Jump to content

Bensin hk vs. Diesel hk


ThomasS

Recommended Posts

Ja, mest sannsynligvis, og noe avhengig av utveksling i drev samt propellvalg.

 

Men om toppfarten velges opprettholdt, økes tomgangsfarten betraktelig, og du vil få en noe mindre manøvreringsdyktig båt ved tillegging i vind, gitt som følge av at du må frikoble giret i lengre perioder for å ikke gå til kai for fort. Dermed mister du mesteparten av styrekraften i disse periodene.

 

Noe av dette kan sikkert avhjelpes ved tilte opp drevet så mye at skyvekreftene sendes like mye, eller mer, vertikalt enn horisontalt. Den teknikken brukte jeg til tider med bensinmotor også.

 

Som trøst blir du en bedre båtfører på sikt. Med eller uten båtførerprøve.

 

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

skrev denne parallelt med Morse sin over derav....

 

som Morse påpekte tidligere må båten "proppes" om dvs enten må propell med større framdrift pr omdr benyttes alt og utvekslingen i drevet endres alt bytte drev om man skal få "gearet" dieselen riktig. Dette er pga dieselens lavere max turtall.

Tomgangshast blir da også større som Morse påpeker.

 

Er alle faktorer optimalisert når du sikkert samme toppfart med en mindre diesel men om båten du har er relativt liten og lett er det ikke sikkert at det er fullt så enkelt da dieselen normalt veier en del mer. I alle fall en faktor å regne med.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Diesel på sjøen har imidlertid ikke Honda kastet seg på. Og siden andre påhengsprodusenter også styrer klar av diesel, (unntatt de uhyre imponerende Yanmar-motorene på 28 og 36 hester, selvfølgelig...), kan vi nok bringe diskusjonen tilbake til topic.

 

Hva med E-tec diesel:

http://gov.evinrude.com/communications/pdf...E_MFE_Final.pdf

 

 

-Eller en optimax som går på parafin?

http://www.mercurygovsales.com/technology/optimaxjp.php

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det der er Multi-fuel motorer, går jeg ut fra? Du kan fylle vanlig bensin, diesel, parafin, smeltet smør, alkohol, sildeolje... Bra går de ikke uansett. Men den utvinner energien den får tilført.

 

Som en gammel M6. Går på alt, men går ikke rent på noe. At de ikke markedsføres, tyder vel på at universalforbrennerne ikke tilfredsstiller utslippskrav på noen som helst av sine mulige drivstoff også, går jeg ut fra...

 

Skulle likt å se ytelseskurver på de respektive drivstoffene, finnes det?

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nei, har kun sett disse "brosjyrene" for US-government... De blir ikke tilbudt det sivile marked, så skal du ha en slik må du iføre deg admiralsuniformen før du bestiller. :wink: De er uansett interessant å se hva de kan få til med å gjøre bruk av ny teknologi.. 200hk multifuel i en vanlig påhengsmotorinnpakning syns jeg er imponerende, selv om ytelsesgraden vil variere med benyttet drivstoff. I tillegg gis det ett års garanti for millitær/marine ..... - Dog ikke mot plutselige, oppståtte kulehull :lol:

 

Edit, Optimax JP møter EPA -06 kravene, da gjør sikkert E-tec det også....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at VP's 5.0/5.7L V8 veier ca 405kg m/drev, mens AQAD40/41 veier rundt 550 m/ drev, så vektforskjellen bli ikke så dramatisk.

(Husker ikke hvor mye V6'eren veide)

 

Di er omtrent lika gamle begge, har ikkje vekt men den bygger dobelt så mye og datt meir på reva enn 145 kg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...