Jump to content

Har jeg feil propell ?


daampa

Recommended Posts

Hei,

Har en Scand 26, aquad 30-110hk og 290 drev m/duopropeller.

Jeg lurer på om min båt er utstyrt med feil sett propeller ?

Arbeidsturtallet på motoren er 3200 omdr, marsj farten er da 15 knop.

Jeg synes at jeg oppnår så liten hastighet med dette som utgangspunkt.

Er det noen her som har noe formening om dette ?

 

Er propellene feil og jeg ønsker å bytte.

Finnes det da en tabell / formel ett sted for å regne ut hva som gir det beste resultatet for ett nytt propell valg ?

Link to post
Share on other sites

Ja da går det 3400 omdr og 17 knop

 

Er ikkje max turtall på denne motoren 3800 o/min da? Det er det på min aqad30.

Om det er slik betyr det at du mangler 400 o/min, da må du ha eit sett propeller som er litt lettere.

Duoprop propeller er jo levert i sett som er merket fra A1 til A10 der A1 er lettest og gir høyest turtall. Skal du opp 400 o/min betyr det at du må ned ca to størrelser, eks fra A7 til A5.

Det finnest nok noen tabeller over dette, men ikkje enkelt å bli klok på, mange ting som speler inn.

Det greieste er nok å prøve det ut, så er det jo max turtall som avgjør hva sett propeller som passer til din båt.

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Hei Daampa. Har selv hatt en 84 mod scan 26 med aqad30 110 hk, 280 duo propp. Maks omdreininger var på 3700 og

max hastighet lå på ca 24 knop. 17 knop på 3200 omdr. gjorde min også... Fikk problemer med turboen min (full av sot) og under belastning fikk jeg den ikke opp i mer enn 3300 omdr... Fungerer motor som den skal? Har båten aldri gjort mer enn 17 knop?

Raptor

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Jeg har desverre ikke noe særlig peiling på dette med propeller... Jeg hadde selv et 280 med duopropp på min Scand 26.

Hører du at turboen slår inn ved et visst turtall? Soter motoren mye under press?

Turboen fikk jeg gjort rent ved å bytte motorolje 3 ganger i løpet av to dager. Trodde først den var defekt og ringte en spesialist fra skjeberg (Lars). Han kom og så på motoren, sjekket oljen og sa at feilen var for mye sot og grumms i oljen!! (Hadde byttet olje 2 måneder tidligere...) Dette hørtes for godt til å være sant, men jeg gjorde som han sa; byttet olje (dyr amerikansk), kjørte i 4 timer, byttet igjen og igjen. Resultatet: jeg sparte 7.000,- Turboen virket... Motoroljen brukes visst av turboen. Han ville heller ikke ha noe betalt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...