Jump to content

polering av den stipa langs fenderlista


kim

Recommended Posts

Jeg er i full gang med vårpussen, og jeg bruker Max vask produkene. Den hvite gelkolten blir veldig bra,men jeg har denne berømte brune kanten rundt båten og targabøylen,dette får jeg ikke noe dreisen på. har noen av dere noen gode råd å komme med får å få disse like fin? Jeg aner ikke hva som er brukt på den tidligere,for jeg hentet båten i vinter.

Link to post
Share on other sites

Eldre farget gelcoat kan være lei å få helt blank og fin i fargen. Når du får den helt topp så tar det ikke veldig lang tid før den grånes igjen. Jo mørkere farge jo værre. Det finnes nok flere veier til et vellykket resultat. Hvis du har en slik maskin med 2 håndtak som selges meget rimelig så er den helt ubrukelig til slikt arbeid. I BM har de i siste nr en test av poleringsmaskiner - kikk på den.

Max vax acrylpasta er en type rubbing. andre bruker autosol eller gelcoatrens (f.eks fra Sealaclean).

Andre måter:

Man kan pusse stripen med vannslipepapir, gradvis finere og finere...

 

Man kan lakke stripen. Man kan båte bruke topcoat og billakk.....

 

Man kan sette på en stripe med farget folie....

 

Det finnes som nevnt flere veier til målet. Let litt på tidligere tråder om dette emnet så ser du flere meninger om dette.

 

Lykke til, uansett hva du velger å gjøre.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Låner denne tråden:

 

Eg har no polert og omsider fått den mørke blå stripa langs skutesida brukbar igjen. Men så tenkte eg å forsegla det heile med voks. Prøvde med Jotuns flytande Easy wax, men då blei det frykteleg matt igjen (og eg klarte ikkje gni bort det matte...). Prøvde også ein anna flytande voks, med same resultat.

 

Kva slags voks skal ein bruka for å bevara slike mørkfarga striper? Eller skal ein bruka voks i det heile? Kva bruker dei som har heile båtar i mørk farge (t.d blå)?

Link to post
Share on other sites

Men kva bruker du etter Autosol, - for å forsegla/bevara?

 

Autosol holder ikke for meg for å få vekk den brune stripa, selv med maskin. Men Watsi Yacht Rubbing er fantastisk sammen med maskin. Den er alle andre polermiddel overlegen, og jeg har forsøkt det meste:

f50702.jpg

 

Etterpå polerer jeg med Intertational Yachpaint Polish with teflon og bevarer/forsegler det hele med Yachtpaint Wax sealer with Teflon . Når grønska og dritten setter seg langs skroget kan jeg etter denne behandlingen bare børste det av med båtkosten. Slitsom poleringsjobb, men det gjør jobben med å holde båten ren hele sesongen enkel. International Yachtpaint polish er en meget god polish og scoret høyest på glans en dansk test. Og det var uten bruk av wax sealeren!

 

32_4614.jpg

Link to post
Share on other sites

No er det ikkje noko brun stripe som skal fjernast hjå meg, men eg vil ha den blå stripa øverst på skroget finast mogleg.

 

Korleis fungerer wax sealeren frå International på den blå delen av skroget ditt, Bryant? Blir det mattare enn kva det var etter rubbing/polering?

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er i full gang med vårpussen, og jeg bruker Max vask produkene. Den hvite gelkolten blir veldig bra,men jeg har denne berømte brune kanten rundt båten og targabøylen,dette får jeg ikke noe dreisen på. har noen av dere noen gode råd å komme med får å få disse like fin? Jeg aner ikke hva som er brukt på den tidligere,for jeg hentet båten i vinter.

Har en Saga 27 AC med en tilsvarende rød stribe øverst på fribordet. Den røde farve var oxideret med store hvide pletter og helt uden glans. Jeg har med rigtig godt resultat brugt wienerkalk + rødsprit, masser af hårdt håndarbejde og tålmodighed. Herefter afvaskning med vand og aftørring, og så de værste steder: hele processen forfra. Herefter kunne den røde stribe poleres og gelcoaten blev som ny, uden misfarvninger og med en flot glans. Hvor længe det holder ved jeg ikke, men det er i hvert fald flot nu :yesnod:

Link to post
Share on other sites

No er det ikkje noko brun stripe som skal fjernast hjå meg, men eg vil ha den blå stripa øverst på skroget finast mogleg.

 

Korleis fungerer wax sealeren frå International på den blå delen av skroget ditt, Bryant? Blir det mattare enn kva det var etter rubbing/polering?

 

Det blir knallblankt! Waxsealeren er veldig enkel å få av og polere høyblank med maskin etter polish/rubbing. Min skrogside var falmet og lyseblå. Etter en omgang med Yacht Rubbing ble den utrolig blank og marineblå - skiftet farge helt! Etter påføring av sealer og etterfølgende polering kan du speile deg i skrogsiden.

Link to post
Share on other sites

Siden det her er snakk om polering, tillater jeg meg å stille ekspertisen følgende spørsmål: Når skroget er nymalt, hvor lenge bør man vente før første polering finner sted? Har ikke funnet noe om dette hos produsenten (Jotun), bare at det er "bruksklart" etter 5 dager...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...