Jump to content

Demontering undervannshus Mariner 40 Bigfoot


Hjortefot

Recommended Posts

Hei!

 

Som nykommer på forumet har jeg benyttet tid til å få med meg mange kloke ord.

Etter å ha saumfart det meste uten å finne svar, tillater jeg meg å be om hjelp til å få av undervannshuset på min 2001 Mariner 40 Bigfoot.

I følge servicemanualen skal motoren tiltes helt opp, gearvelger i FW-posisjon, så er det å løsne de fire lett tilgjengelige boltene fra utsiden, etter å ha tatt av fire "fasteners". Hm... Jeg fant ingen slike, men en ekstra bolt gjemt under de to side-anodene. Boka sa heller intet om å koble fra gear.

undervhus_bf.jpg

 

Boltene som er fjernet er forsøkt merket med rødt, og skillelinjen med gult.

Undervannshuset har løsnet i forkant av motoren, men den bakre delen sitter bom fast.

Forsiktig dunking med gummihammer for å få løsnet saker og ting har vært forgjeves, så nå håper jeg at jeg kan få noen gode tips før jeg finner fram storslegga!

 

Mvh

Rolf

Link to post
Share on other sites

Ut fra din beskrivelse, at den sitter i den bakre delen, er det fortsatt en bolt som må løsnes.

Er dette en Mercury motor? Isåfall mener jeg det sitter en bolt under et plastlokk på oversiden.

Ikke bruk makt før du er 100% sikker på at alle bolter er lokalisert og fjernet!

 

På alle motorer jeg har vært borti må man også løsne gearstangen. Men det skal uansett være mulig å løsne gearhuset ett stykke før det henger i stangen.

Link to post
Share on other sites

På alle motorer jeg har vært borti må man også løsne gearstangen. Men det skal uansett være mulig å løsne gearhuset ett stykke før det henger i stangen.

På de fleste Mercury/Mariner motorer roterer gir sjalteren, skjøten sitter lengst fremme på girhuset, glir lett ifrahverandre da det er en splines kobling.

 

bf_lu.jpg

 

Eller

 

bf_lu_2.jpg

Litt usikker på om dette er rett model ( var 36 forsjellige model løsninger det året ), men hvis dette er rett model ser det ut til å være 2 bolter ( # 75 på tegn. ( 4stk )) på hver side + 1 i senter bak på huset ( over propell ).

 

Er litt forny for meg :lol: .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Tegningene så rimelig kjente ut, tror nok du har truffet rett modell.

Hvor har du funnet disse, all den tid de ikke helt korresponderer med min angivelig korrekte verkstedsbok?

 

Dessverre har jeg ikke hatt tid til å gjøre noen eksperimenter i dag, tilbakemelding kommer nok i morgen.

 

Mvh

Rolf

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Fant meg en kraftigere treplank i dag, og det tyder på at det kan løsne etter hvert...

Umiddelbart er mitt inntrykk at den bakerste bolten er korrodert mer eller mindre fast.

Her er i alle fall dataene på maskinen:

 

Serial Number: 0P143938

Model Number: MAR 7F41452KB

Manufacturing Year: 2001

Description: MA - F 40ELPT BFT

 

Mvh

Rolf

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du kan gå utifra den nederste tegningen, skulle stemme bra med din motor.

 

Du bør sjekke om forgasser spjeldet åpner 100%, ser ut til at det er en sperre på 40hk modellen :rolleyes:

Eneste forsjellen imellom 40/50/60 hk modellene er den sperra på gassen ( 40hk )+ ei innsnevrra plate på 40 og 50 hk .

 

Skulle jeg gjettet så er:

40 hk sperre på gass + plombe på eksos.

50 hk ikke sperre på gass men plombe på eksos.

60 hk ikke sperre på gass, eller innsnevret eksos ( deler nr eksos plate 60hk = #857104T $16.32 )

 

Ifølge deletegningene er resten av motoren 100% lik.

 

Lykke til videre.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Endelig er undervannshuset av!

undervhus_bf.jpg

 

Årsaken til alle fy-ordene var den bakerste bolten (merket med firkant) som var korrodert hinsides fast.

Varmepistol for å utvide foringen, kombinert med rustløser og en solid 2x4 gjorde susen.

 

Takk for god bistand.

 

Rolf

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...