler se Finn.no det det er ikke jeg som selger dette Sitér dette innlegget Link to post
Havdude Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Er det ikke smakløst å lakke om i annen farge enn orginalfargen? Trodde det foringet verdien og ble sett på med stor skepsis. Har båten vert gul fra begynnelsen bør den vel fortsette å være det? Ved sprekker kommer jo det gule frem igjen! Jeg er skeptisk selv ved omlakering til annen orginalmerkefarge som hvit i dette tilfelle. Hva synes dere om en rosa GH? he he Sitér dette innlegget Gromling 15 med 70 HK Tohatsu Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.