Jump to content

Rigging av mast på seilbåt


Avmønstret4

Recommended Posts

Dette er sikkert et litt dumt spørsmål, men bær over med meg.

Greit å få belyst alle forskjeller på det å ha motorbåt kontra seilbåt, da jeg vurderer å kjøpe seilbåt.

Hvordan blir masten rigget/montert etter vinteropplag? Er man avhengig av kranbil for å få den montert, eller er den hengslet i mastefoten og blir vinsjet opp av egne vinsjer ombord?

Nyfiken.....

Link to post
Share on other sites

Noen står med riggen oppe under vinterlagring, andre tar riggen ned dette blir vanligvis gjort med en mastekran ved slippen. Gjobben med og rigge opp igjen etter vinterlagring er ikke så store jobben bare man har litt erfaring. Den første gangen man gjør dette kan det være greit og alliere seg med en som har erfaring med rigging. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den seilbåten jeg bygger heiser masta ved hjelp av hengervinsjen subsidiært med båtens egne vinsjer. Hvis båten ikke er så stor klarer du fint å sette masta ved hjelp av et par kompiser også. Men jeg støtter Bavaria 40 i at det er lurt å ha med noen som kan det første gangen, det kan fort bli litt hett hvis man ikke vet helt hva som skjer...

Link to post
Share on other sites

Har rigget en del seilbåter tidligere, og har disse erfaringene..

 

Det er alltids best å bruke en mastkran, de er tilgjengelige i så og si alle større marinaer. Du må gjerne betale en 50 lapp for å låne den, men det er det absolutt verdt..

 

Kompismetoden er grei, hvis det er mulig å sette i en bolt gjennom masta og foten (veldig få båter det er mulig på..). Hvis ikke er det ganske spooky å sette den opp. Begynner den å helle til ene siden, merker du det ofte ikke før det er for seint.. enten går den i brygga eller på sjøen..

 

Resten er vel selvforklarende.. kjekt å ha en båt liggende i nærheten med noenlunde samme rigg, eller ha med deg en som har peiling (f.eks selger av båten).

 

Gjør du dette en gang, kan du gjøre det med hvilken som helst båt seinere, forskjellene er små.

Link to post
Share on other sites

Gjør du dette en gang, kan du gjøre det med hvilken som helst båt seinere, forskjellene er små.

 

Forskjellene ligger i om riggen f.eks. er en masthead eller om den er brøkdels (om forstaget møter masten på toppen, eller noe lengre ned). Om det er flere salinger, babystag etc, etc. Så er det viktig at riggen trimmes korrekt. Masten må stå rett sideveis og logges riktig. Det er lurt å merke seg hvordan masten stod før den ble nedrigget, samt telle antall turninger ved demontering av strekkfiskene. Da blir det ofte kun litt finjustering til slutt. Her skal det også litt trening til, men uten at det er direkte komplisert.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar, men er ikke helt fornøyd dvs jeg har litt tungt for dett :rolleyes:

Rigging av vant og vaiere er jo greit å lese seg til og event spørre andre seilere om råd, men pga at jeg har båten på land ved Drammenselva må nødvendigvis masten opp og ned føre de første bruene passeres og da ser jeg for meg at jeg må leie kran(bil) for å gjøre denne operasjonen hvis ikke vi kjøper en båt der dette greit kan gjøres med eget utstyr ombord.

Mer konkret så har vi sett på annonser av flere båter, og er det noen av disse som en kan ta opp og ned masten med egne vinsjer ombord:

 

Sunwind 311

Sunwind 27

Player 311

Polo 86

Bostrøm 31

Maxi Fenix Dinette 28

Link to post
Share on other sites

Ville absolutt ikke satset på å ta ned/opp riggen på disse båtene for "hånd". Antar du ikke skal under disse broene mer enn ved vinteropplag? Isåfall blir det to ganger pr år og da ville jeg funnet meg en seilforrening der det finnes krane og så lagt den klar på dekk.

 

Det er jo ikke vanskelig å rigge opp/ned, men det er nå veldig greit å være 3 så har en litt å gå på hvis ting skjærer seg. Jeg har alltid pleid å løfte med tau rundt salingene og så balansert den slik. En mann står å holder masten ved foten og en skrur strekkfiskene. Sistemann kan jo passe på så krana ikke tar Vindexen, det er fort gjort gitt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

på seilbåten vår går det fint å sette opp masten med litt ekstra muskelkraft til å holde den oppe mens noen andre fester den, men vi har en 23 fots andunge så vi har ikke så stor mast.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg begynner å skjønne tegninga.

Men når vi først er inne på ulike båter og det er mye kompetente seilere her, tar jeg meg den frihet å spørre om hva dere synes om de båtene jeg nevnte i forrige innlegg.

Må si jeg er litt betatt av innredningsløsningen i Maxi Fenix Dinette 28, selv om jeg skulle ønske den var litt større....

Men det ser ut som om det er fult mulig å dra på 1-2 ukers ferietur i den med 2 voksne og 2 barn.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er din første seilbåt , så er det en flott seilbåt og begynne med. Når det gjelder og seile på tur/ferier så er det ikke noe problem i Fenix ( er vel en av de romsligste 28 foterene som fins) Venner av oss har feriert i maken båt i mange år med grei plass til 2 barn og 2 voksne. I tillegg så seiler Fenixen ikke så værst heller og føles trygg og god. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg begynner å skjønne tegninga.

Men når vi først er inne på ulike båter og det er mye kompetente seilere her, tar jeg meg den frihet å spørre om hva dere synes om de båtene jeg nevnte i forrige innlegg.

Må si jeg er litt betatt av innredningsløsningen i Maxi Fenix Dinette 28, selv om jeg skulle ønske den var litt større....

Men det ser ut som om det er fult mulig å dra på 1-2 ukers ferietur i den med 2 voksne og 2 barn.

 

Selv har jeg inntrykk av at den vanlige utgaven av Fenix er mer populær..

Forøvrig en båt som er veldig populær, det er mulig å få godt betalt for de..(Kjenner en som solgte for ca 230k for kort tid siden, etter at båten var annonsert 2 dager..)

 

Men litt kjipt, og ikke minst, undermotoriserte, mange mener de er vanskelige å manøvrere i havn dersom det blåser litt, det er ihvertfall mitt inntrykk.

 

Har aldri selv seilet en Fenix dog, og hører bare hva andre sier, men morsom er den visst.

 

Selv ville jeg for å dra på ferie 4 personer sett på litt større båt, det bli trangt med bagasje og sånt, jeg mener man bør komme over 30 fots-grensa.

Min 31 fot store Guyline er for meg det absolutt minste jeg kan tenke meg å feriere i, og da alene eller med max 3 personer til (da får alle sove ordentlig i kabiner fremfor å bruke salongen..)

Link to post
Share on other sites

har vart på 4 ukers segling m familj i betydligt mindre båter.......... :smiley:

 

Fenix'en seglar bra den...... Bra båt øverhuvudtaget......

 

 

B31 o Player.....många er sjælvbyggda, litt olike 'finish' på inredning....

 

Sunwind27an er fin invændigt...har dokk ikke seglat henne

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er jo også et spørsmål om pris og hvor mye du har tenkt og legge ned av penger i båt, kryper du over 30f. så øker prisene raskt. Hvis du liker Maxi båtene så er Maxi 999 en flott båt , har selv hatt en 999 i mange år . Her får du båt med akter kabin og forpigg med dør til hver kabin og et hav av stueplass både ute i cockpitt og inne i båten. Den seiler bra og er lettmanøvrert i de fleste situasjoner. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skjønner at feks Maxi 999 er bra, men vi vurderer å frigjøre litt kapital ved å selge nåværende båt.

Og da vurderer jeg seilbåt som bra alternativ i forhold til hva en får av båt mellom 150000-225000.

Vår nåværende fikk vi et bud på 270k ifjor og nå blir den oppgradert med ny pulpit, trimplan, badeplattform og ankervinsj m.m.

Link to post
Share on other sites

I den prisklassen tror jeg at en Fenix er det beste kjøpet også med tanke på hva du får igjen om noen år hvis du vil bytte båt, Fenixen holder seg veldig godt i pris og er en populær båt, ta deg god tid så dukker det helt sikkert opp et god eksemplar. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fine båter du ser på! Men det går jo tregt med alt det blyet under, selvfølgelig.

 

Jeg tenkte jeg skulle illustrere en metode for å rigge uten kran. Eksempelet er riktignok fra en langt mindre båt/rigg enn Fenixen, men jeg vet at denne metoden brukes på master opp til ca 15 m.

 

http://catalina22fleet20.home.comcast.net/...03.htm#Gin_Pole

 

Krever selvfølgelig god sidestabilisering når det begynner å bli vekt i riggen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...