Jump to content

Omregistrering av båt.

Slagskibet

Recommended Posts

Ved motorbytte,hvorfor må jeg gi Småbåt Registeret kopi av kvittering på at motoren er kjøpt på lovlig vis hvor kjøpssummen vises?At en form for dokumentasjon må fremlegges det skjønner jeg men hvorfor må summen fremgå?

Kvitteringen har jeg,men har dette registeret noe med hva jeg har betalt?Og ikke søren om jeg gir dem en kopi hvor de kan se prisen.Dette er en privatsak.

Og jeg er lei av at det stadig forlanges at saker som det ikke er lovhjemmel for å spørre om blir

spurt om.Motoren er kjøpt av Volvo Penta forhandler og alt er gjort over disk så det er ikke noe å skjule,det er prinsippet det står om.

Da vi bygde om huset fikk vi spørsmål om å opplyse likningskontoret om hvilke firma som hadde fått oppdrag i den forbindelse og om kontraktspriser. Tydeligvis så var de på utkikk etter noe-antagelig svart arbeide eller svarte penger.Etter råd fra advokat så skrev jeg dengang tilbake og ba om å få opplyst om hvilken lovhjemmel de påberopte seg.Brevet er

fremdeles ubesvart.

Over en kopp kaffe så kan jeg nok fortelle deg hva moroa koster Annabelle.Men er det over

telefon du spør i egenskap av å være representant for et offentlig organ,så må du nok skrive

et brev og henvise til hvilken lovhjemmel du påberoper deg.

Jeg er forsåvidt enig med deg Thor! Jeg tror vel egentlig at båtregisteret kun vil bruke denne infoen til å sannsynliggjøre at en reell handel faktisk har funnet sted, det er nok verre med likningskontoret..! Nå går vi jo mot tider der det blir "ulovlig" å ta ut mer enn noen titalls tusen i kontanter, og alle oppgjør mellom privatpersoner må gå via bankkontoer. Så da blir vel alt logget og overlevert myndighetene tenker jeg. Ser for meg at mesteparten av sparepengene mine havner i privat safe før den tid ja!  :headbang:

Les under Stjålet på hovedsiden. Bl.a. er 2 stk Scand 7600 gjennfunnet som følge av at Småbåtregisteret har fattet mistanke til dokumentene som er levert inn ved omregistrering. Det er sikkert 2 båteiere som nå er svært lykkelige.

Hvis denne type opplysninger kan bidra til at omfanget av båttyverier går ned eller til at stjålne båter gjenfinnes og tyvene får sin straff må det vel være ok å gi noen opplysninger. Som du sier, så har du ingen ting å skjule, og målet helliger midlet, spør du meg.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Les under Stjålet på hovedsiden. Bl.a. er 2 stk Scand 7600 gjennfunnet som følge av at Småbåtregisteret har fattet mistanke til dokumentene som er levert inn ved omregistrering. Det er sikkert 2 båteiere som nå er svært lykkelige.

Hvis denne type opplysninger kan bidra til at omfanget av båttyverier går ned eller til at stjålne båter gjenfinnes og tyvene får sin straff må det vel være ok å gi noen opplysninger. Som du sier, så har du ingen ting å skjule, og målet helliger midlet, spør du meg.

Hei.  :headbang:

Der er jeg helt enig.

Vi vil vel allesammen det beste for redelige båteiere og for å være med å lette kontrollen og forhindre tyveri og svindel av både motorer og båter ser jeg ikke noe problem i at Båtregisteret forlanger dokumentasjon. Hvordan ellers skal de vite at dette ikke er noe snusk? Og da kan man vel heller kaste noen prinsipper overbord. For i lengden så er det vi selv som tjener på det.

Men at de skal vite prisen hvis motoren er kjøpt i Norge - forsto jeg ikke helt. Det vil vel heller være interessant hvis du hadde kjøpt den i utlandet, for da kommer det endel tillegg, såsom . hk-avgift, evt. toll, moms, etc.  "Ref. alle dobbeltfakturaene for importerte biler"

"En advokat tar betalt for å si det han føler du vil si."

KAT :yesnod:

Men at de skal vite prisen hvis motoren er kjøpt i Norge - forsto jeg ikke helt. Det vil vel heller være interessant hvis du hadde kjøpt den i utlandet, for da kommer det endel tillegg, såsom . hk-avgift, evt. toll, moms, etc.  "Ref. alle dobbeltfakturaene for importerte biler"

Jeg vet jo ikke, men tenkte som så at med en kopi av en original og hel faktura (som viser alt) så hadde Båtregisteret korrekte opplysninger, ev. et godt utgangspunkt for å avdekke eventuell svindel. Dersom en skulle sladde ut deler av fakturaen e.l. så sitter jo båtregisteret på en bearbeidet kopi, og hvordan da vite hva som er en korrekt kopi og en som det er "tuklet med"?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Dersom en skulle sladde ut deler av fakturaen e.l. så sitter jo båtregisteret på en bearbeidet kopi, og hvordan da vite hva som er en korrekt kopi og en som det er "tuklet med"?

Hei.  :headbang:

Jeg tror nok at vil forlange en original faktura og ikke en kopi, så du har et poeng der. En kopi kan jo være forandret.

Vi bør nok være positive til Båtregisteret, håper bare at denne ikke avføder en "luksusavgift". Var det ikke snakk om at registeret skulle bli "outsourset" til en eller annen frivillig organisasjon?

KAT :yesnod:

Gi meg en god grunn til at Små Båtregisteret trenger å vite hva jeg har betalt?De kan få en bekreftelse fra forhandleren på at moteren er kjøpt der på fullt lovlig vis,inkludert serienummer

og modellbetegnelse.Skulle båten bli stjålet så finner de den ikke igjen no lettere av å vite

hva jeg har betalt vel...

Må si meg helt enig med Thor, her.  Her i USA er "civil liberties" et hett debattert tema, spesielt etter opprettelsen av "Department of Homeland Security" som har fått nye fullmakter til ransaking, avlytning, etc.  Det er alltid et kompromiss mellom "privatlivets fred', den grad offentligheten skal kunne granske enkeltpersoner og den generelle fordel dette gir.  Jeg tror folk flest har en litt for likegylding holdning til dette problemet og lar offentlig ansatte gå for langt utenfor sine embeter.  Sist gang jeg kommenterte dette signerte jeg med "politisk flyktning" og det er viss sannhet i det.

Kåre

Gi meg en god grunn til at Små Båtregisteret trenger å vite hva jeg har betalt?

Hei.  :confused:

Nei, jeg har ingen gode grunner for at de skal vite hva du har betalt. Og det sa jeg litt lengere oppe også.

Poenget mitt var at Småbåtregisteret måtte ha original dokumentasjon på at motoren er kjøpt på lovlig måte.

Og det tror jeg vi alle skal være glade for.

-------------------------

Antagelig har dette temaet vært oppe til diskusjon her før, har igrunnen følelsen av at alt som er nytt her for meg har vært diskutert her før. Men så har jo også medlemsmassen doblet seg, og kanskje tredoblet seg, siden siste gang.

Så slik vil det nok også fortsette så lenge det kommer nye medlemmer.

og har vi noe imot det?

KAT :rolleyes:

Qte

Poenget mitt var at Småbåtregisteret måtte ha original dokumentasjon på at motoren er kjøpt på lovlig måte.

Uqte

Men det kan de få.En bekreftelse fra verkstedet om at motoren er kjøpt der inkludert serienummeret på verkstedets brevpapir.Men

ikke søren om de får regninga eller kopi av den.Ikke på tørre

møkka!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...