Jump to content

Draco - er det noe å ha?


Rune B.

Recommended Posts

Hei, eller ohoi om du vil. Nå er det på tide å skifte ut den gamle Herwan med noe nytt. Dvs noe som er produsert etter de glade 70åra og etter MANGE timer på FINN så har jeg fått litt smaken på Draco. Så til spørsmålet : Er det noe mann bør kikke på når man skal gå til innkjøp av nevne merke. Er det noe som typisk blir/er dårlig. Eller burde jeg kanskje kjøpe noe helt annet?

 

God påske, hilsen Rune.

Link to post
Share on other sites

Har et par tips, etter egen erfaring med draco 21SC..

 

Min båt var fra midten av åtti tallet, og hadde en 165hk mercruiser.. Denne typen motorer er det vanskelig å få tak i billige reservedeler til (speisillt dynamo), og det kan bli litt problematisk når båten er over 20 år gammel og du står der på en solskinnsdag i fellesferien.

 

Hører veldig mange her er skeptiske til gamle volvomotorer.. Jeg er ikke det. Kjøper du et eksemplar med en godt vedlikeholdt, originalt ferskvannskølt volvo, kan du i allefall styre unna slike problemer. De fleste deler som kan ryke florerer det av enten på finn.no, blocket.se eller nærmeste bilopphugger.

Gjør ett sammenlikningssøk, så ser du at det er veldig vanskelig å finne deler til gammel mercruiser, om du ikke kan vente 14 dager på å få de sendt fra USA.

 

Jeg var kjempefornøyd med min draco, hadde ingen ting å utsette hverken på design eller kvalitet. Helt topp. Er faktisk ikke enig i (vanskelig å være opbjektiv her :crazy: ) at Windy er bedre på design. Båten det vises til på finn.no, ser du tydelig at er fra 70-talllet. Det gjør du IKKE, med en draco fra midten av 80 tallet med hel frontrute, og nye dekaler..

 

Finn deg et godt eksemplar, og løp og kjøp!!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Draco 20 i noen år. Var en 83 modell med AQ145 VP motor. Båten var fin og helt grei, men hadde litt problemer med motoren. Selvom den er ferskvannskjølt, så er ikke alt på motoren det. Varmeveksler, oljekjøler og eksosmanifoild er fortsatt saltvannskjølt (naturlig nok). Jeg hadde problemer med alle disse tre. Alt kan skaffes av deler, men å kjøpe nytt fra VP er griiiisedyrt. Ble til at det gamle ble reparert med gode resultater isteden. Hadde defekt vannpumpe, her ble lager byttet isteden for ny til over 4000,-. Impeller ble reparert, dette kostet 400,- isteden for 4500,- for en ny. Oljekjøler reparert (korrosjon og lekkasje inn til oljen). Kostet 500,- Ny pris har jeg ikke giddet å sjekke en gang. Jeg brukte mye en gammel kar fra Fredrisktad på Fredrikstad Radiatorservice. Utrolig hva han får til med få kroner. Toppene på disse motorene har også tendens til å korrodere, så jeg byttet også ut den en gang. Men her brukte jeg vanlig topp fra bilmotor selvom man mister litt HK på det. Flyttet imidlertid over cam´en.

 

Ellers vil jeg tillegge at de er reltivt tunge i hekken. Min båt var for tung synes jeg i forhold til motoren. Er vi 3 godt voksne i båten, blir den vanskelig å få i plan. Anbefaler rundt 200HK (som max var lovlig) i denne type båt. Da hadde den vært suveren.

Link to post
Share on other sites

Har kjørt både 17' og 20' og selv hatt en Draco 2300 m/VP 275HK v8.

Kjempefine båter, har bare positivt å si. De tar sjøen som en drøm og plassen er godt utnyttet.

Styr unna båter med SV-kjøling (motorene begynner å bli råtne). Ikke kjøp en med for liten motor.

Sjekk at bensintank m/slanger er i god behold (alutanker originalt)

Forsikre deg at vinduene holder tett, kjenn på trekket rundt vinduene. At trekket eller begynner å henge er helt normalt. (kontaktlim på sprayboks gjør susen:-)

Hadde det ikke vært for fam.forøkelse så hadde jeg hatt min enda og ikke en kjedelig campingbåt....

Link to post
Share on other sites

Max lovlig :confused: Er det Veritas godkjenningen du sikter til ? Er båten over 5 år så er den ikke godkjent allikevel så pælm det du lyster inn i motorrommet.

 

 

Her for et par sommere siden var det en Draco 18 sport med 330hp mercruiser i den gikk veldig bra og etter det jeg fikk høre var den helt fin å kjøre uten tegn til overmotorisering, lå tilsalgs på finn så hadde mulighet til testing.

 

Kjører selv en annen type båt med totalvekt med motor på 1000kg og 425hp merc innenbords uten tegn til overmotorisering, Draco har litt "tunge" skrog så må gjerne ha i litt mer pulver i hekken for at de skal flytte seg litt raskt.

 

Om du velger en 220hp v8 eller en 350hp v8 er ikke vekten noe spesielt ulik, så da er valget enkelt :wink:

Link to post
Share on other sites

Har selv vært Draco eier gjennom flere år og har gode erfaringer med båtene. Gode sjøbåter som er solid bygget.

Selv om båtene begynner å dra på årene finnes det fortsatt mange godt vedlikeholdte båter.

Liker selv best de modellene som ikke har delt rute i fronten, men dette er selvsagt en smaksak.

Siderutene på Draco båtene har en tendens til å få mange små "sprekker", og de blir stygge, å vanskelig å se gjennom.

Jeg skiftet siderutene på en Draco 24 og satte inn nye, dette ble bra.

Skiftet også striper, da disse var gamle og stygge.

Dekor_1_test.jpg

 

I Draco båtene som jeg har hatt har det sittet Mercrusier bensinmotorer, ikke hatt nevneverdige problemmer med disse, men en V8 bensinmotor fra midten 80 tallet er selvsagt ikke det mest økonomiske man kan ha.

Lykke til i valg av båt.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Er flere som nevner at det bare er å sette inn store motorer, vel min erfaring er stikk motsatt.

 

Jeg hade en Draco 20 med orginalt AQ145 i. I gode dager skulle denne motoren yte rundt 145hk, mens jeg hadde den, rundt 125hk tipper jeg. Dette ble altfor "dæsst" og bestemte meg for å bygge om med en 350 motor på 260HK.

 

Mye arbeid ble gjort for å lage nye motorfester, forkorte dørken, forhøye sittebrønnen samt forlenge denne. Under setet kom det omsider en 350 motor koblet til det orginale 280 drevet med nytt undervannshus og propell for å matche forskjellen. Tiden kom for å sjøsette den......

 

Da stroppene slapp taket og båten var på vannet, var det som å se en dupp. Akterenden lå markant dypere enn før. Mine beregninger på forhånd var rundt 7 cm dypere i akterenden, noe som viste seg å stemme sånn tålig, men det ødela mye av "designet" om hvordan en flott dame skal flyte. De som kjenner til disse båtene, vet at disse er lave og dype i vannet fra før. Å få vannintregning gjennom eksos ble og stor siden høyden på riserene ikke kan økes noe.

 

Når jeg skulle legge båten i plan, så virket det som om den sto 90 grader med baugen opp. Så i hvertfall ikke noe framover, dette til tross for at trimbrett var helt utslåtte. I marsfart på rundt 20-25 knop virket båten stort sett OK, men i litt sjø ble den veldig ustabil i hekken og følte det rett og slett ikke komfortabelt. Når gassen ble slått av og hekkbølgen kom....så fosset det over. Ved høyere hasigheter så gravde den seg ned i sjøen, men dette var pga. av 280 drev uten tilt.

 

Ble så utrolig misslykket til tross for perfekt montering at den kun lå på vannet i 3 uker før jeg ble nødt til å sette inn den gamle traveren igjen. Båten var godkjent for opp til 200HK (eller som noen sier over her, så er dette over 5 år siden og regelen gjelder ikke lengre.) HK er ikke så viktig, men vekt er viktig. En motor på rundt 180 HK eller tilsvarende ville ha veid vesentlig mindre og fungerte langt bedre.

 

Men tror det er stor forskjell på de forskjellige typene, men i hvertfall 20DC med en 550Kgs jernklum ble i drøyeste laget (ca halvparten av vekten var da motor)

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er flere som nevner at det bare er å sette inn store motorer, vel min erfaring er stikk motsatt.

 

Jeg hade en Draco 20 med orginalt AQ145 i. I gode dager skulle denne motoren yte rundt 145hk, mens jeg hadde den, rundt 125hk tipper jeg. Dette ble altfor "dæsst" og bestemte meg for å bygge om med en 350 motor på 260HK.

 

Mye arbeid ble gjort for å lage nye motorfester, forkorte dørken, forhøye sittebrønnen samt forlenge denne. Under setet kom det omsider en 350 motor koblet til det orginale 280 drevet med nytt undervannshus og propell for å matche forskjellen. Tiden kom for å sjøsette den......

 

Da stroppene slapp taket og båten var på vannet, var det som å se en dupp. Akterenden lå markant dypere enn før. Mine beregninger på forhånd var rundt 7 cm dypere i akterenden, noe som viste seg å stemme sånn tålig, men det ødela mye av "designet" om hvordan en flott dame skal flyte. De som kjenner til disse båtene, vet at disse er lave og dype i vannet fra før. Å få vannintregning gjennom eksos ble og stor siden høyden på riserene ikke kan økes noe.

 

Når jeg skulle legge båten i plan, så virket det som om den sto 90 grader med baugen opp. Så i hvertfall ikke noe framover, dette til tross for at trimbrett var helt utslåtte. I marsfart på rundt 20-25 knop virket båten stort sett OK, men i litt sjø ble den veldig ustabil i hekken og følte det rett og slett ikke komfortabelt. Når gassen ble slått av og hekkbølgen kom....så fosset det over. Ved høyere hasigheter så gravde den seg ned i sjøen, men dette var pga. av 280 drev uten tilt.

 

Ble så utrolig misslykket til tross for perfekt montering at den kun lå på vannet i 3 uker før jeg ble nødt til å sette inn den gamle traveren igjen. Båten var godkjent for opp til 200HK (eller som noen sier over her, så er dette over 5 år siden og regelen gjelder ikke lengre.) HK er ikke så viktig, men vekt er viktig. En motor på rundt 180 HK eller tilsvarende ville ha veid vesentlig mindre og fungerte langt bedre.

 

Men tror det er stor forskjell på de forskjellige typene, men i hvertfall 20DC med en 550Kgs jernklum ble i drøyeste laget (ca halvparten av vekten var da motor)

 

 

Har sikkert litt med hvilke type drev og propell du har og, jeg styrer unna gamle vp drev da disse ikke er beregnet for større fart/motor og nesten "umulige" å få bra stålpropeller til

.

Den 18fort sporten jeg siktet til lå fin i vannet, men hører også med at jeg liker at båtene ikke flyter som en dupp i hekken når de ligger stille men heller ligger litt dypt akter .

Dette er jo en smakssak og men ligger den dypt graver den gjerne litt mer i starten men i plan ligger den fint med riktig propell som er det viktigste uansett motortype og størrelse.

Min båt gikk ned 10 cm ved bytte fra det orginale vp145hp motor som gir 45knop til 425hp som gir +60, resultat er en båt som ser tøffere ut og som går bedre.

Kommer til å putte i en 502mag som gir 600hp som også slipper båten ytterliggere ned 4cm som ikke gjør noe med denne typen skrog, men ser at en tur Draco ikke bør være for hekktung.

Skal du vite hvordan båten ligger , finn ut vekten på motoren nå og evt V8 og legg til ekstra vekt og se og kjør.

Båten blir ikke riktig i kjøring da motor og propell er feil men du merker litt med planingsterskel.

 

Alt kommer litt ann på hvordan den er proppet , 90% av alle båter i 18- 26 fot er proppet feil mener jeg utifra at de ofte er fabrikksproppet eller på anbefaling av verksted uten å ha testet ut diverse propeller.

Dette mener jeg at jeg kan st for også noe som gir utslag i enten planingsterskel eller fart.

Link to post
Share on other sites

Men tror det er stor forskjell på de forskjellige typene, men i hvertfall 20DC med en 550Kgs jernklum ble i drøyeste laget (ca halvparten av vekten var da motor)

Har kjørt den med Mercruiser V6 205 HK og det virket som en perfekt kombinasjon, fart ca 45kn på maks . Den veier 380 kg med drev.

At en V8 som bare veier 45kg mer (425kg inkl drev) skulle bli så ille er vanskelig å tro. Kan hende at powertrim og trimplan er ett must her...

Link to post
Share on other sites

Har sikkert litt med hvilke type drev og propell du har og, jeg styrer unna gamle vp drev da disse ikke er beregnet for større fart/motor og nesten "umulige" å få bra stålpropeller til

 

Alt kommer litt ann på hvordan den er proppet , 90% av alle båter i 18- 26 fot er proppet feil mener jeg utifra at de ofte er fabrikksproppet eller på anbefaling av verksted uten å ha testet ut diverse propeller.

Dette mener jeg at jeg kan st for også noe som gir utslag i enten planingsterskel eller fart.

Hvordan dimmensjon på propellen er har lite å gjøre med at båten både er ustabil i fart og tung i hekken (så fremt ikke man bruker en propell som veier 200kg da...). At man får forskjellige arbeidsområder på motoren er selvsagt, men med V8´eren som jeg prøvde hadde det lite å si med forskjellige propeller annet enn i marsfart og på toppfart (prøvde flere). Å komme i plan var ikke noe problem med noen av de, men baugen gikk rett til værs uansett før plan.

 

Til opplysning så er 280 og 290 drevene meget sterke (290 sterkere forsåvidt). Jeg brukte et 290 undervannshus på mitt 280 drev for å være sikker, og dette skal vistnok fungere fint opp til rundt 700HK har jeg fått opplyst fra VP. 280 har også blitt orginalt levert med V8´ere og de brukes på mange store diselmotorer med langt større moment. Har enda til gode å høre noen som har "vraket" sitt VP drev pga. for stor motor.

 

45 knop med 145hk VP ?!?!

45 knop kan ikke være mulig? Min 20 fot gjorde i god medvind 27 knop. Hva veier denne 18 foteren? 100KG? Med mine 320HK gjode min 20 fot rundt 45-50 knop.....

 

Har kjørt den med Mercruiser V6 205 HK og det virket som en perfekt kombinasjon, fart ca 45kn på maks . Den veier 380 kg med drev.

At en V8 som bare veier 45kg mer (425kg inkl drev) skulle bli så ille er vanskelig å tro. Kan hende at powertrim og trimplan er ett must her...

Powertrim er nok et must, i hvertfall for en baktung båt for å få den riktig i plan og til å oppføre seg riktig i sjø. En AQ145 veier 250KG med drev. Og med en motor på 450KG, så er det 200KG ekstra i hekken på en allerede baktung båt. Det tilsvarer nesten 3 personer ekstra i tillegg til de 3 som gjerne vil sitte bak der. En plan var å forskyve bensintank noe fremover, fylte også opp en del ballast i baugen for å komensere litt, men liten nytte. Ble likevell altfor tungt. Hva for en båt var det dette satt i?

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God påske!!!!!!!!

Litt påske info

 

Har ein Draco 23 med 165 volvo diesel duopropp, 86 mod på begge deler. Det sto ein 250 hk bensin volvo uten duo, lettvekter. Den går bedre med diesel, klarer 34 knop. Båten går kjempe fint i vannet med moderat vind, liten båt og stor fart homper når det kommer ei bølge.

Men det gjør alle små båter.

Og har ingen form for trim

 

Er fornøyd eg, dupper ikkje.

Redigert av Tommy R (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Draco har to problemer...og det er sidevinduer og dekor. Men intet varer evig og etter mer enn 20 år i det salte element og stekende sol så er vel dette en billig kostnad tatt i betraktning av at båten er dønn solid og overdimensjonert i polyester.

 

Ville styrt unna motorisering som OMC og gamle saltvannkjølte Volvoer (B20).

 

Men dekor kan vi vel fikse. Har dekorert flere Dracoer. Her holder jeg på med en Draco 2000 DC. Har valgt å bruke sølvtekst DRACO på mørkblå bakgrunn. Ble pent det også.....

 

tn_bilde_144.jpg

 

Også kan de bli ganske fine når man tar ett "lite" røsk.....

 

tn_uten_navn.jpg

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Draco har to problemer...og det er sidevinduer og dekor. Men intet varer evig og etter mer enn 20 år i det salte element og stekende sol så er vel dette en billig kostnad tatt i betraktning av at båten er dønn solid og overdimensjonert i polyester.

 

Men dekor kan vi vel fikse. Har dekorert flere Dracoer. Her holder jeg på med en Draco 2000 DC. Har valgt å bruke sølvtekst DRACO på mørkblå bakgrunn. Ble pent det også.....

 

 

Den ligner ikkje på Dracoen min, men der kan du sjå korleis det kan bli med ein kjempe vårpuss

Link to post
Share on other sites

Hvordan dimmensjon på propellen er har lite å gjøre med at båten både er ustabil i fart og tung i hekken (så fremt ikke man bruker en propell som veier 200kg da...). At man får forskjellige arbeidsområder på motoren er selvsagt, men med V8´eren som jeg prøvde hadde det lite å si med forskjellige propeller annet enn i marsfart og på toppfart (prøvde flere). Å komme i plan var ikke noe problem med noen av de, men baugen gikk rett til værs uansett før plan.

 

Til opplysning så er 280 og 290 drevene meget sterke (290 sterkere forsåvidt). Jeg brukte et 290 undervannshus på mitt 280 drev for å være sikker, og dette skal vistnok fungere fint opp til rundt 700HK har jeg fått opplyst fra VP. 280 har også blitt orginalt levert med V8´ere og de brukes på mange store diselmotorer med langt større moment. Har enda til gode å høre noen som har "vraket" sitt VP drev pga. for stor motor.

45 knop kan ikke være mulig? Min 20 fot gjorde i god medvind 27 knop. Hva veier denne 18 foteren? 100KG? Med mine 320HK gjode min 20 fot rundt 45-50 knop.....

Powertrim er nok et must, i hvertfall for en baktung båt for å få den riktig i plan og til å oppføre seg riktig i sjø. En AQ145 veier 250KG med drev. Og med en motor på 450KG, så er det 200KG ekstra i hekken på en allerede baktung båt. Det tilsvarer nesten 3 personer ekstra i tillegg til de 3 som gjerne vil sitte bak der. En plan var å forskyve bensintank noe fremover, fylte også opp en del ballast i baugen for å komensere litt, men liten nytte. Ble likevell altfor tungt. Hva for en båt var det dette satt i?

 

Er ikke Draco jeg har , båten veier 1000kg nå med trimmet 350magnum (425hp på veiv ikke propell )og drev og gjør +60 gps knop nå, veide ca 800 med vp 145hp og gjorde 45 orginalt sa en annen jeg har snakket med som hadde samme båt.

Skrev om min båt for å illustrere at økt motor ikke gjør noe med kjøreferdigheter innen rimelighetens grenser.

 

 

En propell har mye å si hvis båten er litt tung i hekken, noen typer løfter hekken mere ut av vannet mens andre løfter baug

Noen propeller gjør båten mer ustabile mens andre gir en stabil båt også ,noe en må teste ut for å få det optimale.så er feil at propellen ikke har noe å si. :smiley:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...