Hjortefot Startet 6.April.2007 Del på Facebook Startet 6.April.2007 Hei! Som nykommer på forumet har jeg benyttet tid til å få med meg mange kloke ord. Etter å ha saumfart det meste uten å finne svar, tillater jeg meg å be om hjelp til å få av undervannshuset på min 2001 Mariner 40 Bigfoot. I følge servicemanualen skal motoren tiltes helt opp, gearvelger i FW-posisjon, så er det å løsne de fire lett tilgjengelige boltene fra utsiden, etter å ha tatt av fire "fasteners". Hm... Jeg fant ingen slike, men en ekstra bolt gjemt under de to side-anodene. Boka sa heller intet om å koble fra gear. Boltene som er fjernet er forsøkt merket med rødt, og skillelinjen med gult. Undervannshuset har løsnet i forkant av motoren, men den bakre delen sitter bom fast. Forsiktig dunking med gummihammer for å få løsnet saker og ting har vært forgjeves, så nå håper jeg at jeg kan få noen gode tips før jeg finner fram storslegga! Mvh Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Du må nok donke litt harder prøv med en 2 fire plank og knært runt om kring bruker og sitte hardt dette.Måtte bruke en god del makt selv jeg til Mercuri.mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Hjortefot Svart 6.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2007 (redigert) Det får stå sin prøve! Takk skal du ha. RE Redigert 6.April.2007 av Hjortefot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
36 Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Hei,har vært borti flere mariner motorer der drivakselen er rustet fast i spline i veivakselen :nonod: Sitér dette innlegget Link to post
Hjortefot Svart 10.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2007 Nå har jeg forsøkt meg med en 1 1/2 x 3, og det var tydeligvis ikke kraftig nok. Hvor mye kraft kan man bruke før ting går i fillebiter i stedet for "bare" i fra hverandre? MVH RE Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Ut fra din beskrivelse, at den sitter i den bakre delen, er det fortsatt en bolt som må løsnes. Er dette en Mercury motor? Isåfall mener jeg det sitter en bolt under et plastlokk på oversiden. Ikke bruk makt før du er 100% sikker på at alle bolter er lokalisert og fjernet! På alle motorer jeg har vært borti må man også løsne gearstangen. Men det skal uansett være mulig å løsne gearhuset ett stykke før det henger i stangen. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 På alle motorer jeg har vært borti må man også løsne gearstangen. Men det skal uansett være mulig å løsne gearhuset ett stykke før det henger i stangen. På de fleste Mercury/Mariner motorer roterer gir sjalteren, skjøten sitter lengst fremme på girhuset, glir lett ifrahverandre da det er en splines kobling. Eller Litt usikker på om dette er rett model ( var 36 forsjellige model løsninger det året ), men hvis dette er rett model ser det ut til å være 2 bolter ( # 75 på tegn. ( 4stk )) på hver side + 1 i senter bak på huset ( over propell ). Er litt forny for meg . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Hjortefot Svart 11.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2007 Tegningene så rimelig kjente ut, tror nok du har truffet rett modell. Hvor har du funnet disse, all den tid de ikke helt korresponderer med min angivelig korrekte verkstedsbok? Dessverre har jeg ikke hatt tid til å gjøre noen eksperimenter i dag, tilbakemelding kommer nok i morgen. Mvh Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Du kan finne noen splitt tegninger her, mine tegninger kommer ifra Mercury sin elektroniske delekatalog ( forhandler/verksteds katalog ) . Hvis du har serie nummeret kan jeg sikkert finne den rette ( er nok samme girhus på nesten alle 40 hk modellene det året ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Hjortefot Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 Hei! Fant meg en kraftigere treplank i dag, og det tyder på at det kan løsne etter hvert... Umiddelbart er mitt inntrykk at den bakerste bolten er korrodert mer eller mindre fast. Her er i alle fall dataene på maskinen: Serial Number: 0P143938 Model Number: MAR 7F41452KB Manufacturing Year: 2001 Description: MA - F 40ELPT BFT Mvh Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Ser ut til at du kan gå utifra den nederste tegningen, skulle stemme bra med din motor. Du bør sjekke om forgasser spjeldet åpner 100%, ser ut til at det er en sperre på 40hk modellen Eneste forsjellen imellom 40/50/60 hk modellene er den sperra på gassen ( 40hk )+ ei innsnevrra plate på 40 og 50 hk . Skulle jeg gjettet så er: 40 hk sperre på gass + plombe på eksos. 50 hk ikke sperre på gass men plombe på eksos. 60 hk ikke sperre på gass, eller innsnevret eksos ( deler nr eksos plate 60hk = #857104T $16.32 ) Ifølge deletegningene er resten av motoren 100% lik. Lykke til videre. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Hjortefot Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 Duverden! Etter å ha fått skiftet impeller'n har jeg altså mulighet til å modifisere maskineriet 20 hk til. - Jeg ble et øyeblikk meget fristet ... MVH Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Hjortefot Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Endelig er undervannshuset av! Årsaken til alle fy-ordene var den bakerste bolten (merket med firkant) som var korrodert hinsides fast. Varmepistol for å utvide foringen, kombinert med rustløser og en solid 2x4 gjorde susen. Takk for god bistand. Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.