Jump to content

Frakt av båt Stavanger-Kristiansand. Sjøveien eller bil


Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei! :flag:

Har handlet båt på vestlandet, en Viksund 925 Bravo, og må ha den hjem til Kristiansand. Det er jo litt så som så med "fremmed" båt rundt Jæren og andre plasser, så jeg vurderer å eventuellt ta den på bil fra Stavanger. Har noen synspunkter på dette?? Eventuellt navn på transportfirmaer o.l.

Hva om båten må ligge litt i Stavanger grunnet været, er det noen greie plasser for slikt?

 

Det blir utrolig godt å få hjem den nye skuta!!! :seeya:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Skal du frakte denne på landeveien kan det bli dyrt. Båten er vel 3,25 bred og da trengs følgebil og i forhold til høyde så trenger man en nedbygd semitrailer. Det billigste ville vel bli å gå den sjøveien. Nestbeste alternativ er frakteskute om noen kan tipse deg om noen som traffikerer strekningen.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny flott båt!! Er i samme båt som deg og har også akkurat kjøpt båt (06 Bavaria 29 Sport m/D6 310) på østlandet og sitter med akkurat samme vurdering. Har sjekket litt og fått priser fra 6 - 9000,- (inkl. mva) for transport på veien. Laveste pris er med bil som tar båt som returfrakt på Oslotur. Derfor mulig det kan bli noe dyrer fra Stavanger siden det kanskje ikke er så mye transport den veien. Men det er også lurt å sjekke om det er Stavangerfirmaer som kjører Kr.sand - Stvgr. Men bredden er absolutt også en utfordring. Over 3 meter krever følgebil. Likedan høyden. Slik jeg forstår det går det en grense på 3,40 meter totalhøyde på bil og båt. Over dette må du over på semitrailer eller lavere henger. Sjekk også med Urdal eller Vennesla Transport. Ett annet alternativ er på båt. Det finnes noen tråder på dette også.

 

Sjøveien er heller ikke gratis. Det går fort en 1500 -2000 kr i diesel. Så er det reise bort. Skal du ha med mannskap må du kanskje betale reise og litt kompensasjon osv..

 

Det er nok mange her inne som vil mene at dette bare må være en fin tur og det kan jeg nok også være enig i. Problemet er at du, i motsetning til når du er på båtferie, ikke har samme mulighet til å ligge på været eller se det ann. Da kan det fort bli en lite hyggelig første båtopplevelse + at de fleste synes det er greit å kjenne båten litt før en legger ut på en sånn tur. Men har du mulighet til å vente på været ville jeg sjekket med gjestehavna. På denne tiden ligger du sikkert gratis. Da jeg solgte båt i fjor var havnevesenet i Arendal svært positive og jeg lot båten ligge en uke gratis i gjestehavna litt ut på høsten. For min del er foreløpige konklusjon enkelt og greit at jeg tar landveien.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Ring Lars på tlf. 45663518 Han er en sjøulk (båtbygger av yrke) som har hentet flere båter fra Stavanger til Kristiansand denne vinteren. Han har trafikert strekningen Ålesund-Kristiansand hver sommer siden han var seks år (nå 27) og bor for tiden i båt. Vel, din kjære skulle være i trygge hender og du kan sitte hjemme varmt og godt og bare vente på at den skal ligge klar i fortøyningen hjemme i Kristiansand. Personlig ville jeg ikke vært i tvil. Dersom det hjelper noe så går jeg god for ham :yesnod: Kjenner ham godt!

Tror han tar rundt 2500 for jobben.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Hei! :flag:

Har handlet båt på vestlandet, en Viksund 925 Bravo, og må ha den hjem til Kristiansand. Det er jo litt så som så med "fremmed" båt rundt Jæren og andre plasser, så jeg vurderer å eventuellt ta den på bil fra Stavanger. Har noen synspunkter på dette?? Eventuellt navn på transportfirmaer o.l.

Hva om båten må ligge litt i Stavanger grunnet været, er det noen greie plasser for slikt?

 

Det blir utrolig godt å få hjem den nye skuta!!! :seeya:

 

Graturlerer med ny båt! Om du ikke velger å ta den sjøveien kan du prøve å ringe Nor-Cargo de har båt som går de fleste steder, er muligens rimeligere å ta den som dekkslast enn landeveien.

 

Om du vil ta den sjøveien stiller jeg gjerne som mannskap :wink:

 

Morten

Redigert av Morten_L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger!

Selger opplyser at båten er 3,70 høy, er det noen som vet hvor høye disse biltrallene er ?

Kjørte strekningen Stavanger-Kristiansand, og det ser ut til at laveste høyde på veien er 4.30. Ikke mye å gå på da, og bør nok ha en sikkerhetsmargin også.

Hadde jo vært en fin tur sjøveien, men så er det dette med ukjent båt, vær, vind og fri fra jobb,da.....

Ang. fraktebåt så har jeg ikke krybbe til båten. Da går det nok dårlig, vil jeg tro.

 

mvh

Nor-dan, eller var det Viksund :confused::flag:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei! :flag:

Har handlet båt på vestlandet, en Viksund 925 Bravo, og må ha den hjem til Kristiansand. Det er jo litt så som så med "fremmed" båt rundt Jæren og andre plasser, så jeg vurderer å eventuellt ta den på bil fra Stavanger. Har noen synspunkter på dette?? Eventuellt navn på transportfirmaer o.l.

Hva om båten må ligge litt i Stavanger grunnet været, er det noen greie plasser for slikt?

 

Det blir utrolig godt å få hjem den nye skuta!!! :seeya:

 

 

Hei.

Med den båten skulle det være godt mulig å ta turen selv, men på den strekningen må det nok regnes med forsinkelser.

Jeg kjøpte en 34 fots stålbåt, 8knop, i Bodø i fjor sommer og tok den hjem til Telemark selv sammen med en venn.

Vi hadde en kjempefin tur helt til Tananger utenfor Stavanger(fin båthavn), der ble det bråstopp.

Selv på sommeren kan gammel dønning, kraftig solgangsbris og motstrøm gjøre den strekningen v e l d i g ubehagelig. Ettersom vi hadde god tid ventet vi til været passet istedet for å forsere og gå på skottene i timevis. Faktisk hadde vi ca 1 ukes ventetid tilsammens i Tananger, Egersund og Hidra. En del båter gikk selvfølgelig om været var dårlig, det var de store hurtige (35' +), og hurtiggående mindre båter som kunne passere strekningene ved vindløye på morgenen.

Uansett er det en del å ta med i betraktning. Se på Redningselskapets statistikk over orsak til bergninger/utrykninger; motortrøbbel!!

En rens av dieseltanken, eventuellt tilsetning mot dieseldyr og ha med ekstra brennstoffilter. Og ikke mindst, på forhånd gjøre seg kjent med hvordan de byttes og hvordan systemet skal utluftes etterpå. Det er greit nok å gjøre i havn med lys og instruksjonsbok liggende foran seg, men noe helt annet under stress i en slingrende båt.

Etter ett par dager med nordavind, noe som er ganske vanlig på denne tiden, burde det bli en grei tur.

Lykke til enten du tar land eller sjøveien.

Link to post
Share on other sites

Interessant lesning, Coolcap. Stressmomentet er jo nettopp at det ikke er ferie ennå, og dermed ikke føler en har tid til å "ligge på været" som en ville gjort på en ferietur. Dersom jeg velger å ta turen selv, vil jeg iallefall undersøke om andre skal samme ruten samtidig. Det er nok en trygghet.

Motoren skal være i god stand, forrige eier ser ut til å ha tatt godt vare på den.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Det er jo en tur på rundt 140NM. Vet ikke hvilken marsjfart du har men om vi antar 20 er det en tur på 7 timer. På denne årstiden bør det ikke være alt for vanskelig å finne en helg med brukbart vær. Dårlig med nødhavner underveis men en og annen er der jo, rundt Jæren er der f.eks. Revehamnen, Obrestad og Kvassheim. Videre sørover finner du nok litt flere.

 

Sjekk værmeldingene og har du med deg en lettbåt med ikke alt for liten motor (mer enn 5hk) burde du klare deg greit. Tenk gjennom hva som i verste fall kan skje og forbered deg på dette så vil du nok få deg en fin tur. Absolutt billigst å ta båten på egen kjøl og det ka bli en fin erfaring å ta med seg også. Lykke til.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er jo en tur på rundt 140NM. Vet ikke hvilken marsjfart du har men om vi antar 20 er det en tur på 7 timer. På denne årstiden bør det ikke være alt for vanskelig å finne en helg med brukbart vær. Dårlig med nødhavner underveis men en og annen er der jo, rundt Jæren er der f.eks. Revehamnen, Obrestad og Kvassheim. Videre sørover finner du nok litt flere.

 

Sjekk værmeldingene og har du med deg en lettbåt med ikke alt for liten motor (mer enn 5hk) burde du klare deg greit. Tenk gjennom hva som i verste fall kan skje og forbered deg på dette så vil du nok få deg en fin tur. Absolutt billigst å ta båten på egen kjøl og det ka bli en fin erfaring å ta med seg også. Lykke til.

 

Hei!

Marsjfart er 15 knop på båten. Skal sjekke ut havnene du beskrev nærmere.

Noen som kan anslå dieselforbruk på slik tur? Yanmar 165 hk motor. Tenker da på bunkringsplasser.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg hentet båt i Bergen den førtse helga i mars å gikk til Kristiansand,jeg var veldig heldig med været så det gikk veldig greit .Når det gjelder bunkring på turen vet jeg det er mulig i Egersund å Farsund å Tregde v Mandal,så jeg tror ikke det skulle bli noe problem.Vist båten ligger i Stavanger så bør det gå greit å reise bort på kort varsel å kjøre båten hjem vist det har vært stabilt vær noen dager.Vil tro at du bruker ca 40l i timen å at du må regne ca 8/9 timer i kjøring.Når det gjelder transport på vei så ville jeg hørt med Midstøl Transport i Arendal de har spesial utstyr til båter men det vil sikkert koste ganske mye,som sagt så ville jeg ha tatt den turen på sjøen tror ikke det skulle bli noe problem vist du bare følger med på vær meldinger å slikt.

Link to post
Share on other sites

Hei

Ring Lars på tlf. 45663518 Han er en sjøulk (båtbygger av yrke) som har hentet flere båter fra Stavanger til Kristiansand denne vinteren. Han har trafikert strekningen Ålesund-Kristiansand hver sommer siden han var seks år (nå 27) og bor for tiden i båt. Vel, din kjære skulle være i trygge hender og du kan sitte hjemme varmt og godt og bare vente på at den skal ligge klar i fortøyningen hjemme i Kristiansand. Personlig ville jeg ikke vært i tvil. Dersom det hjelper noe så går jeg god for ham :yesnod: Kjenner ham godt!

Tror han tar rundt 2500 for jobben.

 

Beste forslag hittil,spør du meg.. Så kan du være med. Bli vant med båten og strekningen..

Link to post
Share on other sites

Denne turen må da være kurrant å ta sjøveien. Alternativt er nok NorCargo det rimligste alternativet.

 

Til sammenlikning betaler jeg 6000 euro for nedrigging, innpaking og transport av en 48 fots seilbåt fra slovenia til purtgarden i nordtyskland. Den er 4,48 bred og må ha politieskorte hele veien. Prisen inkluderer også rigging i tyskland og forsikring.

Link to post
Share on other sites

Som andre nevner her kan denne turen være en god mulighet til å bli godt kjent med egen båt om du planlegger godt, men dersom du er usikker så kan det være like greit å la være og bli kjent med båten i litt tryggere farvann.

 

Selv brukte jeg,

 

Herredsvela Transport

Fuglestad, 4363 Brusand

900 75 500

 

til transport av min båt fra Stathelle, Telemark til Stavanger nå i høst. Betalte kr 6000,- pluss moms. De hadde kran på trekkvogna og hentet båten fra sjø og leverte på sjø.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...