Jump to content

280-drev og tappeplugg


FredrikW

Recommended Posts

Da jeg tappet olja av drevet mitt fant jeg med stor forbauselse ut at det hverken var o-ring eller "papp-pakning" på tappepluggen nederst på drevet. Olja var heldigvis blank og fin, og så ut som om den var helt ny. Ikke noe vann i drevet m.a.o. På peilepinnen på toppen av drevet var det papp-pakning.

 

Hva er det riktig å gjøre når jeg nå skal skru tappepluggen på plass igjen? Bruke o-ring, "papp-pakning" eller ikke noe for å tette(slik det var)??

 

Tappepluggen satt så godt at jeg måtte bruke slagtrekker for å få den løs!

Link to post
Share on other sites

Bruk o-ring, ser du etter på pluggen så ser du at det er et o-ring spor på denne. Når det gjelder peilepinnen så har jeg sett at noen har en vanlig flatpakning og noen skal ha o-ring. Om det er skille på årsmodell her er jeg usikker på.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

OK, takker for svar! Mye av årsaken til at jeg ble usikker var fordi det ikke er noe spor til o-ring på tappepluggen. Bestilte meg en ny plugg før påske, og den skulle de ha i butikken nå på tirsdag etter påske. Så da satser jeg på å bruke den og en o-ring. Utrolig flaks at det ikke har kommet vann i drevet i løpet av sommeren, når det manglet o-ring! Det er et verksted som tok den siste servicen på drevet, og man kan jo undres over hva de har tenkt...!?

Link to post
Share on other sites

Joda, har sjekket det. Sjekket også i fatet jeg tappet oljen i. Ingen o-ring noe sted. Og jeg tror jeg vet hvorfor. Det ser ut til at tappepluggen har vært limt med Lock-tite e.l. Når jeg titter i tappehullet kan det se ut som om det er herdet lim på kontaktflaten som tappepluggen/o-ringen skal tette mot.

 

Så nå er spørsmålet om jeg bør få renset bort dette før jeg skrur ny plugg og o-ring på plass for sesongen..?

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at tappepluggen har vært limt med Lock-tite e.l. Når jeg titter i tappehullet kan det se ut som om det er herdet lim på kontaktflaten som tappepluggen/o-ringen skal tette mot.

 

Så nå er spørsmålet om jeg bør få renset bort dette før jeg skrur ny plugg og o-ring på plass for sesongen..?

Rens det bort. Skal ikke være nødvendig å ha og kan skape unødvendige problemer. Heller ikke noe heldig om dette kommer inn i oljen i drevet. Så vidt jeg husker, så har ikke 280 noe form for sil eller filter til oljepumpen. Det betyr at den liten kladd av dette kan tette et eller annet sted. Bruk en gjengetapp i samme størrelse til å rense opp med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...