Jump to content

Sotrøyk av Yanmar


rolf-eigil

Recommended Posts

Hei!

 

Yanmar 1GM10.-86 mod.

Mitt problem er at den ryker. Ikke av den typen røyklegge fjorden, men akterspeilet blir sotsvart. Båten er en Albin Vega.

Den bruker nesten ikke olje. Tror ikke det er stempelringer eller ventiler da Albin er seilbåt og motoren går meget begrenset anntall timer pr. år.

I fjor overhalte jeg dysa og renset toppen og kjølekanalene. Termostaten er renset og impelleren er ok.

Det jeg tror er problemet er dieselpumpa. Problemet ble jeg klar over etter vinteropplag i fjor.

Noen som har erfaring? Er meget kompetent på motorer men ikke særlig på dieselpumper.

Noen som vet om en adr. med beskrivelse for overhaling av pumpe?

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Hei Gudrun!

 

Turtall, det er jeg ikke sikker på da den ikke er utstyrt med turtallsmåler. Men det virker som den får turtalet den skal ha. prøver å kjøre den på max

Men som jeg skrev, problemet kom på første turen etter sjøsetting

Link to post
Share on other sites

motor som blir brukt lite som din , står mye. kan vel stempelringene lettere sette \sote seg fast. men sangvik service i kristiansand bruker jeg til mine pumper og dyser.... rimelige og flinke folk..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Har du turbo på denne? I såfall kan den sitte fast.

Ring til Krogsrud marine service på Sjølyst i Oslo. De er eksperter på denne motoren, og gir deg noen hint på telefonen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Overhalt dyse!

 

Ja gjort av fagmann Lomek i Skien, dette har han peil på.

Selv på min lille 10 hk gikk forbruket ned fra 0,9/time ti 0,6 /time.

Har overhalt dyser for meg flere ganger til forskjellige biler, er sluttbruker av turbodieseler.

Link to post
Share on other sites

Kan du få sjekket maksturtall med en optisk turtallsmåler? Hva er rusningsturtallet på denne? Lomek i Skien er svært kompetent :wink: på dieselpumper og dyser. Ryker den svart ved 50% gasspådrag? Hva med ventiler, er de kontrollert? Eksosbendet, er det fritt og åpent? Sjekk at det er skikkelig åpent både vanngjennomgangen og eksossiden.

 

Cirkeline

Edited by Cirkeline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem med minforrige båt NB 870 Touring med Yanmar 222, den ble svart i "rompa" nesten med en gang. Kan dette ha noe med hvordan eksosen slippes ut??

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Hei

Forstår du har fersvannskjøling? Kan du trenge ren rengjøring av saltvannskretsen? Viss du har mindre vanngjennomstrømming i eksosen blir eksosen og vannet som slippes ut varmere. Da får du tendenser til damp rundt akterspeilet som har lettere for å henge seg på båten. Kjenner ikke akkurat din motor model, men vær spesielt på vakt for avleiring akkurat det hvor sjøvannett går inn i eksos bennet. Her kan det spesielt tette seg til. Motor behøver ikke gå seg varm, men ett tidlig stadium av for lite kjøling er at eksostempen øker.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Vi som har VP er vant til "smoke on the water". Løsningen er å flytte eksosutslippet fra akterspeilet til siden på båten.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Kan legge ut denne igjen, de mest opplagte årsakene til røyk fra dieselmotor:

 

Dette er noe jeg sakset fra en håndbok en gang i tiden. Dette er noen mulige "diagnoser" basert på eksosfarge.

 

Hvit eller gråhvit røyk:

  • Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.
  • Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser.

Sort eller mørk grå røyk:

  • Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.
  • Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.
  • Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.
  • Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.
  • Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo.

  • For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.

Blå eller gråblå røyk:

  • Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.
  • Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.
  • Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.
  • Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Som jeg skrev over så oppstod problemet etter vinteropplag.

Da fikk jeg overhalt dysa, tok av topp renset kanaler og selvsagt juster ventiler.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Etter at jeg la inn siste innlegg så ble jeg obs på side to med svar.

Eksosen på Vegaen går ut bak og håper at den fortsatt kan være der.

Jens_P tusen takk for "Diagnose-Skjemaet" nå kan "selv mor" jeg finne feilen.

Ha en flott sommer.

 

Mitt oppkall på VHFèn er "Rosa-Johanne"

Om krisen oppstår i Telemark

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...